اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید 360 کیلوگرم زعفران خشک در مرند

اراضی زیر کشت زعفران در مرند 15 درصد افزایش یافت

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: در حال حاضر 250 بهره‌بردار به تولید زعفران در این شهرستان اشتغال دارند.

اراضی زیر کشت زعفران در مرند 15 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، جلال رحیم‌زاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به افزایش 15 درصدی اراضی زیر کشت این محصول در اراضی زراعی این شهرستان اظهار کرد: از 90 هکتار اراضی زیر کشت این محصول، 360 کیلوگرم زعفران خشک حاصل می‌آید که دارای ارزش 14 میلیارد ریالی بوده و فرآوری و بسته‌بندی مطلوب، ارزش افزوده آن را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه زعفران خوب و خالص را می‌توان از طریق رنگ و بو تشخیص داد، اضافه کرد: رنگ زعفران مرغوب، زرد مایل به نارنجی قرمز است، در ضمن زعفران بوی بسیار مطبوع و نافذی دارد به طوری که هر چه بوی زعفران بیشتر باشد، یعنی تازه‌تر بوده و بوی کم نشانه کهنه بودن زعفران یا خالص نبودن آن است.

رحیم‌زاده با اشاره به نبود تشکل‌های صنفی منسجم و مراکز فرآوری و بسته‌بندی زعفران در شهرستان مرند گفت: عمده محصول تولیدی این شهرستان با شیوه‌های مختلف و به صورت فله‌ای در داخل استان به فروش می‌رسد که با این طریق زحمات بی‌دریغ کشاورزان از بین می‌رود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند همچنین از اجرای طرح توسعه مرکز فرآوری و بسته‌بندی محصول زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت: تلاش بر این است با سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری ماشین‌آلات مدرن و روزآمد بسته‌بندی و در کنار آن با تشکیل و حمایت هر چه بیشتر از تشکل‌های تولیدی بخش کشاورزی، راه برای ایجاد واحدهای کوچک و فعال بسته‌بندی هموار شده و امکان عرضه محصول در بهترین بسته‌بندی‌ها فراهم شود تا دیگر واسطه‌ها نتوانند ارزش استراتژیکی، اقتصادی این محصول را خدشه‌دار کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان مرند به دلیل دارا بودن تنوع آب و هوایی و قرار گرفتن در دامنه‌های کوه میشو، بسیاری از محصولات باغی و زراعی آن از جمله زعفران، دارای بالاترین درجه کیفیت است، گفت: در 20 سال اخیر میزان کشت زعفران در این شهرستان رشد قابل توجهی داشته و این میزان سطح زیرکشت از یک هکتار در سال 71 به بیش از 90 هکتار در سال 90 افزایش یافته است. 

انتهای پیام/ز20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول