اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط 9 ایستگاه تحقیقاتی صورت می‌گیرد

اجرای 160 طرح تحقیقات کشاورزی در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: این مرکز سال گذشته 147 طرح تحقیقاتی را به پایان رسانده و در سال جاری 160 طرح در دست اجرا دارد.

اجرای 160 طرح تحقیقات کشاورزی در کرمان

بهمن پناهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کرمان با قدمتی بیش از 40 سال در گستره‌ای با وسعت 11.8 درصد مساحت ایران و مشتمل بر 15 درصد سطح باغات کشور و اقلیم‌های متنوع آب و هوایی در استان فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به رتبه‌های برتر بخش کشاورزی استان کرمان در سطح کشور تصریح کرد: همه این‌ها رسالت مرکز تحقیقات را بسیار حیاتی نشان می‌دهد.

پناهی بیان داشت: در این راستا مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با هماهنگی 10 بخش تحقیقاتی اقتصادی اجتماعی، چغندر قند، منابع طبیعی، آفات و بیماری‌های گیاهی، فنی و مهندسی، علوم دامی، خاک و آب، آبخیزداری، اصلاح نهال و بذر، شیلات و ثبت و گواهی بذر فعالیت علمی می‌کند.

وی افزود: 9 ایستگاه تحقیقاتی و چهار آزمایشگاه در مرکز تحقیقات کشاورزی استان فعال است و با مساعدت کارکنان متخصص در سطح دو نفر دکترا، 63 نفر کارشناس ارشد، 46 نفر کارشناس و 17 نفر کاردان در سال گذشته 147 طرح تحقیقاتی را به پایان رسانده و در سال جاری نیز 160 طرح تحقیقاتی در دست اجرا دارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در تشریح بخش تحقیقات آبخیزداری ابراز داشت: این بخش با تکیه بر اهدافی از جمله حفاظت از منابع آبی و خاکی استان و استفاده بهینه از این منابع برای دستیابی به توسعه پایدار به اجرای طرح‌های تحقیقاتی می‌پردازد.

پناهی گفت: بهره‌گیری از سامانه‌های سطوح آبگیر، طراحی، اجرا و پایش‌ سدهای زیرزمینی و مکان‌یابی آنها، تأثیر عملیات آبخیزداری در کاهش سیلاب، پایش و پیش‌بینی خشکسالی و کاهش خسارات ناشی از آن از اولویت‌های تحقیقاتی این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 17 طرح در مرکز تحقیقات کشاورزی استان در این زمینه خاتمه یافته و 28 طرح نیز در مرحله اجرا است.

پناهی پایش کیفیت خاک در اراضی کشاورزی، تعیین نیاز آبی گیاهان، روابط آب، خاک و گیاه و شناسایی میزان آلودگی منابع خاک و آب را از اولویت‌های تحقیقاتی بخش آب و خاک برشمرد و افزود: در حال حاضر 9 طرح در این بخش در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: جمع‌آوری و شناسایی گیاهان استان، شناخت مناطق اکولوژیک، تعیین علوفه قابل برداشت مراتع، جمع‌آوری و شناسایی گیاهان دارویی و ارزیابی مراتع از طرح‌های شاخص بخش تحقیقات منابع طبیعی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان خاطرنشان کرد: در این بخش با اولویت تحقیقاتی اصلاح پوشش گیاهی، اصلاح مدیریت بهره‌برداری مراتع، زراعی کردن گیاهان دارویی و افزایش تولید علوفه 17 طرح در مرحله اجرا داریم.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول