اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

کاخ رضاخانی در خوش‎ییلاق گلستان، خانه جهانگرد می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: کاخ رضاخانی در خوش‎ییلاق استان گلستان، خانه جهانگرد می‎شود.

کاخ رضاخانی در خوش‎ییلاق گلستان، خانه جهانگرد می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی اظهار داشت: بنای کاخ رضاخانی در جوار روستای خوش‎ییلاق از توابع شهرستان آزادشهر در محور آزادشهر ـ شاهرود، به عنوان دومین خانه جهانگرد استان گلستان مورد بهره‎برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه این بنا تملک شده است افزود: پس از اتمام عملیات مرمت و تجهیز، بر اساس برنامه‎ریزی‎های صورت گرفته در نظر است دومین خانه جهانگرد این استان در این بنای تاریخی، آغاز به کار کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: نخستین خانه جهانگرد استان گلستان، در پایگاه اطلاع‎رسانی نوکنده راه‎اندازی شده و این خانه کمک خواهد کرد تا جاذبه‌ها و امکانات استان گلستان به گردشگران بیشتر و بهتر معرفی شود.

عباسی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت تشکیل خانه جهانگرد در استان گلستان و ضرورت ساماندهی فعالیت‎های گردشگری این استان، خانه جهانگردی استان گلستان از ظرفیت انجمن‌های دانشجویی برای معرفی استان به گردشگران استفاده می‌کند و پکیج‌های معرفی استان مانند سی‎دی و بروشور در این خانه به مسافران ارائه می‎شود.

وی با بیان اینکه بنای کاخ رضاخانی در خوش‎ییلاق متعلق به دوره پهلوی است که به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‎گرفته است یادآور شد: این بنا دارای مساحتی بالغ بر 250 مترمربع با پوشش سقف شیروانی از جنس حلب در یک طبقه در جهت شمالی جنوبی و بر روی تپه‎ای (تپه خوش‎ییلاق) به ارتفاع حدودا هشت متری از سطح خیابان احداث شده است.

عباسی با اشاره به اینکه تپه خوش‎ییلاق با شماره 8663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به هزاره اول بر می‎گردد، اذعان داشت: مصالح به کار رفته در کاخ رضاخانی شامل چوب، آجر، گل آهک، سیمان، حلب می‎باشد و سازه بنا از جنس آجر است و در پوشش سقف بنا از چوب استفاده شده و این بنا دارای تزئینات گچی و آهکی در ستون‎ها و سرستون‎ها است.

وی تصریح کرد: قسمتی از این بنا (سقف، ستون‎های چوبی و تخته‎کوبی کف) در سال 1386 و 1387 با اعتبار 250 میلیون ریال مرمت شده و مرمت و تجهیز این بنا و راه‎اندازی دومین خانه جهانگرد استان در این بنا نیز از برنامه‎های این اداره کل است.

انتهای پیام/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول