اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:

رشد طلاق با اجرای سند پیشگیری و کاهش طلاق در اراک کنترل شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: با اجرای سند پیشگیری و کاهش طلاق، رشد این آسیب اجتماعی در شهرستان اراک کنترل شد.

رشد طلاق با اجرای سند پیشگیری و کاهش طلاق در اراک کنترل شد

غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت روز خانواده (25 ذیحجه) اظهار داشت: طرح تحول اجتماعی به عنوان محوری‌ترین برنامه در حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور دارای محور اساسی است که نخستین و مهم‌ترین محور آن، تحکیم بنیان خانواده است.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام اهمیت ویژه‌ای به نهاد خانواده داده و در آیات متعدد این موضوع را یادآوری و بر آن تاکید کرده است افزود: اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می‌کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مرد تشکیل می‌دهد و نکاح عقدی است که بر اساس آن رابطه زوجین بین زن و مرد برقرار می‌شود و در آن طرفین دارای وظایف و حقوقی جدید می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به نقش و اهمیت خانواده افزود: خانواده بستری است که در آن فرد رشد یافته و از موجودی ضعیف و ناتوان به انسانی با شخصیت تبدیل می‌شود، چرا که خانواده نخستین محیط اجتماعی است که فرد در آن قرار می‌گیرد.

دبیر کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در ادامه با اشاره به اهم وظایف و کارکردهای خانواده از جمله تنظیم رفتار جنسی و زاد و ولد، مراقبت و محافظت از کودکان ناتوان و سالمندان، اجتماعی کردن فرزندان، تثبیت جایگاه و منزلت اجتماعی اعضا، فراهم آوردن امنیت اقتصادی و... بیان داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم اسلامی بر اهمیت و قداست خانواده و تحکیم آن تاکید دارد و اصل دهم قانون اساسی خانواده را واحد بنیادی جامعه اسلامی می‌داند که همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

وی افزود: در اصل بیستم قانون اساسی نیز یکسانی زن و مرد مورد تاکید قرار گرفته و همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی اعلام کرد: با عنایت به اهمیت و لزوم صیانت از این نهاد مستحکم اجتماعی و در راستای پیشگیری و کنترل طلاق سند پیشگیری و کاهش طلاق در استان مرکزی با تاکید بر شهرستان اراک با مشارکت 27 دستگاه اجرایی و پیش‌بینی حدود 350 برنامه عملیاتی، در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان به تصویب رسید که شامل محورهای مختلفی چون آموزش، حمایت، مداخله و اطلاع‌رسانی است.

فتح‌آبادی ادامه داد: محور آموزش این سند برنامه‌هایی چون برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای ارتقای سطح فرهنگی و تربیتی اعضای خانواده، برگزاری همایش ملی علمی- تخصصی تحت عنوان مددکاری اجتماعی و سلامت اجتماعی خانواده با رویکرد طلاق، ساماندهی و جذب اساتید مجرب و متعهد به منظور فعال‌تر کردن مراکز مشاوره خانواده، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی با دعوت از اندیشمندان و اساتید برجسته کشوری متخصص در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرستان اراک، برگزاری همایش‌های ملی با محوریت‌ اداره کل بهزیستی و نیز توزیع بیش از 10 هزار قطعه کارت تخفیف 50 درصدی، به منظور استفاده عموم مردم به ویژه زوجین جوان از خدمات مراکز مشاوره بخش خصوصی، برگزاری دوره‌های آموزش مهارت زندگی توسط مدرسین مجرب و آموزش دیده ویژه تمامی زوجین متقاضی عقد که به منظور انجام آزمایشات لازم پزشکی به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و عفونی وابسته به مرکز بهداشت شهرستان اراک مراجعه می‌کنند، را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش حمایتی نیز برنامه‌هایی چون ارائه تسهیلات درمانی به زوجین نابارور از طریق شورای هماهنگی بانک‌های استان، انجام هماهنگی‌های لازم به منظور پرداخت وام قرض‌الحسنه به مزدوجین آسیب‌پذیر، ارائه بسته‌های حمایتی به مددجویان که قصد ازدواج دارند، ارائه بسته‌های حمایتی و... به افرادی که قصد ازدواج با دختران مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان را دارند،‌ در بر می‌گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه مداخله را نیز شامل انجام هماهنگی‌های لازم با دادگستری شهرستان اراک به منظور راهنمایی زوجین متقاضی طلاق به واحد اورژانس اجتماعی برای دریافت مشاوره‌های تخصصی که طبق بررسی‌های صورت گرفته، 54 درصد آنان پس از دریافت خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره از جدایی منصرف شده و تحت آموزش‌های تکمیلی به منظور ارتقای کیفیت زندگی و تحکیم نهاد خانواده قرار دارند، ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به افرادی که برای مشاوره طلاق به مراکز مشاوره دولتی مراجعه می‌کنند و ارسال پیامک با موضوع تحکیم نهاد خانواده و مذمت طلاق به صورت هفتگی ویژه زوجین متقاضی طلاق از جمله این اقدامات است.

فتح‌آبادی با اشاره به پیرامون برنامه‌های حوزه اطلاع‌رسانی نیز گفت: با توجه به اهمیت اطلاع ‌عموم مردم از فعالیت‌ها و اقدامات در دست اجرا به منظور استفاده از خدمات فوق‌ اطلاع‌رسانی از این اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اهم فعالیت‌های صورت گرفته در این خصوص شامل تهیه، توزیع و نصب بنر، پوستر، بروشور و تراکت با محتوای تحکیم خانواده و مذمت طلاق در سطح شهر اراک، ارسال پیامک به جمعیت‌های در معرض خطر طلاق، اطلاع‌‌رسانی در صدا و سیمای استان در قالب پخش زیرنویس، تیزر، برنامه‌های کارشناسی و... پخش موضوعات مربوط به تحکیم نهاد خانواده و پیشگیری از طلاق از طریق تلویزیون‌های مداربسته مستقر در دستگاه‌های اجرایی مربوطه در اراک و بارگذاری موضوعات مربوطه در تارنمای برخی از دستگاه‌های اجرایی شهرستان اراک است.

وی تهیه بانک جامع اطلاعات از علل وقوع طلاق در شهرستان اراک که زمینه را برای پژوهش‌های محققین در این عرصه فراهم خواهد کرد و اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد در پارک‌ها و سایر اماکن از جمله فرهنگسراها را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه برشمرد.

وی با اشاره به اینکه مجموع اقدامات صورت گرفته منجر به کنترل معضل طلاق در شهرستان اراک در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان شده است افزود: امیدواریم با همدلی و همکاری عموم مردم و مسئولان شاهد تحکیم بیشتر نهاد مقدس خانواده در جامعه باشیم.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول