اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان:

نظام آماری باید اطلاعات صحیح در اختیار تصمیم‎گیران قرار دهد

خبرگزاری فارس: معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان گفت: نظام آماری باید دارای آن چنان کارایی باشد که بتواند در زمان مناسب اطلاعات، آمار صحیح و بهنگام را در اختیار تصمیم‎گیران قرار دهد.

نظام آماری باید اطلاعات صحیح در اختیار تصمیم‎گیران قرار دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمد دودانگی در جمع کارشناسان آمار دستگاه‎های اجرایی استان اظهار داشت: هر نهاد و سازمانی برای برنامه‎ریزی و نظم بخشیدن به امور داخلی و ارائه بهتر وظایف خود نیاز به وسیله‎ای دارد تا موفق عمل کند و این نیاز همانا تهیه و تنظیم آمار است.

وی تصریح کرد: آمار شاخه‎ای از ریاضیات است که در آن با به دست آوردن نتایجی از یک سری داده‎ها سروکار داریم برای مثال تعداد خانوارهایی که در چند خیابان زندگی می‎کنند را به دست آورده و از آن یک‌سری نتایج استخراج و استحصال می‎شود.

معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان اذعان کرد: در نگاه کلی آمار را می‎توان وسیله‎ای برای سامان بخشیدن به اموری دانست که در ابتدا هیچ نظمی ندارند و اگر هم نظمی دارند به صورت جزئی در آنها دیده می‎شود.

دودانگی افزود: تهیه آمار و استخراج نتایج نهایی از آنها در واقع کمکی است تا هر زمان بتوان با استناد به این برنامه‎ریزی‎های مکتوب گوشه‎ای از کار را به پیش برد.

ضرورت مستندسازی سوابق آمارهای رسمی

وی ادامه داد: مستندسازی سوابق آمارهای رسمی و تهیه راهنماها، پرسشنامه‎ها و نتایج طرح‎های آماری رسمی مربوط به گذشته علاوه بر آن که بر روشن‎تر شدن حافظه تاریخی هر ملت نسبت به گذشته خویش کمک می‎کند، می‎تواند برای برنامه‎ریزان و سیاست‌گذاران با شبیه‎سازی شرایط اجتماعی و اقتصادی گذشته آثار برنامه‎ها و سیاست‎های در دست اجرا پیش‎بینی کند از این رو شناخت گذشته دارای اهمیتی برابر با شناخت وضعیت حاضر است.

نظام آمار باید کارایی لازم برای تصمیم‎گیران داشته باشد

دودانگی گفت: از آنجا که تصمیم‎گیران و سیاستگذاران زمان بسیار کمی را برای تجدید نظر در تصمیمات خود و یا اصلاح و متوقف کردن آنها در اختیار دارند و در موقعیت‎های اضطراری باید بسیار سریع‎تر از گذشته عکس‎العمل نشان دهند لذا نظام آمار به عنوان جزیی از نظام اطلاعات ملی باید دارای آنچنان کارایی باشد که بتواند در زمان مناسب اطلاعات و آمار صحیح و به‌هنگام را در اختیار تصمیم‎گیران قرار دهد.

معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان گفت: نظام آماری از طریق تحلیل آمارهای مربوط به گذشته و با تهیه آمار و اطلاعات به هنگام از وضعیت جاری به وظیفه خود عمل کند.

وی اضافه کرد: چنانچه اطلاعات و داده‎ها به شبکه‎های تصمیم‎گیری ناقص باشد، درجه اطمینان نسبت به تصمیم اتخاذ شده کمتر خواهد بود.

روز آمار فرصت خوبی برای یادآوری اهمیت به کارگیری آمار

دودانگی خاطر نشان کرد: روز آمار و برنامه‎ریزی فرصت خوبی برای یادآوری اهمیت به‌کارگیری آمار و اطلاعات در برنامه‎ریزی و توسعه به مسئولان و مدیران بخش‎های مختلف محسوب می‎شود.

معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان گفت: تحلیل وضعیت موجود و پیش‎بینی وضعیت آینده در بخش‎های مختلف اقتصادی مستلزم وجود داده‎های آماری دقیق، جامع و به‌روز است.

وی ادامه داد: بنابراین آمار و اطلاعات یکی از عوامل مؤثر و ضروری برای برنامه‎ریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیم‎گیری در سطوح مختلف مدیریت بوده و سیاستگذاران، برنامه‎ریزان و کارشناسان برای تدوین راهبردها، سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی، برنامه‎ریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامه‎ها به داده‎های آماری نیاز دارند.

آمار پایه و اساس هر تصمیم‎گیری و سیاست‌گذاری است

معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان گفت: آمار و اطلاعات پایه و اساس هر تحقیق، پژوهش، تصمیم‎گیری، برنامه‎ریزی و سیاست‌گذاری است.

دودانگی افزود: به همین خاطر سیاست‌گذاران، برنامه‎ریزان و کارشناسان برای تدوین برنامه‎ها، سیاست‌گذاری‎ها و تصمیم‎گیر‎ی‎ها به داده‎های آماری صنعت یا بازار خاصی توجه دارند، حال آنکه برخی دیگر علاوه بر آمارهای موردی به داده‎های آماری متغیرهای کلان اقتصادی توجه می‎کنند.

وی همچنین با بیان اینکه پژوهشگران به طیف گسترده‎ای از داده‎های آماری نیاز دارند بیان کرد: استفاده از این ابزار اساسی و مطمئن به نحوی مورد توجه قرار گرفته که میزان توسعه‎یافتگی کشورها ارتباط تنگاتنگی با حجم و کیفیت آمار و اطلاعات تولید شده دارد.

معاون دفتر برنامه‎ریزی و بودجه استانداری گلستان گفت: تهیه و تولید اطلاعات آماری صحیح و ارائه به‌هنگام آن به منظور رفع نیازهای آماری جامعه به ویژه برنامه‎های تولید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین تغذیه پایگاه اطلاعات آماری از جمله مهم‌ترین هدف‎های نظام آماری است.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول