اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اراک در مجلس:

تالاب میقان اراک در حال احتضار است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه عدم توجه به تالاب میقان در آینده‌ای نزدیک موجب مرگ این تالاب خواهد شد، گفت: شرکت املاح معدنی ایران به بهانه برداشت سولفات سدیم دخالت‌های غیر علمی در تالاب دارد.

تالاب میقان اراک در حال احتضار است

عباس رجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: کویر میقان یک اکوسیستم ویژه‌ای است که نحوه برخورد با این اکوسیستم شرایط خاص خود را می‌طلبد و باید با این اکوسیستم به صورت خاص رفتار و برخورد شود.

وی با بیان اینکه کویرمیقان از اکوسیستم‌های حساس و شکننده کشور محسوب می‌شود تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، برداشت صنعتی و معدنی از تالاب‌های کشور ممنوع بوده و قانون برای این مناطق یک دستور‌العمل و مقررات خاصی تعریف کرده است.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال این است که با پیوستن این تالاب به کنوانسیون جهانی رامسر زمینه ثبت جهانی کویر میقان را فراهم سازد.

رجایی با اشاره به تنوع زیستی خاص این منطقه بیان داشت: همه ساله در فصل بهار پرندگان زیادی به خصوص از مناطق سیبری به تالاب میقان مهاجرت می‌کنند و این تالاب به نوعی زیستگاه پرندگان سیبری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از ریزگردهای هوای اراک از منطقه تالاب میقان و کویرهای اطراف به وجود می‌آید اظهار داشت: متاسفانه خاک قسمت شمالی این تالاب به دلیل فشارهایی که در سال‌های بسیار دور به این اراضی وارد شده بافت خود را از دست داده و با مشکلات جدی زیست محیطی مواجه شده است.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توجه به تالاب میقان در آینده‌ای نزدیک موجب مرگ این تالاب خواهد شد گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته با کاشت گیاه بومی قره‌داغ در کویر میقان جلوه زیبایی به این کویر بخشیده شده و تا حدودی مانع از نابودی کویر شده است، اما اگر به این تالاب نپردازیم هم خود تالاب خواهد مرد و هم پوشش گیاهی اطراف کویر از بین خواهد رفت که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که شده جلوی آسیب این کویر را باید گرفت و اجازه نداد  یک فاجعه جدی زیست محیطی در اراک رخ دهد.

رجایی افزایش درجه حرارت، افزایش ریزگردها و نمک را از خطرات جدی نابودی کویر میقان دانست و خاطر نشان ساخت: متاسفانه شرکت املاح معدنی ایران به بهانه برداشت سولفات سدیم دخالت‌های بسیار غیر علمی و فنی در تالاب میقان انجام داده و با ایجاد یک جاده به طول 20 کیلومتر موجب نصف شدن تالاب و جلوگیری از تبادل‌ اکوسیستم تالاب شده، همچنین با ایجاد حفره‌های عمیق در تالاب میزان آب آن را به نصف رسانده است که این مسئله در آینده‌‌ای نه چندان دور باعث نابودی سفره‌های آب این منطقه خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرکت املاح معدنی ایران با جابه‌جایی که در املاح و خاک و کف این تالاب انجام می‌دهد اکوسیستم تالاب را به هم ریخته و موجب به وجود آمدن ارتفاعات و ناهمواری‌هایی شده که اگر روزی هم بخواهیم این ناهمواری‌ها را از بین ببریم، تالاب دیگر شکل قدیم  خودش را نخواهد یافت.

نماینده مردم اراک و کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این عوارض باعث شده جزایر مصنوعی در تالاب ایجاد شود که این جزایر مانع از تبادلات تالاب شده و از نظر زیست محیطی مشکلات جدی به وجود آورده است و من معتقدم ارزش ندارد به خاطر برداشت مقدار ناچیزی سولفات سدیم تمام محیط زیست این تالاب را بر هم بزنیم و من این موضوع را با جدیت در تهران پیگیری خواهم کرد.

رجایی افزود: متاسفانه سولفات سدیمی که از این کویر برداشت می‌شود به نقطه دیگری از کشور فرستاده می‌شود که این ربطی به اراک ندارد و برای اراک نیز به جز ضرر منافعی در پی ندارد.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول