اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم:

ظرفیت بین‌المللی حوزه‌ علمیه قابل مقایسه با دیگر مراکز مذهبی جهان نیست

خبرگزاری فارس: مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم گفت: ظرفیت حوزه علمیه قم بسیار بیشتر از سایر مراکز مذهبی جهان در امور بین‌المللی است.

ظرفیت بین‌المللی حوزه‌ علمیه قابل مقایسه با دیگر مراکز مذهبی جهان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حمید مکارم امروز در نشست تخصصی بررسی بیداری اسلامی که به همت کمیسیون ویژه بیداری اسلامی مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه برگزار شد با اشاره به مقوله جهانی شدن و پیامدهای آن اظهار کرد: این مسئله چه به صورت یک پروژه سازمان‌دهی شده و چه به صورت یک پروسه جهانی دیده شود دارای اثراتی در ابعاد سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

وی افزود: در بعد سیاسی می‌توان گفت پیامد جهانی شدن کاهش قدرت دولت‌ها به نفع سازمان‌های فراملی خواهد بود به این معنا که قدرت تصمیم‌گیری سازمان‌های بین‌المللی بیشتر شده و حتی سازمان‌های منطقه‌ای، تأثیرات فزاینده‌ای بر امور جهان خواهند داشت.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های روند جهانی‌‌سازی، تضعیف دیپلماسی سنتی خواهد بود، گفت: دیپلماسی عمومی به دو بخش تقسیم می‌شود، نخست دیپلماسی فرهنگی و دیگری دیپلماسی رسانه‌ای است.

وی با اشاره به تأثیرات رهبران دینی بر روابط بین‌المللی عنوان داشت: نقش حوزه‌های علمیه در این مسئله بسیار پر رنگ است اما با وجود تمام ظرفیت‌های موجود، به دلیل عدم آشنایی با ساز و کارهای متعارف کنونی، تأثیر خود را بر فرآیندهای جهانی نگذاشته‌اند.

مکارم ادامه داد: نقش واتیکان یا سایر مراکز مذهبی به هیچ‌وجه با ظرفیت‌های موجود در قم قابل مقایسه نیست.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی و ظرفیت‌شناسی مراکز مذهبی همچون واتیکان و الازهر و آشنایی حوزویان با این مسائل تصریح کرد: باید بتوانیم فعالیت‌های بین‌المللی این‌گونه مراکز را به روشنی رصد کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های جدیدی در حوزه‌های علمیه به وجود آمده‌ است، گفت: چنانچه تریبون‌هایی برای حضور بیشتر حوزه علمیه در مسائل جهانی فراهم شود، بار دیپلماتیک از روی جمهوری اسلامی برداشته می‌شود.

مکارم با اشاره به فشارهایی که در زمینه حقوق بشر به ایران وارد می‌شود، بیان داشت: کارشناسان حوزه علمیه بهتر از دیپلمات‌ها می‌توانند پاسخ شبهات و سئوالات را در این زمینه بدهند.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم ادامه داد: برخی از گروه‌های خارجی که به قم مسافرت کرده‌اند اظهار می‌دارند که سخنان تازه‌ای را در این شهر شنیده‌اند و درخواست سفر دوباره به قم را می‌دهند.

وی افزود: اسلامی که در اروپا و غرب معرفی می‌شود بیشتر از زاویه اهل سنت است و به یقین کارشناسان غربی می‌توانند مسائل جدیدی را در قم کشف کنند.

مکارم با بیان اینکه افراد با تمایلات و سئوالات مختلف خواهان حضور در میان حوزویان هستند، گفت: باید با همکاری با یکدیگر این روند را در مسیر مثبت قرار دهیم.

گفتنی است در پایان حمید مکارم اعلام آمادگی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم را به منظور همکاری با کمیسیون و مجمع نمایندگان اعلام کرد.

انتهای پیام/ل20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول