اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

استان‏ها در توسعه صادرات از هم الگوبرداری نکنند

خبرگزاری فارس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادی گفت: توصیه می‎کنم استان‎ها در توسعه صادرات با پرهیز از الگوبرداری از سایر استان‎ها از برنامه‎های اختصاصی خود استفاده کنند.

استان‏ها در توسعه صادرات از هم الگوبرداری نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حمید صافدل صبح امروز در نشست مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کارگروه استانی ستاد تسهیل امور در استان بوشهر اظهار داشت: هر استانی قابلیت‎ها و بسترهای متفاوت و منحصربه فردی دارد که برای بهره‎مندی از آنها در توسعه صادرات به برنامه‎ای اختصاصی بر مبنای همین قابلیت‎ها نیاز دارد و نمی‎تواند از برنامه حتی استان همجوار خود استفاده کند و در این راه موفق باشد.

این مسئول افزود: اگر به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی در استان‎ها هستیم باید یک برنامه عملیاتی با نگاه به افق‎های آینده در اقتصاد صادرات‎محوری داشته باشیم و این برنامه در هر استان باید متفاوت باشد.

صافدل ادامه داد: سال‎هاست که در استانی شیوه و برنامه‎ای در بخش تجارت رایج می‎شود و استان‎های دیگر بدون در نظر گرفتن ظرفیت‎های خود از این برنامه الگوبرداری می‎کنند و بدون شک این شیوه در توسعه تجارت و صادرات پاسخ نمی‎دهد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: کشورهای همسایه به خوبی زیرساخت‎ها و ظرفیت‎های تجاری خود را تشخیص دادند و با برنامه‎ریزی بر اساس این زیرساخت‎ها توانستند بخشی از رقابت تجاری را به نفع خود رقم بزنند.

وی اضافه کرد: استان بوشهر در کنار برخورداری از ظرفیت‎های بالا در حوزه تجارت، با داشتن شخصیت‎ها و تجار موفق و مشهوری چون معین‎التجار از دیرباز در این حوزه مشهور و معروف بوده است و محور توسعه در این استان به طور ویژه تجارت است که بدون شک شامل مجموعه صادرات و واردات است.

صافدل تصریح کرد: به‌رغم مزیت‎هایی که این استان دارد مشاهده می‎کنیم منافع آن به سمت استان‎های دیگر متمایل می‎شود و امیدواریم با تدوین و اجرای برنامه آمایش تجارت متناسب با زیرساخت‎های استان و به روز شدن برنامه‎های عملیاتی، شاهد رونق تجارت و صادرات در استان بوشهر باشیم و از اجرای این برنامه‎‎ها در حوزه‎های مختلف حمایت می‎کنیم.

این مسئول بیان کرد: این برنامه‎ها حتی در شهرستان‎های مختلف استان باید متفاوت باشد، زیرا ظرفیت‎های هر شهر و شهرستان با شهرهای دیگر تفاوت دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادی گفت: به دلیل اینکه سال‎ها در بخش تولید و تجارت این نزدیکی را نداشته‎ایم ایده زیرساخت‎های تولید و تجارت با هم بیگانه بودند و با ادغام این دو وزارتخانه نگاه تولید برای صادرات است.

صافدل اذعان داشت: برنامه عملیاتی دیگری که برای استان بوشهر داریم، برنامه عملیاتی فرصت‎های سرمایه‎گذاری است که باید به عنوان نقشه راهی برای سرمایه‎گذاران در این استان مطرح شود.

وی متذکر شد: به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‎های اجرایی و برخورداری از مشارکت و همراهی هر چه بیشتر مدیران و مسئولان استان لازم است در جلسات شورای صادرات استان از مجموعه مدیریت ارشد و سایر مدیران مرتبط استان دعوت شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: پایش تجارت خارجی استان بوشهر باید دنبال شود و گزارش عملکرد و وضعیت موجود در این حوزه به طور مرتب به وزارتخانه اعلام شود.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول