اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از اجلاس پیر‌غلامان

خشکی زاینده‌رود را چشم تر دواست/ عشق‌بازی با کلام «یا حسین»

خبرگزاری فارس: ورود بیش از 250 پیر‌غلام حسینی با سنین بالاتر از 60 سال به دیار حسینی اردبیل و اظهارات دلسوزانه آنها حال و هوایی داشت که پیر‌غلام حسینی از اصفهان با کلام صریح گفت: «خشکی زاینده‌رود را چشم تر دواست».

خشکی زاینده‌رود را چشم تر دواست/ عشق‌بازی با کلام «یا حسین»

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نخستین روز اجلاس پیر‌غلامان حسینی که همراه با ورود میهمانان این اجلاس به اردبیل بود حاشیه‌هایی را به همراه داشت که به گوشه‌ای از آن می‌پردازیم.

* از ساعت 8 صبح امروز اتوبوس‌های هیئت استقبال کننده از میهمانان دهمین اجلاس پیر‌غلامان جلوی فرمانداری اردبیل حاضر و آماده بود تا با حضور بزرگان و ریش‌سفیدان دیار اردبیل به سمت فرودگاه حرکت کند تا مراسم استقبال با شکوه و عظمت خاص برگزار شود.

* در ورود به فرمانداری نظم خاصی را در هدایت حاضرین در فرمانداری مشاهده کردیم به طوری که در حرمت‌گذاری به بزرگان و رؤسای هیئت‌های مذهبی و مداحان دفتر معاون برنامه‌ریزی فرمانداری به روی آنها باز بود تا مدتی بیاسایند تا بعد از جمع شدن افراد دعوت شده حرکت به سمت فرودگاه آغاز شود که در این بین خبرنگاران نیز سعی می‌کردند کارت‌های خود را از فرمانداری پیگیری کنند تا کارت حضور در اجلاس دهم پیرغلامان حسینی را دریافت کنند که کارت مناسبی برای آنها تدارک دیده شده بود.

* حوالی ساعت 8:20 صبح آرام آرام بزرگان و مدعوین در قالب دو اتوبوس به همراه فرماندار به سمت فرودگاه حرکت کردند و در بدو ورود آنها به فرودگاه و بعد از استقرار در محل مشخص با بسته‌های پذیرایی مناسب و در شان این برنامه از آنها پذیرایی شد و به صورت آزمایشی بزرگان و پیر‌غلامان حسینی اردبیل سعی کردند مراسم استقبال را تمرین کنند تا در فضایی مطلوب و بهتر بتوان از پیرغلامان استقبال کرد.

* بعد از گذشت یک ساعت از حضور میهمانان در فرودگاه اردبیل آرام آرام گوینده فرودگاه اعلام کرد که هواپیمای اختصاصی پیرغلامان حسینی تا لحظات دیگر بر زمین می‌نشیند که در این بین حال و هوایی متفاوت در سالن انتظار فرودگاه را پر کرد و همه سعی کردند با شال‌های سیاه رنگی که به آنها داده بودند و برداشتن پرچم‌های عزای حسینی به استقبال میهمانان بروند.

* در بین حاضران حرکت دسته‌جمعی خبرنگاران و عکاسان برای ثبت لحظات ورود میهمانان در محوطه فرودگاه جالب بود اما انتظامات فرودگاه به تعدادی از خبرنگاران اجازه ندادند به محوطه اصلی پا بگذارند و عکس و خبر تهیه کنند.

* برنامه‌ریزی و نظم در این برنامه در حد مطلوب بود به طوری که نماینده مردم استان در مجلس خبرگان به همراه استاندار و فرماندار اردبیل و دبیر این همایش سعی کردند به 250 میهمان داخلی خوشامد بگویند و حسینیان اردبیل نیز با عزاداری سنتی و نوحه و مداحی از این میهمانان استقبال کردند.

* جمعی از بزرگان و روسای هیئت‌ها و دستجات عزاداری محلات ششگانه اردبیل با طبل و شیپور، پرچم ویژه محلات و همچنین مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به پیشواز پیر‌غلامان حسینی استان‌های مختلف رفتند که در بین آنها پیر‌غلامانی با سن و سال 50 تا 85 ساله به چشم می‌خورد به طوری که تعدادی از آنها به دلیل کهولت سن در زمان برگزاری مراسم استقبال بر صندلی‌های تعبیه شده نشسته بودند.

* در محوطه فرودگاه و در استقبال از میهمانان بند و بساط اسپند و ذبح قربانی بر پا بود به طوری که بعد از دعای آیت‌الله سید ابراهیم سید حاتمی روحانی شریف و مورد اعتماد مردم اردبیل میهمانان و مسافران با خودروها و اتوبوس‌های تعیین شده به سمت هتل لاله سرعین حرکت کردند.

* در این اوضاع و احوال بازار مصاحبه‌های اختصاصی شبکه‌های مختلف خبری با دبیر،‌ اجلاس و استاندار و فرماندار داغ بود به طوری که خبرنگاران سعی می‌کردند اخبار خود را با سرعت تمام منعکس کنند که در این بین حضور چند تن از خبرنگاران اعزامی از مرکز کشور نیز جالب توجه بود که در یک رقابت با خبرنگاران استانی سعی می‌کردند اخبار و عکس‌های خود را ارسال کنند.

* یکی از مداحان سالخورده اصفهانی در حالی که با لهجه شیرین اصفهانی سخن می‌گفت، بیان داشت: " من قربان اشک‌های حسینی اردبیل بروم که گوشه چشمی از نگاه و تر شدن چشم‌های آنها می‌تواند خشکی زاینده رود را برطرف کند و دوای درد ما باشد".

* یکی از مداحان همدان نیز در حالی که به شدت متاثر شده بود و از حال و هوای حسینی مردم اردبیل به نیکی یاد می‌کرد، گفت: " پیرغلامان و مداحان حسینی چشم به کرم مولا دارند تا آقا و مولایمان نظر لطفی به ما بیندازد".

* آنگونه که از گوشه و کنار شنیده می‌شود در اجلاس دهم سوفی معاون صدای سازمان صدا و سیما، ‌معصومی‌فرد مدیرکل صدای استان‌ها و جمعی از مسئولان سازمان صدا و سیما حاضر خواهند شد تا در دهمین اجلاس حضور داشته باشند.

* در دهمین اجلاس و در آیین افتتاحیه قرار است ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما و در آیین اختتامیه نیز موسوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری حاضر شده تا در ثبت ملی طشت‌گذاری مشارکت کنند.

* آنگونه که شنیده می‌شود از مداحان شهیر ایران آهنگران و قاسم کربلایی مداح حسینی خارج از کشور در این اجلاس حضور خواهند یافت و به اجرای برنامه می‌پردازند.

* در فروگاه اردبیل و در استقبال از میهمانان لباس و پرچم سیاه و سبز بیش از همه چیز به چشم می‌خورد و نمادی از عزاداری اردبیلی‌ها از جمله زنجیر، طبل و طشت پر از آب نیز نمود یافته و دسته طبل‌زنی و نواخوانی عالی‌قاپو نیز به اجرای برنامه می‌پردازند.

* تا 20 دقیقه دیگر قرار است دومین پرواز میهمانان دهمین اجلاس پیر‌غلامان حسینی شامل میهمانانی از خارج از کشور در اردبیل حاضر شود تا بعد از برگزار مراسم استقلاب از آنها این میهمانان نیز به محل هتل انتقال داده شوند.

* دبیر دهمین اجلاس در حالی که نامی از کشورهای شرکت کنننده نمی‌برد مدعی است که از 35 کشور دنیا در این اجلاس حاضر می‌شوند در حالی که آمارهای مختلفی در خصوص میهمانان داخلی و خارجی اعلام شده که بالاخره هم معلوم نشد از 20 کشور یا 35 کشور و 700 یا 800 میهمان در این اجلاس حاضر می‌شوند که دوگانگی آمارها خبرنگاران را نیز دچار سرگیجه کرده است.

* شرکت‌کنندگان در مراسم استقبال از میهمانان در فاصله دو پرواز بیش از 2.5 ساعت در سالن فرودگاه معطل ماندند که در این بین دانش‌آموزان خردسالی که با لباس‌های نمادین به استقبال آمده اند بیش از همه خسته بودند که لباس‌های مزین سیاه و سفید آنها جلوه‌ای متفاوت‌تر به مراسم استقبال بخشیده است.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول