اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصوبات و تسهیلات ویژه به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی اعلام شد

کمک بلاعوض برای تهیه لوازم‌منازل/ پاداش به پیمانکاران مناطق‌ زلزله‌زده

خبرگزاری فارس: معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران از اختصاص کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان ارسباران در آذربایجان‌شرقی برای تهیه لوازم خانه خبر داد.

کمک بلاعوض برای تهیه لوازم‌منازل/ پاداش به پیمانکاران مناطق‌ زلزله‌زده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدر‌ضا رحیمی بامداد امروز در تشریح نتایج نشست کارگروه راهبری بحران مناطق زلزله‌زده ارسباران در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: براساس مصوبات این ستاد به کسانی که در خانه‌های ساخته در مناطق زلزله‌زده اسکان می‌یابند مبلغ 5 میلیون ریال به صورت بلاعوض و رایگان برای خرید و تهیه لوازم خانه و وسایل گرمایشی اختصاص می‌یابد.

وزارت نیرو آب و برق منازل ساخته شده زلزله‌زده را برقرار می‌کند

وی افزود: در این ستاد مصوب شد که وزارت نیرو موظف است آب و برق ساختمان‌هایی که عملیات ساخت آنها در مناطق زلزله‌زده ارسباران به اتمام رسیده را همانند گذشته برقرار کند.

رحیمی اضافه کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی در شهرها در قبال صدور جواز ساخت خانه مبالغی را دریافت کنند چون منبع درآمد این نهادها است اما دولت این هزینه را به جای زلزله‌زدگان پرداخت می‌کند.

پیمانکاران مناطق زلزله‌زده در صورت تسریع در تحویل منازل 20 درصد پاداش می‌گیرند

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این جلسه تصویب شد پیمانکارانی که در مناطق زلزله‌زده مشغول ساخت خانه هستند اگر منازل را طبق زمان‌بندی تعیین شده تحویل دهند 20 درصد نسبت به کل قرارداد تشویق و پاداش دریافت ‌کنند.

رحیمی افزود: علاوه بر این اگر پیمانکاران منازل زلزله‌زده را زودتر از زمان تعیین شده تمام کرده و در اختیار مردم قرار دهند از تشویق‌های دیگری هم برخوردار خواهند شد.

استمهال وام کشاورزان و دامداران مناطق زلزله‌زده

وی در عین حال از استمهال وام کشاورزان و دامداران خسارت دیده از زلزله اهر و ورزقان خبر داد و گفت: این استمهال وام شامل جریمه و بهره بانکی نیز شده و دولت آن را تقبل می‌کند.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بر اساس مصوب‌های قبلی به هر واحد آسیب دیده تنها یک فقره وام و تسهیلات پرداخت می‌شد، خاطرنشان کرد: اگر ساختمان چند طبقه‌ای در زلزله اخیر آسیب دیده باشد با تشخیص استانداری آذربایجان‌شرقی بیش از یک وام تعلق می‌گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور اولویت بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی را ساخت مسکن دائمی برای زلزله‌‌زدگان پیش از آغاز سرما عنوان کرد.

وی با اشاره به سرعت خوب بازسازی مناطق زلزله‌زده افزود: در هیچ جای جهان با این سرعت کار بازسازی آغاز نشده اما باید بپذیریم که بازسازی زمان می‌برد.

معاون اول رئیس‌جمهور، اولویت بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی را ساخت مسکن دائمی برای زلزله‌‌زدگان عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله ما ساخت مسکن برای مردم پیش از آغاز فصل سرماست.

معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در این سفر یک روزه به همراه علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مجید نامجو وزیر نیرو، صادق خلیلیان وزیر کشاورزی، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رئیس‌‌جمهور در اجرای قانون اساسی، علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند بازسازی مناطق زلزله‌زده و مشکلات این مناطق قرار گرفتند.

با توجه به تدوین طرحی 19 ماده‌ای در کمیسیون عمران مجلس در خصوص مناطق زلزله‌زده در صورتی که نتایج مورد نظر از نشست‌های کارگروه گرفته شود، این طرح برای کمک به مردم مناطق زلزله‌زده به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

براساس این گزارش، در بیست و یکم مرداد امسال زلزله 6.2 ریشتری، اهر و زلزله شش ریشتری ورزقان را لرزاند که موجب کشته شدن 258 نفر و مصدوم شدن هزار و 358 نفر در شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان شد.

در این زمین‌لرزه‌ها 430 روستا آسیب دیده و تخریب شد.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول