اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محرم مظلومیتی آشکار از حماسه‌های بی‌نظیر کربلا

خبرگزاری فارس: محرم یک مظلومیت آشکار و مجموعه‌‌ای از حماسه‌های بی‌نظیر کربلا است.

محرم مظلومیتی آشکار از حماسه‌های بی‌نظیر کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بار دیگر محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر فرا می‌رسد و جهان اسلام سیاهپوش در سوگ عاشوراییان می‌نشیند.

محرم خونین فرا می‌رسد و عطر یاد سرور شهیدان عالم فضای ایران اسلامی را دربر می‌گیرد، محرم ماهی است که خون خدا بر زمین ریخته شد و بهترین بندگان خدا در دست بدترین موجودات زمینی عاشقانه و عارفانه به شهادت رسیدند و ماندگار شدند.

گذر 14 قرن از عاشورا و حماسه حسینی (ع) نه تنها غبار کهنه بودن بر محرم و عاشورا نپاشیده، بلکه هر سال بر عظمت و عزت آن افزوده است.

هر ساله با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری عاشورای حسینی شیعیان و دلدادگان امام حسین (ع) حال و هوای دیگری به خود می‌گیرند.

فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) بر مبنای عزت و عظمت بوده و دلیل ماندگاری این قیام و فلسفه سوگواری این است که از عمق اعتقادات دینی و وجود انسان‌ها نشات‌ گرفته و خداوند شفاعت را در تربت و فرزندان امام حسین (ع) قرار داده است.

*عاشورا درس عزت و آزادگی است

یک دانشجوی گیلانی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه تمام افتخار شیعه در عاشورا و حماسه حسینی (ع) گرد آمده است، اظهار کرد: عاشورا درس عزت و آزادگی است.

میثاق نوروزیان افزود: به عزای حسینی (ع) می‌بالیم و نوکری در خیمه عزای امام حسین (ع) و یارانش را بالاترین مقام در دنیا و آخرت می‌دانیم.

وی با اشاره به درس‌های نهضت عاشورا، گفت: مسلمانان 14 قرن در عزای حسین (ع) می‌گریند و جامه عزا بر تن می‌کنند و این خود نشان‌دهنده عظمت ماه محرم است.

این کارشناس رایانه با تاکید بر اینکه جوان ایرانی، جوان تربیت یافته در مجالس اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: نهضت عاشورا تابلوی زیبا و ماندگار الگویی برای عزت و سعادت اخروی مسلمانان است.

*دشمن از لباس سیاه ما می‌لرزد

یک کارشناس ارشد حقوق نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه در ماه محرم و در عزای امام حسین (ع)، سیاه‌پوشی نشانه غم و اندوه ماست، اظهار کرد: دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) از لباس سیاه ما به خود می‌لرزند و از آن ترس دارند.

علیرضا اعلایی افزود: به لباس سیاه خود که لباس جهانی عزاداران حسینی (ع) در دنیا و آخرت است، می‌بالیم و محرم و عاشورا نظم جهانی عاشقان دین خداست.

وی با تاکید بر اینکه هر روز داغ شیعیان در سوگ شهادت امام حسین (ع) و شهدای عاشورا بیشتر می‌شود، تصریح کرد: امام حسین (ع) بر قلب‌ها حکومت می‌کند.

این شهروند گیلانی گفت: محرم متعلق به تمام آزادگان جهان است و بسیاری از پیروان ادیان الهی نیز در عزای امام حسین (ع) می‌گریند.

وی با تصریح بر اینکه عزاداری‌ها، تجدید میثاق با ولی‌ خداست، بیان کرد: باید قدر نعمت ولایت مطلقه فقیه را بدانیم و خالصانه در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی که نشأت گرفته از نهضت حسینی (ع) است، باشیم.

اعلایی ادامه داد: هیئت‌های عزاداری در طول تاریخ‌ بیشترین نقش را برای در اهتزاز بودن پرچم سالار شهیدان امام حسین (ع) داشتند که نماد اسلام و قرآن است.

*قیام امام حسین (ع) رهایی دین از فتنه یزید بود

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به جنبه‌های سیاسی و مذهبی واقعه عاشورا به خبرنگار فارس گفت: قیام امام حسین (ع) رهایی دین از فتنه یزید بود.

حجت‌الاسلام سید محمد میر‌مهدی‌زاده افزود: مسلمانان با الگو قرار دادن قیام امام حسین (ع) در مقابل فتنه یزیدیان زمان باید هوشیار باشند و همواره برای گسترش عدالت، استکبارستیزی، دفاع از مظلوم و تکفیر ظالم تلاش کنند.

وی با بیان اینکه دین خدا هرگز اجازه هتاکی به رسول خدا (ص) و معصومین (ع) را نمی‌دهد، اذعان کرد: کوردلان تاریخ در راستای نابودی و ضربه زدن به اسلام راه به جایی نبرده و خود نابود شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: شناخت سیره امام حسین(ع) و چرایی قیام عاشوا مهم‌ترین وظیفه ما در شرایط کنونی است تا بر تکیه بر این معلومات مرید امام زمان خود باشیم.

وی با اشاره به اینکه درس اساسی مکتب امام حسین (ع) درس اسلام راستین است تا مردم را عملاً به ‌راه خدا بکشاند و از بندها و قیود مادی رهایشان کند، اظهار کرد: نهضت جهانی عاشورا فصل‌الخطاب تازه‌ای در تاریخ اسلام محسوب می‌شود تا ثابت کند که خون بر شمشیر پیروز بوده و ظلم و فساد گسستنی و نابود شدنی است.

*محرم سرآغاز ریزش‌ها و رویش‌هاست

یک کارشناس علوم سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به ابعاد قیام حسینی (ع)، گفت: در این قیام کوفیان با تنها گذاشتن امام حسین (ع) بزرگ‌ترین ریزش تاریخ اسلام شدند.

مصطفی چراغی  ریزش کوفیان را از نوع بیعت‌شکنی دانست و افزود: کوفیان با درک نکردن و شناخت امام زمان خود، حسین (ع) را در عاشورا تنها گذاشتند و این ننگ بزرگ برای همیشه مانند سندی سیاه برای کوفیان باقی ماند.

وی با بیان اینکه حر بن ریاحی یکی از رویش‌های قیام عاشورا بود، تصریح کرد: یزیدیان چشمان خود را بر واقعیت‌های عاشورا بستند و پس از آن با ذلت زندگی کردند تا در قیام مختار به درک واصل شدند.

این کارشناس علوم سیاسی اذعان کرد: قیام نهضت عاشورا و سرخی خون شهدای کربلا در قرون گذشته علاوه بر اینکه رنگ کهنه بودن و قدمت به خود نگرفته است بلکه نفوذ بیشتری در عمق وجود انسان‌ها یافته و همه اینها نشانه‌های بزرگ الهی بر حقانیت عاشوراییان است.

وی کربلا را نماد تبعیت از ولایت مطلقه فقیه دانست و خاطرنشان کرد: کربلا دشمنی با دشمن خدا و درس اطاعات از امام است.

*عاشورا نماد نابودی دشمنان ولایت است

یک کارشناس مدیریت فرهنگی نیز به خبرنگار فارس گفت: عاشورا درس آزادگی، ولایت‌مداری و نماد نابودی دشمنان ولایت است.

مقداد شیرازی با بیان اینکه ضروری است عاشورا برای جوانان و نوجوانان کشورمان تبیین شود، افزود: قیام عاشورا یک فرصت عظیم فرهنگی در مقابله با فتنه یزیدیان زمان است.

وی، عزت و شکوه انقلاب اسلامی را مرهون پیروی جوانان در دفاع مقدس از نهضت عاشورا دانست و اظهار کرد: شهدای انقلاب اسلامی با سربند امام حسین (ع) در جبهه‌های حق علیه باطل جنگیدند و به شهادت رسیدند.

این کارشناس مدیریت امور فرهنگی با اشاره به اینکه، پیروان مذاهب مختلف اسلامی نیز خود را پیرو امام حسین (ع) می‌دانند و تحقق آموزه‌های او را فریاد می‌کنند، تصریح کرد: در تمام نقاط جهان اسلام، همه مسلمانان با شنیدن نام امام حسین(ع) ستم‌ستیزی را به یاد می‌آورند و هر یک به نحوی برای ماندگاری ارزش‌هایی که آن امام حق‌جو برای آنها قیام کرد، در تلاش هستند.

به گفته وی، جبهه امام حسین (ع) دین‌باوری، ایثار در راه خدا و ولایت‌مداری و جبهه یزید دین‌ستیزی، گذشت در راه اهداف شیطانی و ولایت‌ستیزی است.

----------------------------

گزارش از هادی طوماری

----------------------------

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول