اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی موانع توسعه چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با سعید زمانیان

بخش خصوصی حلقه مفقوده توسعه پایدار چهارمحال و بختیاری است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: لازمه دستیابی به توسعه پایدار در چهارمحال و بختیاری، تقویت بخش خصوصی و فعال کردن آن در حوزه‌های مهم و حیاتی این استان مستعد توسعه است.

بخش خصوصی حلقه مفقوده توسعه پایدار چهارمحال و بختیاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری با مساحت 16،532 کیلومتر مربع در جنوب‌غربی کشور بین 31 درجه و 9 دقیقه تا 32 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 28 دقیقه تا 51 درجه و 25 دقیقه طول شرقی در مرکز رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

این استان از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است.

مرکز این استان، شهرکرد در ارتفاع 2066 متری از سطح دریا قرار دارد که مرتفع‌ترین شهر در بین مراکز استانی بوده و به همین سبب این استان به بام ایران شهرت یافته است.

این استان دارای یک درصد از کل وسعت ایران است و با وجود مساحت کم، 10 درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد.

در حال حاضر این استان با جمعیتی نزدیک به 892 هزار نفر، دارای هفت شهرستان به نام‌های اردل، بروجن، فارسان، شهرکرد، لردگان، کوهرنگ و کیار، 18 بخش، 31 شهر، 39 دهستان و حدود یک هزار آبادی است.

استان چهارمحال و بختیاری منطقه‌ای است کوهستانی که تقریبا 76 درصد آن را کوه‌ها و تپه‌ها و 24 درصد دیگر را دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها تشکیل می‌دهد.

در کنار جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی، نظیر ابنیه تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی فرهنگ عشایری، بزرگان فرهنگ و هنر استان، دامنه‌های زاگرس نیز گنجینه‌ای از طبیعت فراروی ما گذاشته، مناظر بدیع و زیبا، تا بدان‌جا که‌ چهارمحال و بختیاری را بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده‌اند.

چهارمحال و بختیاری تا قبل از سال 1332 در قالب شهرستان شهرکرد از شهرستان‌های استان اصفهان یکی از استان‌های ده‌گانه آن زمان محسوب می‌شد. در همین سال با توجه به ویژگی‌های متمایز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر منطقه از استان اصفهان منتزع و به عنوان فرمانداری مستقل چهارمحال و بختیاری در تقسیمات کشور قرار گرفت. در سال 1337 این فرمانداری به فرمانداری‌کل و سپس در سال 1352 طبق مصوبه وزیران به استانداری ارتقا یافت.

اما این استان با وجود برخورداری از خدمات بسیاری که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته است، هنوز در مرحله گذار به توسعه‌ توقف کرده و آن‌گونه که شایسته آن است نتوانسته از فرصت‌های موجود استفاده و به رشد و توسعه پایدار دست پیدا کند.

در حال حاضر و با گذشت 33 سال از عمر انقلاب اسلامی، هنوز آثار محرومیت بر چهره شهرها و روستاهای این استان سنگینی کرده و این در حالی است که این وضعیت شایسته مردم ولایت‌مدار و انقلابی این استان نیست.

برهمین اساس ضروری است تا مسئولان و مدیران متولی امر در راستای شناسایی موانع توسعه‌یافتگی این استان و راهکارهای رفع این موانع و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در این راستا تدابیر لازم را اندیشیده و اجرایی کنند تا شاهد محرومیت‌زدایی از شهرها و روستاهای این استان باشیم.

در همین رابطه گفت‌وگویی با سعید زمانیان، نماینده مردم شهرکرد در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شده تا موانع توسعه این استان و راه‌های برون رفت از آن بحث و بررسی شود.

* کشاورزی چهارمحال و بختیاری صنعتی شود

سعید زمانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بیان اینکه میزان درآمد سرانه مردم شهرها و روستاهای این استان بسیار پایین است، اظهار داشت: این امر ناشی از عدم توسعه در زیرساخت‌های مهم و مادر در این استان است.

وی بر ضرورت صنعتی شدن کشاورزی این استان تاکید کرد و افزود: عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم، صنایع مادر و به ویژه کشاورزی هنوز به شکل سنتی است و فرایند صنعتی شدن را طی نکرده است.

زمانیان تصریح کرد: صنایع فولاد، ورق خودرو، پتروشیمی و آب از صنایع مهم و مادر این استان هستند که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در این راستا می‌توان شاهد ایجاد تحول بزرگی در زمینه رشد و توسعه آن باشیم.

*اگر خواهان توسعه پایدار هستیم باید بخش خصوصی را وارد عرصه کنیم

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، دستیابی به توسعه پایدار را نیازمند مشارکت همگانی دانست و گفت: هم مسئولان و هم مردم استان باید این نکته مهم را به خوبی درک کنند که دستیابی به یک توسعه پایدار نیازمند مشارکت همگانی در امور است.

زمانیان افزود: در واقع رسیدن به مراحل بالاتری از توسعه نیازمند همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است.

وی بر ضرورت تقویت بخش خصوصی تاکید و تصریح کرد: بخش خصوصی با احساس تعهد نسبت به وضعیت استان از یک سو و دولت با برداشتن موانع و محدودیت‌ها از سوی دیگر می‌توانند موجبات رشد و توسعه این استان را فراهم کنند.

*رونق صنعت گردشگری راه برون رفت استان از مرحله گذار است

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از موهبت‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود، اظهار داشت: این در حالی است که با وجود این فرصت‌های استثنایی هنوز در ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش اکوتوریسم اقدام مناسبی انجام نگرفته است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید تا می‌توان بخش خصوصی را به این عرصه دعوت و با جذب سرمایه‌گذاری، بستر مناسبی را برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان فراهم کرد.

زمانیان افزود: با ارائه تسهیلات لازم به بخش خصوصی و مشارکت مردم در برنامه‌ها می‌توان گام‌های خوبی در این راستا برداشت.

* جاده‌های چهارمحال و بختیاری به آزاد راه‌های کشور متصل شود

وی، اتصال جاده‌های استان به آزاد‌ راه‌ها را از عوامل مهم توسعه‌یافتگی آن برشمرد و گفت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عملیات آسفالته‌ کردن جاده‌های شهری و روستایی استان به خوبی انجام گرفته است.

زمانیان افزود: اما آن‌چه در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است، اتصال جاده‌های استان به آزاد ‌راه‌ها و بزرگراه‌های کشور است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایجاد جاده‌های اصلی که استان ما را به استان‌های دیگر کشور متصل کند یکی از ضرورت‌هایی است که در برون رفت استان از بن‌بست و بخشیدن پویایی و تحرک به آن بسیار مهم و تاثیرگذار است.

زمانیان با تاکید کردن بر ضرورت چهارخطه کردن راه‌های مواصلاتی استان، خاطرنشان کرد: بسیاری از جاده‌ها و محورهای ارتباطی استان از استاندارد لازم برخوردار نبوده و سالانه تلفات بسیاری را بر جای می‌گذارند، برهمین اساس ضروری است تا در این رابطه اقدامات لازم انجام شود.

*تکمیل راه‌آهن چهارمحال و بختیاری تسریع شود

وی بر ضرورت تسریع در روند تکمیل راه‌آهن این استان تاکید کرد و گفت: پروژه خط راه‎آهن استان کلنگ‌زنی شده و باید ظرف مدت دو سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد که در این صورت می‌توان شاهد تحول چشمگیری در رشد و آبادانی استان باشیم.

زمانیان توسعه باند فرودگاه استان را از دیگر راهکارهای توسعه این استان برشمرد و افزود: فرودگاه شهرکرد یک فرودگاه بین‌المللی است این در حالی است که به دلیل بی‌توجهی به این امر، پروازهایی که از این استان انجام می‌گیرد بسیار کم و محدود است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تکمیل باند 3 هزار و 200 متری فرودگاه شهرکرد تاکید و تصریح کرد: مسئولان استانی و کشوری ذی‎ربط در این راستا اهتمام بیشتری به کار گیرند.

*عملکرد مدیران استان در جذب اعتبارات ملی ضعیف است

زمانیان با تاکید بر نقش نخبگان و مدیران اجرایی استان، عملکرد آن‌ها را در جذب اعتبارات ملی ضعیف ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه مدیران و مسئولان این استان در جذب اعتبارات ملی بسیار ضعیف عمل کرده و از آن‌جا که کمبود اعتبارات و منابع مالی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌نیافتگی بوده، در این راستا نقش منفی و بازدارنده‌ای ایفا کرده‌اند.

وی ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی مدیران و مسئولان اجرایی استان، تصریح کرد: این مسئولان اقدامات و خدماتی خوبی تاکنون به مردم ارائه داده‌اند اما در زمینه جذب اعتبارات متاسفانه عملکرد مثبتی نداشته‎اند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی مجمع نمایندگان این استان در جذب اعتبارات ملی خبر داد و گفت: نمایندگان استان این آمادگی را دارند که هم‌دوش با مسئولان و مدیران اجرایی در جذب اعتبارات ملی ایفای نقش کنند.

*تولید آب یکی از راه‌های کسب درآمد چهارمحال و بختیاری شود

زمانیان با بیان اینکه تولید آب یکی از ظرفیت‌های بزرگ چهارمحال و بختیاری است، اظهار داشت: این استان توانایی این را دارد که بعد از اینکه نیازمندی‌های آبی خود را در بخش‌های مختلف تامین کند با تولید آب و در اختیار قرار دادن آن به سایر استان‌ها به کسب درآمد بپردازد.

وی با بیان اینکه آب یکی از سرمایه‌های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است، افزود: همانطور که استفاده از منابعی چون نفت و گاز نیازمند پرداخت بهای آن به مردم مناطق نفت‌خیر کشور است، انتقال آب از این استان هم نیازمند پرداخت حق‌آبه است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت پرداخت حق‎آبه این استان از سوی استان‌های هم‌جوار تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های درآمدی و به تبع آن رشد و توسعه این استان، برخورداری از حق‌آبه است.

گفت‌و‌گو از خاطره حسین‌زاده

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول