اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نامه پیمانکاران گلستان به معاون عمرانی استاندار عنوان شد

کاهش توان مالی پیمانکاران گلستان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی

خبرگزاری فارس: انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی استان طی مکاتبه‌ای با معاون امور عمرانی استانداری گلستان از کاهش توان مالی پیمانکاران این استان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی خبر داد.

کاهش توان مالی پیمانکاران گلستان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان گلستان، در این نامه خطاب به عبدالرضا دادبود معاون عمرانی استانداری گلستان آمده است: در روزهای اخیر مراجعات مدیران عامل شرکت‌های پیمانکاری به انجمن و اظهار گلایه از روند جهشی و کمرشکن تورم در نرخ مصالح، سیر صعودی به خود گرفته و به نظر می‌رسد که با تداوم این امر توقف اجرای پروژه‌های عمرانی استان دور از انتظار نخواهد بود.

در ادامه این نامه آمده است: اگر چه مجموعه هیئت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی به عنوان فعالان جامعه پیمانکاری بر این مهم واقف است که مسئولان استان خود بیش از هر قشر دیگر بر تبعات ناشی از وضعیت دشوار و پیچیده کنونی حاکم بر اقتصاد کشور اشراف دارند، اما بر حسب وظیفه ذاتی بر خود لازم دید که بخشی از مشکلات و معضلات مبتلا به اعضای خود را به همراه راهکارهای لازم به استحضار مسئولان رسانده شاید که تاثیری هر چند اندک در بهبود وضعیت موجود داشته باشد.

در این نامه تورم افزایشی و جهشی موجود در قیمت مصالح، خارج از توان مالی پیمانکاران استان برای ادامه پروژه‌های در دست اجرا ذکر شده و در ادامه آمده است: تخصیص درصدی اندک از کل اعتبار به پروژه‌ها تنها به تشدید ضعف بنیه مالی پیمانکاران منجر می‌گردد و نتیجه ناگزیر این روند چیزی جز حذف عملی پیمانکاران و توقف پروژه‌های عمرانی نخواهد بود.

در این نامه ضمن ارائه چند پیشنهاد کاربردی برای رفع این مشکل آمده است: با عنایت به وضعیت موجود به نظر می‌رسد بهتر آن باشد که نسبت به باز تعریف شرایط قراردادها در نرخ پیمان اقدام گردد.

ایجاد شرایط کمک مالی جدید که قالب قانونی آن فارغ از سقف اعتباری اعمال تبصره 80 بودجه است، اعمال ماده 81 در تامین و تهیه مصالح توسط خرید مستقیم کارفرما و اعمال خاتمه پیمان با پیمانکار فعلی و شروع مجدد پروژه در قالب پیمان جدید از جمله مؤلفه‌های راهگشا در رفع مشکلات موجود جامعه پیمانکاری ذکر شده است.

در توضیح این موضوع نیز آمده است: اگر چه اعمال ماده فسخ پیمان شاید به عنوان آخرین راهکار قانونی کارفرما به علت عدم همکاری جبری پیمانکار به شمار آید ولیکن شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد کشور به طور یقین مانع اعمال این ماده قانونی خواهد بود. این امر در شرایطی بیشتر ملموس خواهد بود که بر اساس آنالیز کارشناسان واقف شویم که بار حاصله مالی ناشی از فسخ پیمانکار به پروژه (در هر مرحله از پروژه) کمتر از هزینه انتقال آن به پیمانکار دیگر طی قرارداد جدید خواهد بود.

انجمن شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی استان در پایان این نامه از معاون امور عمرانی استاندار گلستان خواسته است نسبت به برگزاری جلسه‌ای فوری و اضطراری برای بررسی جامع و کامل‌تر وضعیت موجود و ارائه راهکار عملی برای رویارویی مناسب پیمانکاران با شرایط فعلی اقتصادی اقدام کند.

انتهای پیام/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول