اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اردیبهشت آینده

همایش «اقتصاد و حکومت» برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: همایش «اقتصاد و حکومت» از سلسله‌ همایش‌های فقه حکومتی به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

همایش «اقتصاد و حکومت» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم دبیر علمی همایش اقتصاد و حکومت صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر پرداختن به فقه حکومتی در دروس خارج حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در این راستا مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با توجه به اهداف و وظایفی که برای خود تعیین کرده در این حوزه وارد شد و کمیته علمی خود را در این زمینه تشکیل داد.

وی با اشاره به فعالیت مستمر این کمیته علمی خاطر نشان کرد: در این کمیته سلسله همایش‌های فقه حکومتی در راستای پرداختن به این مقوله طراحی شده است.

حجت‌الاسلام علی عباسی ادامه داد: نخستین همایش از این سلسله همایش‌ها با عنوان «ظرفیت‌های فقه حکومتی در فقه جواهری» در واقع می‌خواست ظرفیت‌های موجود در فقه شیعه در موضوع حکومت را برای پژوهشگران و فقها روشن کند.

وی اظهار داشت: همایش «ظرفیت‌های فقه حکومتی در فقه جواهری» خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ارسال 70 مقاله به دبیرخانه این همایش بیان کرد: برای اغنای بار علمی این همایش چند مصاحبه علمی نیز با صاحب‌نظران عرصه فقه شیعه انجام گرفت و مجموعه مقالات برگزیده این همایش نیز در دست چاپ است.

وی گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته در کمیته علمی بنا شد موضوع اقتصاد در فقه اسلامی با توجه به حساسیت‌هایی که دارد، برای برگزاری دومین همایش از این سلسله‌ همایش‌ها انتخاب شود.

عباسی خاطر نشان کرد: برای این همایش پنج محور از فقه اقتصاد مورد توجه قرار گرفته که صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه می‌توانند در قالب آن مقالات خود را ارائه کنند.

وی با اشاره به اعلام فراخوان برای ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش بیان داشت: مصاحبه‌های علمی با افراد صاحب‌نظر در حوزه فقه اقتصاد از دیگر ابزارهایی است که در این همایش استفاده می‌شود.

دبیر علمی همایش اقتصاد و حکومت افزود: نخستین محور این همایش به فقه اقتصادی و دولت مربوط می‌شود که موضوعاتی مانند منابع مالی دولت اسلامی، وظایف و اختیارات اقتصادی دولت اسلامی، فقه برنامه‌ریزی، معیارهای فقهی بودجه‌ریزی و بررسی فقهی مالکیت عمومی و مالکیت خصوصی در این محور بررسی می‌شود.

وی ابراز کرد: «فقه عدالت و رفع فقر» محور دیگر این همایش است که در قالب این موضوع، مسائلی مانند مبانی فقهی فقرزدایی، مشروعیت فقهی مالیات، بررسی فقهی یارانه دولتی و سهم عادلانه برای تولید بررسی می‌شود.

عباسی ادامه داد: سیاست‌ها و ابزارهای بانک مرکزی، سیاست‌های پولی، ابزارهای تأمین مالی در بازارهای سرمایه و فقه سیاست‌های مالی نیز با عنوان «فقه سیاست‌های اقتصادی و ابزارهای آن» در همایش اقتصاد و حکومت بررسی می‌شود.

وی افزود: محور دیگر همایش به منابع طبیعی یک کشور اسلامی و باید و نبایدهای دولت در استفاده از این منابع اشاره دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: در این محور قوانین فقهی در زمینه مالکیت آب، زمان، فضا و معادن و مسائلی مانند قاعده احیا و حیات و کاربرد آن در اقتصاد منابع طبیعی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله بیمه و تأمین اجتماعی یکی از مسائل اساسی در حوزه اقتصاد در عصر حاضر است ابراز داشت: در این همایش محوری با عنوان «فقه بیمه و تأمین اجتماعی» طراحی شده که صاحب‌نظران می‌توانند در این قالب به این موضوع بپردازند.

عباسی با اشاره به برگزاری همایش اقتصاد و حکومت در اردیبهشت ‌ماه سال آینده بیان کرد: مهلت ارسال آثار برای این همایش تا بهمن ‌ماه سال جاری تعیین شده است.

وی با اشاره به اهداف این همایش در فرهنگ‌سازی در حوزه‌های علمیه برای پرداختن به فقه حکومتی ادامه داد: رویکرد حکومتی به فقه به موضوع خاصی از این علم منحصر نمی‌شود و به تمام مسائل فقهی از طهارت تا مسائل اقتصادی و قضایی می‌توان نگاه حکومتی داشت.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول