اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل نبود کارآزمایی بالینی ژن‌درمانی در کشور

بسیاری از تحقیقات ژن‌درمانی در کشور به خاموشی می‌رود

خبرگزاری فارس: عضو گروه ژنتیک دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نبود کارآزمایی بالینی ژن‌درمانی در کشور سبب شده که بسیاری از تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌گیرد به خاموشی برود.

بسیاری از تحقیقات ژن‌درمانی در کشور به خاموشی می‌رود

حسین خان‌احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در دنیا ژن‌درمانی از سال 1990 آغاز به کار کرد و بیش از 10 سال است که در ایران تحقیقات وسیعی در حوزه ژن‌درمانی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ژن‌درمانی روش درمانی برای بیماران نقص ایمنی اولیه، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی مثل تالاسمی و هموفیلی کاربرد دارد، افزود: با وجودی که سال‌های زیادی است که تحقیقات در این عرصه آغاز و حتی در برخی از بیماران به نتایج خوبی دست یافتیم، اما نبود زمینه کارآزمایی بالینی و تحقیق بر روی انسان امکان صحت و سقم کامل این روش درمانی روی بیماری‌های مورد آزمایش وجود ندارد.

*ژن‌درمانی نیاز به فردی مثل پرفسور آشتیانی دارد

عضو گروه ژنتیک دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ژن‌درمانی مثل سلول‌درمانی که فردی به نام پرفسور آشتیانی با برقراری ارتباط با سیاستگذاران کشور و دریافت بودجه‌ توانست این علم را به سطح بالایی در کشور پرورش دهد، نیاز به فردی اینچنین دارد.

وی با بیان اینکه به طور قطع اگر فضای کار جدید و زیاد به پژوهشگران ژن‌درمانی بدهند، می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مطمئن برای بیماران سرطانی به کار رود، اضافه کرد: در حالی اجازه تحقیقات روی انسان را دادند که کیس‌های آزمایش به صورت داوطلب انتخاب و بر اساس اخلاق پزشکی تمام هزینه‌های درمانی آنها بر عهده پژوهشگر باشد که با توجه به محدودیت منابع مالی که یک محقق دارد، به صورت فردی و بدون پشتیبانی مالی دولت امکان توسعه این تحقیقات وجود ندارد.

*پزشکان درمانگر نسبت به آزمایش‌های مولکولی آگاه نیستند

خان‌احمدی با اشاره به اینکه پزشکان ‌درمانگر حیطه کاری خود را از تحقیقات مولکولی  جدا کرده‌اند در صورتی که جزو ضروریات کاری و بالا رفتن سطح درمان پزشکان است، تاکید کرد: با توجه به اینکه تنها عده معدودی از پزشکان درمانگر بخشی از ساعات را به درمان بیماران و بخش دیگر را در آزمایشگاه‌ها می‌گذرانند، اما به طور معمول جامعه پزشکی به دنبال یادگیری مهارت‌هایی است که به پول برسند و همین مسئله آنها را از کار تحقیقی و آزمایشی دور کرده است.

وی با بیان اینکه پزشکان درمانگر کشور نسبت به آزمایش‌های ملکولی آگاه نیستند، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته پزشکان صبح در بیمارستان‌ها و به درمان بیماران می‌پردازند و بعدازظهرها در آزمایشگاه‌ها به سر می‌برند در حالی که در ایران صبح‌ها در بیمارستان‌ها و عصرها در مطب خود به طبابت می‌پردازند و به مرور از علم روز پزشکی عقب می‌مانند.                 

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول