به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید جعفر تشکری هاشمی در نشست مشترک فرماندهان راهور استان، معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک شهرداریهای کلانشهرهای کشور در هتل کادوس رشت با بیان اینکه به جز مقطع کوتاهی قبل از پیروزی انقلاب که راهنمایی و رانندگی بخشی از شهرداریها تعریف شده بود، در قبل و پس از آن راهنمایی و رانندگی در سلسله مراتب پلیس ناجا و نیروی انتظامی قرار داشت و با توجه به فصل مشترک زیادی که در فعالیتهای شهرداری و حوزه حمل و نقل بود، تعریف استاندارد و دقیقی از این فاصله وجود نداشت.
وی ادامه داد: با اصلاح قانون نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی تهران سازمانی تابعیتی که در سلسله ناجا قرار دارد در حمایت و پشتیبانی شهرداری قرار گرفت و متقابلا سیاستها و فعالیتها و عزل و نصب مدیران راهنمایی و رانندگی در فعالیت مشترک بین ناجا و شهرداری تعریف شد.
این مسئول، پیگیری ارتباط تنگاتنگ بین ناجا و شهرداری را از اقدامهای مهم دانست و تصریح کرد: در این زمینه به نتایج خوبی رسیدهایم.
وی ابراز کرد: تعریف اهداف و سیاستها و راهبردهای هماهنگ در برقراری ارتباط تنگاتنگ پلیس راهور و شهرداری مهم است و راهبردها باید به گونهای باشد که شهرداری و راهنمایی و رانندگی بتوانند همافزایی ایجاد کنند.
تشکریهاشمی، نزدیکی دو دیدگاه راهنمایی و رانندگی با شهرداری تهران را از اقدامهای مهم نامید و بیان کرد: این مهم تا این لحظه به نحو شایستهای تحقق یافته است.
وی ادامه داد: در تصویب مجلس و در آییننامه راهنمایی و رانندگی و قوانین هرگز روابط را به صورت شفاف مطرح نکردند که بتوانیم اهداف را نزدیک و همگرایی را ایجاد کنیم و تا زمانی که قوانین از ساختار مناسبی برخوردار نباشد این ضعف وجود دارد.
معاون حمل و نقل ترافیک تهران، اعتماد طرفین را موجب برطرف شدن مشکلات نامید و تصریح کرد: در تهران پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری بههم اعتماد دارند که این امر موجب شده تا در بسیاری از موضوعات به اهداف خود دست یابند.
وی با اشاره به اینکه برای برقراری ارتباط نزدیک و بهتر بین راهنمایی و رانندگی و شهرداری باید گامهای جدی برداشته شود، خاطرنشان کرد: موضوع هماهنگی پلیس راهور با شهرداری 80 تا 90 درصد مشکل شهری را برطرف میکند.
تشکریهاشمی، با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تغییر رویکردها هستیم، اذعان کرد: قادر نیستیم نسخه گذشته را برای عصر و نسل حاضر تکرار کنیم.
وی افزایش تولید خودرو را برای ترافیک یک معضل خواند و افزود: سالانه 400 هزار خودرو وارد تهران میشود در حالی که مجموع طول شبکه راه تهران 4 هزار متر است.
این مسئول، هوشمندسازی ترافیکی را از اقدامهای بسیار مهم و تاثیرگذار در کنترل ترافیک خواند و بیان کرد: در تهران با نصب دوربینهای هوشمند سرعت غیرمجاز کنترل شده است.
وی اختصاص یک لاین هر خیابان به حمل و نقل عمومی را مهم دانست و یادآور شد: تجهیزات باید در اختیار پلیس قرار گیرد.
تشکریهاشمی، رویکرد حمل و نقل انسانمحور را مورد تاکید قرار داد و افزود: شهر باید برای زندگی سالم آماده باشد تا پیادهها بتوانند راحتتر و بدون دغدغه راه بروند.
وی با تصریح بر اینکه نباید برای خرید مترو در تخصیص اعتبارات بخل ورزید، متذکر شد: در حمل و نقل انسانمحور هدف ما خودرو نیست بلکه ایمنی در ترافیک و جلوگیری از آلودگی زیستمحیطی از اهداف مهم است.
انتهای پیام/ع/پ3003