اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی اردبیل:

کاشت 8 هکتار زعفران توسط زنان روستایی اردبیل

خبرگزاری فارس: مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هشت هکتار از اراضی مستعد استان اردبیل در قالب اجرای طرح زراعت زعفران ویژه زنان روستایی به کشت این محصول اختصاص یافته است.

کاشت 8 هکتار زعفران توسط زنان روستایی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اسماعیل آبروش صبح امروز در جلسه توسعه طرح‌های تعاونی ترویج و کشت محصولات کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: کار برداشت زعفران از تولیدکنندگان استان اردبیل به پایان رسیده و سال به سال شاهد توسعه طرح‌های زراعت زعفران در مناطق مختلف استان اردبیل هستیم.

وی افزود: این طرح با هدف ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای زنان روستایی در چهار سال اخیر اجرایی شده و همچنان نیز با مدیریت زنان در این عرصه شاهد تولید و اشتغال دامنه‌دار‌تری هستیم.

این مسئول بیان داشت: تاکنون مقدار 20 تن بنه زعفران و پنج دستگاه الک و هیتر مخصوص فرآوری به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان و مجریان طرح قرار گرفته است که منجر به کشت در سطح هشت هکتار شده است.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی اردبیل ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده به همت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها متوسط عملکرد مزارع در حدود 2.3 کیلوگرم زعفران سرگل می‌باشد.

آبروش تصریح کرد: در مزارع سه و چهار ساله این میزان تولید به 3.5 و چهار کیلوگرم نیز می‌رسد.

این مسئول همت زنان در این عرصه و تولید محصولات متنوع را ستودنی توصیف کرد و گفت: ما در عرصه تولید باید بستری را فراهم کنیم تا همه بتوانند مشارکت کنند و در ارتقای شاخص‌های بهره‌وری نیز کوششی مناسب صورت بگیرد.

آبروش با برشمردن مزایای کشت این محصول با ارزش کشورمان ابراز داشت: سهولت کشت زعفران، نیاز آبی کم و امکان کشت بدون نیاز به ماشین‌آلات در اراضی خرد و کم بازده و سودآوری مناسب از مزایای کشت این محصول با ارزش افزوده بالاست.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به سازگاری خوب زعفران با آب و هوای مناسب استان اردبیل امکان کشت آن در مناطق مختلف استان اردبیل مهیا شود.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی اردبیل بیان داشت: با ترویج زراعت اصولی و آشنایی بهره‌برداران با مدیریت صحیح مزرعه و روش‌های مناسب فرآوری امیدواریم به اهداف مورد نظرمان در میان‌مدت دست پیدا کنیم.

این مسئول در ادامه بیان کرد: مرتفع شدن برخی مشکلات موجود در بنه مورد نیاز زارعان برای توسعه طرح‌های کشت و فرآوری بستر افزایش عملکرد و توسعه طرح‌ را در سال‌های آینده فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی اردبیل در پایان اظهار داشت: اجرای طرح‌هایی به مانند کشت و توسعه زعفران و دیگر محصولات پر بازده می‌تواند هم در ایجاد درآمد‌زایی و هم اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی به ویژه زنان روستایی فرصتی استثنایی فراهم آورد.

انتهای پیام/62002/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول