اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دادگستری کردستان:

حقوق خانواده در دین اسلام بر مبنای اخلاق و احکام است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دادگستری کردستان حقوق خانواده در دین مبین اسلام را در چارچوب اخلاق و احکام ذکر کرد و گفت: اخلاق و احکام پشتوانه تحکیم بنیان خانواده است.

حقوق خانواده در دین اسلام بر مبنای اخلاق و احکام است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی‌اکبر گروسی ظهر امروز در همایشی که با عنوان وصلت نور به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: خانواده به عنوان باهویت‌ترین نهاد جامعه موقعیت و جایگاه ممتازی نیز در بین نهادهای حقوقی دارد.

وی تصریح کرد: نهادهای حقوقی روابط بین انسان‌ها و تکالیفی که در مقابل یکدیگر برعهده دارند را تنظیم می‌کند و تجاوز و نادیده گرفتن حقوق‌های تعیین شده را جرم به شمار می‌آورد.

وی بیان داشت: تمامی مکاتب بشری اعم از فلسفی، اجتماعی، سیاسی و غیره به حقوق خانواده توجه کرده‌اند و بر رعایت آن نیز تاکید دارند.

مدیرکل دادگستری کردستان قرارگیری دو زوج با رفتار و اخلاق متفاوت را مبتنی بر فطرت انسان دانست و اظهار داشت: آنچه که موجب استحکام و برقراری ارتباط صحیح بین دو زوج می‌شود داشتن عشق و علاقه و رعایت ارزش‌های دینی است.

گروسی خاطرنشان کرد: در قانون مدنی ایران نیز به تبعیت از قرآن به بحث خانواده و نکاح توجه خاصی شده است به‌ طوریکه قواعد نکاح متمایز از قاعده‌های موجود در سایر عقود است.

وی تفاوت دیگر عقد نکاح با سایر عقود را در برهم زدن آن خواند و افزود: با تاکید و توصیه شریعت و قوانین جوامع اسلامی درصورت ایجاد اختلاف بین زوجین باید تشریفات خاصی در نظرگرفته شود و این تصمیم را به تعویق انداخت  در صورتی که برهم زدن سایر عقود راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرنوشت انسان‌ها از کانون خانواده رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: ارزش‌های موجود در خانواده به جامعه سرایت می‌کند به طوریکه جرم‌شناسان و جامعه‌شناسان براساس بررسی‌هایشان به این امر پی‌برده‌اند که ناهنجاری‌های جامعه نشات گرفته از شیوه تربیت در خانواده‌هاست.

مدیرکل دادگستری کردستان به کارکردهای تشکیل خانواده اشاره کرد و گفت: جامعه‌پذیری، عاطفه، همراهی و تامین پایگاه اجتماعی از مهم‌ترین کارکردهای تشکیل خانواده است.

گروسی طلاق را از جدی‌ترین آسیب وارده بر عملکرد کارکرد تشکیل خانواده ذکر کرد و بیان داشت: امروزه متاسفانه برخلاف گذشته میزان دادخواست‌های طلاق از سوی زنان بیشتر شده که این امر حاکی از نارضایتی این قشر از زندگی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ایجاد اختلال در کارکرد خانواده وجود طلاق‌های عاطفی است که به موجب آن زن و شوهر فقط شناسنامه‌ای بوده و زندگی آنها خالی از مهر و محبت است.

وی افزود: صنعتی شدن و تغییر الگوی زندگی، پرداختن بیش از حد به کار و غفلت از زندگی، پیچیدگی ارتباط، نگرش انسان‌محوری به جای خدامحوری و ظهور جنبش‌های فمینیستی از دیگر عوامل آسیب‌زا به بنیان خانواده‌ها در عصر کنونی است.

مدیرکل دادگستری کردستان بر قضایی نکردن اختلافات خانوادگی تاکید کرد و گفت: از آنجا که استناد به قانون یک تهدید و زنگ خطر محسوب می‌شود لذا زوجینی که دارای اختلافاتی هستند بهتر است به عنوان آخرین راه‌حل به مراجع قضایی مراجعه کنند.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول