اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

60 درصد زعفران تولیدی ایران صادر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 60 درصد از محصول زعفران تولید شده در کشور صادر می‌شود.

60 درصد زعفران تولیدی ایران صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به زیر کشت قرار گرفتن 135 هکتار از اراضی مستعد برای عمل‌آوری محصول زعفران با کیفیت بالا در استان اظهار کرد: 98 درصد را مزارع بارور تشکیل داده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری، بیش از 400 کیلوگرم زعفران مرغوب و کیفی از این اراضی برداشت شود.

وی با اشاره به ارزش غذایی و دارویی این فرآورده با ارزش گیاهی اظهار کرد: بیش از 60 درصد از محصول زعفران تولید شده در کشور صادر می‌شود و توجه بیشتر به کیفیت بسته‌بندی و برندسازی، می‌تواند ارزش افزوده آن را در بازارهای جهانی ارتقا داده و ارزآوری مطلوبی به همراه داشته باشد و این امر در افزایش توان اقتصادی و تولیدی بهره‌برداران این محصول، بسیار موثر خواهد بود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: کشورهای اسپانیا، ایتالیا، یونان و افغانستان، بعد از ایران به تولید این محصول پرداخته و بخشی از نیاز بازار جهانی به زعفران را تامین می‌کنند.

وی افزود: پایین بودن هزینه‌های تولید، بهره‌برداری دوره‌ای به مدت 10 تا 12 سال از مزارع این محصول، نیاز آبی بسیار کم و عدم تداخل آبیاری مزارع زعفران با سایر اراضی باغی و زراعی، بالا بودن ارزش اشتغال‌زایی تولید این محصول، بهره‌وری بالای تولید آن در مقایسه با سایر محصولات زراعی با کاهش 8 برابری مصرف آب به ازای هر هکتار و همچنین ارزش بالای صادراتی آن و ارزآور بودن محصول زعفران، جهادکشاورزی استان را برای توسعه کشت آن در اراضی زراعی مستعد استان، متقاعد و ترغیب کرده است. 

اسکندری تصریح کرد: تولید زعفران در آذربایجان‌شرقی با هدایت و حمایت سازمان، از 15 سال پیش با احداث مزارع نمایشی این محصول آغاز شده است و در حال حاضر شهرستان مرند با دارا بودن بیش از 90 هکتار اراضی زیر کشت، مهم‌ترین مرکز تولید زعفران در استان به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: گسترش کشت این محصول جزو سیاست‌های سازمان و از اولویت‌های اجرایی این مدیریت محسوب می شود و تلاش بر این است در قالب طرح‌های توسعه بخش کشاورزی استان و تعمیم الگوی کشت در اراضی زراعی شهرستان‌های مستعد، براساس برنامه‌ریزی‌های در حال انجام، جایگاه آذربایجان‌شرقی در تولید و فرآوری این محصول زراعی ارزشمند، بیش از پیش افزایش یابد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول