اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری:

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با اقتصاد و بازار رشته تحصیل خود بیگانه‌اند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری گفت: اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور با اقتصاد و بازار رشته تحصیل خود کاملاً بیگانه‌اند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با اقتصاد و بازار رشته تحصیل خود بیگانه‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود تولایی صبح امروز در اختتامیه سومین المپیاد بین‌المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران اظهار کرد: مدیریت بر منابع انسانی مهم‌ترین مسئله در حل معمای تولید داخلی است.

وی افزود: تفکر رکود، مشکلات اقتصادی و چرخه تولید مبنی بر افزایش نرخ ارز، نادرست است و نگاه به این مسئله حاکی از مدیریت ناشایست منابع انسانی است.

تولایی با اشاره به ارزیابی دانشگاه‌ها و نقش آن در صنعت گفت: هر ساله حدود یک میلیون و 600 هزار نفر دانشجوی فارغ‌التحصیل در رشته‌های فنی مهندسی که ارتباط مستقیم با صنعت دارند داریم.

وی ادامه داد: با یک احتساب دقیق، در ازای هر عنوان کالای وارداتی 500 دانشجو داریم و این تاسف بار است که در کشوری که دستیابی به فضا، انرژی هسته‌ای و فناوری‌های دیگر آسان بوده، هر 500 دانشجو نتوانند دغدغه یک قلم کالای وارداتی را رفع و به تولید آن بپردازند.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری با ابراز نارضایتی از روند آموزشی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اغلب فارغ‌التحصیلان با اقتصاد و بازار رشته تحصیل خود کاملاً بیگانه‌اند و اطلاعاتی ندارند؛ وقتی دانشجو اطلاعاتی در حیطه رشته خود و فرصت‌های اقتصادی و اشتغال در کشور نداشته باشد به طور یقین از دغدغه بحران اقتصادی و تولید داخلی دور می‌ماند.

تولایی یادآور شد: دوره‌های کارورزی جنبه صوری دارد و بیش از 80 درصد دانش آموخته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها نظری است؛ باید تلاش در راستای تحویل کارآفرین و مبتکر به جامعه باشد.

وی تصریح کرد: ما به پشت میزنشینی عادت کرده‌ایم و این مهم‌ترین عامل ارزبری کشور است، غنای علمی داریم، منابع انسانی داریم اما مدیریت صحیح و فرهنگ تلاش کمرنگ شده است.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری با اشاره به بازار واردات محور کشور اذعان داشت: امروز تلاش‌ها باید در سمت و سوی افزایش تولید داخلی باشد اما متاسفانه با ترجیح دادن اجناس خارجی سبب رونق اقتصادی در کشورهایی چون ترکیه، چین، مالزی شده‌ایم.

وی تاکید کرد: ارز و طلای واقعی در دانشگاه‌ها است؛ امام راحل(ره) فرمودند «شما با مدیریت صحیح در جنگ تحمیلی ثابت کردید می‌شود اسلام را بر جهان حاکم کرد»، در پیچ تاریخی عصر حاضر نیز نیاز به این مدیریت داریم.

تولایی افزود: همان طور که در دفاع مقدس همه پای کار آمدند و موفق شدند، در صحنه تحریم‌ها نیز همه باید با تفاهم و تعامل پای کار بیایند.

وی دانشجویان را طلایه‌داران استقلال طلبی مرزهای اقتصادی کشور دانست و اذعان داشت: دانشجویان مسئول و خلاق و دلسوز در این عرصه حامی استقلال کشور هستند و مرزهای استقلال را در اقتصاد با نوآوری‌های خود حفظ می‌کنند.

تولایی در خاتمه از شبکه فروشگاهی در کشور برای عرضه فناوری‌های دانشجویان یاد کرد و گفت: نخستین فروشگاه  فناوران در تهران برای عرضه فناوری دانشجویان مبتکر و فناور طراحی شده و از سرتاسر کشور با مراجعه به سایت بسیج علمی پژوهشی می‌توانند گام نخست را در این عرصه بردارند.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول