اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده دفتر محیط زیست جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

ایران 90 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: نماینده دفتر محیط زیست جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سالانه 250 تن زعفران در جهان تولید می‌شود که از این مقدار بیش از 200 تن متعلق به ایران است، گفت: 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود.

ایران 90 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد بایبوردی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه سالانه نزدیک به 250 تن زعفران در جهان تولید می‌شود که از این مقدار بیش از 200 تن متعلق به ایران است، اظهار کرد: ایران با تولید بیش از 90 درصد زعفران جهان مقام اول از نظر کمیت و کیفیت زعفران را در جهان داراست.

وی با بیان اینکه طبق آمار جهادکشاورزی در میان استان‌های کشور، خراسان با بیشترین میزان تولید این محصول مقام اول را به خود اختصاص داده است، افزود: بیشترین اراضی زیر کشت این محصول در بخش‌های مرکزی و جنوب این استان است.

بایبرودی ادامه داد: زعفران در آذربایجان‌شرقی در سطحی بالغ بر 130 هکتار عمدتاً در شهرستان مرند کشت می‌شود.

وی گفت: در کشاورزی سنتی به طور معمول به میزان 20 تا 80 تن در هکتار کود حیوانی قبل از کاشت بنه به کار برده می‌شود.

بایبوردی ادامه داد: در این سیستم قبل از کاشت هیچگونه کود شیمیایی به خاک اضافه نمی‌شود، اما در سال‌های اخیر تلاش شده که سالانه مقداری کود به صورت 20 کیلوگرم در هکتار فسفر، 30 کیلو‌گرم در هکتار پتاسیم و نیتروژن با دو بار تقسیط یک بار در پاییز قبل از برداشت گل و یک بار بعد از برداشت گل به میزان 20 کیلوگرم در هکتار به خاک اضافه شود.

وی اضافه کرد: کود مصرفی شهرستان مرند، کود دامی به میزان 20 تن در هکتار در مرحله آماده‌سازی استفاده می‌شود و آمار دقیقی از میزان مصرف کودهای شیمیایی در دسترس نیست ولی به صورت منطقه‌ای معمولاً 70-100 کیلوگرم در هکتار کود ازته بعد از برداشت گل به خاک اضافه می‌کنند. 

بایبوردی گفت: مقدار روی (Zn) در خاک‌های آهکی ایران بسیار اندک بوده، حلالیت همین مقدار کم نیز به دلایل آهکی بودن، PH بالا، بی‌کربناته بودن آب آبیاری، تنش خشکی و شوری، مواد آلی کم، استمرار خشکسالی و تداوم مصرف نامتعادل کودها بسیار ناچیز است.

وی افزود: مقدار روی قابل استفاده با روش DTPA در خاک‌‌های ایران به ‌طور معمول کمتر از 0.80 میلی‌گرم در کیلوگرم خاک اندازه‌گیری شده است، در حالی‌ که در شرایط کاملاً مطلوب، مقدار آن باید بیش از یک میلی‌گرم در کیلوگرم خاک باشد.

نماینده دفتر محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی سازمان همچنین افزود: یکی دیگر از عوامل مؤثر در میزان جذب روی در گیاهان دما است معمولاً روی در دمای 15 تا 40 درجه سانتیگراد به خوبی جذب می‌شود و هر چه دما از 15 درجه سانتیگراد کمتر باشد جذب کمتر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در دمای کمتر از پنج درجه سانتیگراد جذب روی خیلی محدود می‌شود بنابراین در فصول سرد جذب کاهش می‌یابد با توجه به آهکی بودن خاک‌ها ‌همچنین پاییزه بودن زعفران انتظار می‌رود به میزان روی بالایی برای افزایش راندمان نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پتاسیم از عناصر پر‌مصرف و ضروری گیاهان عالی و فراوان‌ترین عنصر موجود در پیکره گیاه پس از ازت است، گفت: معمولاً مقدار سه عنصر پتاسیم، فسفر و نیتروژن در خاک نسبت به سایر عناصر ضروری برای حداکثر رشد گیاه ناکافی بوده و مقدار متوسط پتاسیم پوسته خاک در حدود 2.3 درصد است.

این مسئول با بیان اینکه طبق دستورالعمل فنی پرورش زعفران وزارت جهادکشاورزی بهتر است قبل از اقدام به کوددهی، خاک مزرعه مورد آزمایش قرار گیرد تا نیازهای غذایی آن مشخص شود، گفت: برای کوددهی زمین، در آب اول (آب شیار) استفاده از کودهای ریزمغذی به مقدار 10 کیلوگرم در هکتار توصیه می‌شود و در آذرماه استفاده از کود ازته و در اواخر دی، بهمن و اسفندماه تعداد حداقل سه مرتبه با استفاده از کودهای ریزمغذی به صورت محلول‌پاشی توصیه می‌شود.

بایبوردی گفت: تحقیقات اخیر نشان داده است که پس از بهمن‌ماه پیاز زعفران ریشه‌های خود را از دست می‌دهد و مصرف یک بار از کودهای محلول بسیار مهم بوده و توسط برگ‌های زعفران می‌تواند جذب شود و به پیازها منتقل شده و آنها را درشت کند و سال بعد تا 30 درصد عملکرد را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: بهترین زمان مصرف کود حیوانی و شیمیایی بعد از جمع‌آوری گل و قبل از زاج آب است، کشاورزان کود حیوانی را بلافاصله قبل از گلاب پخش می‌کنند اما توجه داشته باشند که این عمل به آلودگی گل زعفران به میکروب‌ها کمک می‌‌‌کند و دست کارگران را حین گل‌چینی آلوده می‌کند که به ضرر تجارت زعفران است.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول