اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره):

ترویج زکات مشکلات اقتصادی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: اگر ما بتوانیم سرمایه‌گذاری داشته باشیم که زکات توسعه پیدا کند‌ مشکلات اقتصادی جامعه حل خواهد شد.

ترویج زکات مشکلات اقتصادی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم‌ حسین انواری عصر یکشنبه در همایش آموزشی توجیهی روحانیون زکات که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد گفت: زکات بر دو نوع واجب و مستحب است و نظر عموم فقها بر این است که زکات واجب بهتر است به صورت عمومی انجام شود؛ اما در مقابل زکات مستحب به صورت مخفی و پنهانی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در بحث زکات یکی از مهمترین مسایل این است که شخصی که زکات می‌دهد و شخصی هم که زکات را می‌گیرد باید قصد غربت داشته باشند،‌ این موضوعی است که با وجود فریضه دینی بودن کمتر بیان می‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی پرداختن به مسائل دینی مردم را یکی از مهمترین وظایف هر حکومت اسلامی دانست و ابراز کرد: یکی از شاخصه‌هایی که نظام جمهوری اسلامی بر آن پایه‌گذاری شد‌ مردم‌سالاری دینی بود.

وی اضافه کرد: تفاوتی که مردم‌سالاری دینی با مردم‌سالاری غیر دینی دارد این است که آنها می‌گویند مردم هر کاری که می‌خواهند و به هر صورت که بهتر می‌دانند‌ می‌توانند عمل کنند.

انواری تصریح کرد: این مردم‌سالاری در مقابل مردم‌سالاری اسلامی است. ‌در اسلام مردم آزادند طبق ضوابط و چارچوبی که دین تعیین کرده‌ هر طور که صلاح می‌دانند عمل کنند.

وی تشکیل شوراهای مختلف را برگرفته از این سیاست دینی دانست و گفت: اینکه در جمهوری اسلامی ایرانی نیز شوراها و مجامع گوناگون قانون‌گذار نیز به وجود آمده است،‌ بیانگر همین موضوع است که جمهوری اسلامی ایران مقید به این دستور و راهکار اسلامی است.

وی ادامه داد: در مردم‌سالاری دینی ‌ما به دنبال این هستیم که دل‌ها و قلوب مردم را به یکدیگر نزدیک کنیم.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) اذعان کرد: این موضوع به صورت واحد و مشخص در تمام مباحث اجتماعی ما صدق می‌کند هر آنچه مردم به دستورات دینی عمل کنند و پایبند به موازین شرعی باشند‌ به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند شد.

انواری اضافه کرد: از مهم‌ترین عواملی که در راستای انسجام دل‌ها و قلوب مؤمنین اتفاق می‌افتد‌ انفاق و زکات است،‌ اگر مردم این موارد را در زندگی خود قرار دهند ‌بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی افزود: زکات با توجه به سفارش‌هایی که در دین شده‌ مردم را به تولید افزون‌تر تشویق می‌کند و این افزایش تولید هم موجب پیشرفت اقتصادی کشور خواهد شد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی گفت: همچنین علاوه بر اینکه زکات مردم را به تولید بیشتر سوق می‌دهد آنها را به انفاق بخشی از مال خود به دیگران و در نتیجه بی‌نیازی آنها تشویق می‌کند.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم سرمایه‌گذاری داشته باشیم که زکات توسعه پیدا کند‌ مشکلات اقتصادی جامعه حل خواهد شد.

انواری اضافه کرد: علاوه بر این موضوع ‌سرمایه‌گذاری در توسعه زکات‌ موجب می‌شود مشکلات فقرا و نیازمندان برطرف شده و‌ مشارکت عمومی بیشتر شود.

وی فعالیت در زمینه ترویج زکات را موجب تبلیغ دین دانست و گفت: ما در حوزه زکات یک فریضه را توسعه می‌دهیم اما از سوی دیگر یک سرمایه‌گذاری عظیم در زمینه ترویج دین انجام داده‌ایم.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: اگر ما در حوزه کشاورزی و تولیدات مردم را غنی کنیم باعث می‌شود که به کشاورزان ظلم نشود و افراد دیگر اقدام به خرید محصول کشاورزان و فروش آن به دولت نکنند.

وی در بخشی از سخنان خود،‌ یکی از سفارش‌هایی که در ارتباط با زکات شده را دعا در حق زکات‌دهنده دانست و اظهار کرد: این دعایی که تاکید شده در حق زکات دهنده و پس از دریافت زکات بیان شود موجب افزایش نشاط و همبستگی خواهد شد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول