اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی:

کاهش فقر راهبرد تحقیقات کشاورزی بین‌المللی است

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کاهش فقر و گرسنگی را راهبرد گروه مشورتی تحقیقات کشاورزی بین‌المللی عنوان کرد.

کاهش فقر راهبرد تحقیقات کشاورزی بین‌المللی است

محمدعلی کمالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تلاش‌های بسیار سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی برای کاهش فقر و گرسنگی اظهار کرد: دو موضوع مذکور بحران اصلی جهان است.

وی گروه مشورتی تحقیقات کشاورزی بین‌المللی را مهم‌ترین سازمان تحقیقات بین‌المللی کشاورزی عنوان کرد و افزود: سازمان مذکور در سال 2009 میلادی اقدام به تغییرات اساسی در ساختار و برنامه‌ها به منظور اصلاحات در سیستم خود کرده است.

کمالی تامین پایدار مواد غذایی برای مردم جهان، حفظ محیط زیست و تدوین سیاست‌ها، خط مشی جدید و ایجاد تغییرات در آنها به نفع مردم فقیر را راهبرد سازمان تحقیقات کشاورزی بین‌المللی خواند و تصریح کرد: شورای صندوق سازمان تحقیقات کشاورزی بین‌المللی در سال 2010 تصمیم به تدوین اجرای چند برنامه کلان تحقیقاتی و ظرفیت‌سازی گرفت.

این مسئول با بیان اینکه نخستین برنامه سازمان تحقیقات کشاورزی بین‌المللی در سال 2011 به تصویب شورای صندوق رسید، خاطرنشان کرد: مسئولان ایری تلاش بسیاری برای نهایی کردن برنامه‌های سازمان مذکور انجام دادند.

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از حمایت ایران به منظور ارتقای ظرفیت‌سازی نیروی انسانی و توسعه تحقیقات کشاورزی به ‌ویژه در کشورهای آسیای مرکزی و غرب آسیا خبر داد و بیان کرد: کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در مورد تحقیقات و ظرفیت‌سازی برنج با هدایت و راهبری موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج در قالب برنامه مشارکت علمی جهانی برای برنج با همدیگر تعامل و مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مذکور سالانه 9 میلیون و 100 هزار تن برنج مصرف می‌کنند، بیان کرد: بیش از 65 درصد نیاز کشورها معادل حدود 6 میلیون تن از طریق واردات تامین می‌شود.

کمالی نیاز کشورهای منطقه را در سال 2020 بالغ بر 12 میلیون تن برآورد کرد و گفت: زمینه‌های تامین نیاز روزافزون کشورهای منطقه باید از اکنون مدنظر باشد.

این مسئول یادآور شد: کارگاه منطقه‌ای تعیین اولویت‌های آموزشی و تحقیقاتی برنج در منطقه آسیای غربی و میانه در شهریور سال جاری با هدف تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و تحقیقات برنج در منطقه آسیای غربی و میانه در چارچوب برنامه کلان برنج در رشته برگزار شد.

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: کارگاه مذکور با شرکت نمایندگان کشورهای آذربایجان، ایران، عراق، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فائو، اکو، بانک توسعه اسلامی و ایری برگزار شد.

وی ادامه داد: تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و تحقیقات برنج با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی منطقه‌ای برای محققان کشورهای منطقه و اجرای پروژه‌های مشترک در چارچوب کلان برنج با اجماع کامل به تصویب رسید.

کمالی اذعان کرد: طبق قطعنامه پایانی کارگاه مقرر شد یک کمیته مدیریت فنی برای مدیریت کلان مرکز مذکور با شرکت نمایندگان کشورهای عضو تشکیل شود.

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از شبکه کامل دانشکده‌های کشاورزی، 23 موسسه تحقیقات موضوعی کشاورزی و مراکز ترویجی، آمادگی دارد توان خود را به مشارکت با کشورهای منطقه قرار دهد تا در قالب یک برنامه منطقه‌ای زیر لوای برنامه جهانی مشارکت علمی برنج و همکاری مشترک کشورهای منطقه در تامین این نیاز روزافزون موفقیت‌های لازم کسب شود.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به عنوان میزبان مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج کمک‌های مادی و تجهیزاتی به کشورهای منطقه داشته باشد، بیان کرد: ایران از تمام ظرفیت خود برای آغاز فعالیت مرکز مذکور بهره می‌گیرد.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: ایری در قالب کمک‌های مالی و علمی به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر در راستای برنامه کلان برنج با کشورهای منطقه همکاری می‌کند ضمن اینکه اعتبارات لازم از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند اکو، بانک توسعه اسلامی و ... تامین می‌شود.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول