اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل موسسه پیشگامان محیط زیست بندر کیاشهر:

تغییرکاربری بندر کیاشهر مرگ تالاب بوجاق را رقم می‌زند

خبرگزاری فارس: مدیر عامل موسسه پیشگامان محیط زیست آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر گفت: مصوبه تغییر کاربری بندر صیادی کیاشهر به بندر «بار» نابودی و مرگ تالاب بین‌المللی بوجاق را رقم می‌زند.

تغییرکاربری بندر کیاشهر مرگ تالاب بوجاق را رقم می‌زند

محمد محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با انتقاد از بند 11 مصوبه دور سوم سفر هیئت دولت به گیلان اظهار داشت: در جلسه مورخ 9 خرداد سال 89 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، بدون در نظر گرفتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی و کارشناسی شده تغییر کاربری بندر صیادی کیاشهر به بندر بار را مصوب کردند.

وی ادامه داد: در این مصوبه تسریع در تکمیل اسکله‌های بنادر چمخاله و کیاشهر به منظور حمل و نقل دریایی بار و مسافر با مشارکت بخش خصوصی و حفظ مسئولیت‌های حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب رسیده است.

مدیرعامل موسسه پیشگامان محیط زیست آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر افزود: این منطقه در محدوده پارک ملی و در مرکز تالاب بین‌المللی بوجاق قرار دارد و بوجاق نیز یکی از تالاب‌های ثبت جهانی شده ایران در سایت کنوانسیون بین‌المللی رامسر است.

وی با تاکید بر اینکه در موقعیت جغرافیایی منطقه، راه‌اندازی بندر «بار» امکان‌پذیر نیست تصریح کرد: وجود رودخانه سفید رود و بارگذاری ماسه بادی از مهم‌ترین دلایل فنی نبودن این مصوبه است.

محمدیان اضافه کرد: دهانه ورودی لنچه‌ها در بندر کیاشهر بیشتر از 60 متر نیست و در فصول سال ماسه بادی کاملا دهانه این لنچه را پر می‌کند که می‌توان بدون قایق از آن عبور و مرور داشت.

وی اذعان داشت: هر سال که رودخانه سفیدرود طغیان می‌کند از کوه‌های زنجان و کردستان تمام املاح را از بالا دست به طرف پایین می‌آورد و به عمق یک تا 10 کیلومتر دریای خزر به رودخانه سفیدرود می‌ریزد و در فصل پاییز و زمستان با وزش بادهای مدیترانه‌ای که از غرب و شرق می‌وزد املاحی که به دریای خزر می‌ریزد را با این امواج مدیترانه‌ای همه را به طرف شرق سفیدرود روانه می‌کند که عبور لنچه‌های کوچک نیز مختل می‌شود و در این صورت پهلو گرفتن کشتی تجاری و بار غیر قابل ممکن است.

این مسئول افزود: کارشناسان متعدد در توجیه غیر فنی بودن این مصوبه را وجود ماسه بادی در بندر کیاشهر اعلام کرده‌اند که در سال میلیون‌ها مترمکعب ماسه بادی در منطقه لاگان انباشته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق مصوبه مذکور بندر تجاری و بار در محدوده تالاب بوجاق ساخته می‌شود که کاملا این منطقه را نابود می‌کند.

محمدیان اضافه کرد: در ابتدا به منظور ورود دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت و ساز دهانه 60 متری اسکله باید به 200 متر تبدیل شود و آب تالاب کاملا زهکشی و آب دریا جایگزین آن می‌شود که در این صورت تمام گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب نابود می‌شوند و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنند تا 100 هکتار از زمین پارک ملی بوجاق را به حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی درآورند و اینکه چه مقدار از تالاب برای این منظور در نظر گرفته شده هنوز مشخص نیست.

مدیر عامل موسسه پیشگامان محیط زیست بندر کیاشهر با تصریح بر اینکه با تغییر کاربری بندر کیاشهر به بندر چند منظوره و افزایش عمق و دهانه ورودی آن آب شور دریا با آب شیرین تالاب آمیخته می‌شود متذکر شد: در این صورت ساختار اکولوژی تالاب به صورت کامل از بین می‌رود و به اکوسیستم دریایی تبدیل می‌شود. 

وی افزود: مسئولان دلایل مصوبه این طرح را رونق اقتصادی منطقه اعلام کرده‌اند در حالی که بندرانزلی با 50 درصد ظرفیت آماده بهره‌برداری است و بندر کاسپین، آستارا و چمخاله نیز قابل استفاده هستند.

محمدیان با بیان اینکه دولت برای این مصوبه سرمایه‌های ریالی بسیاری هزینه می‌کند عنوان داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که قرار است صورت گیرد، اما بهره‌برداری از این بندر صورت نمی‌گیرد و همانگونه که بندر صیادی کیاشهر که در 15 سال گذشته ساخته شد اما پیشرفتی نداشت، بندر کیاشهر نیز در صورت تبدیل شدن به بندر بار به قبرستان کشتی‌ها تبدیل می‌شود.

وی صدمه دیدن معیشت مردم منطقه را از دلایل دیگر غیر اقتصادی بودن این مصوبه دانست و بیان داشت: یکی از جنبه‌های اجتماعی این مصوبه ایجاد ناهنجاری اجتماعی در منطقه است و از آنجا که معیشت اصلی مردم کیاشهر از راه صیادی تامین می‌شود و به دلیل نداشتن تخصص، دانش کافی تجارت و بار، راه‌اندازی این بندر به صورت مستقیم معیشت مردم را تهدید می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: مصوبه مذکور نه تنها منجر به رونق اقتصادی و اشتغال نمی‌شود بلکه با برهم زدن ساختار اکولوژیک بندر صیادی و تالاب بین‌المللی ارزش‌های زیست‌محیطی و جذابیت‌های گردشگری آن از بین می‌رود و طبیعت و تالاب کیاشهر را با تمام ارزش‌های بی‌مانند زیست‌محیطی خود نابود می‌کند.

وی با بیان اینکه از زمان امضای این مصوبه جوامع محلی و دوستداران محیط زیست آستانه‌اشرفیه اقدام‌های بسیاری درباره لغو این مصوبه انجام داده‌اند تصریح کرد: از طرف دوستداران محیط زیست آستانه‌اشرفیه با رسانه‌ها شفاف‌سازی شده است و به دیوان عدالت اداری کشور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور نامه‌های متعددی ارسال شده اما تاکنون نسبت به این مکاتبات پاسخی داده نشد و در سفر رئیس سازمان محیط زیست کشور به گیلان در قطعنامه‌ای محکومیت این مصوبه را صادر کردیم و به این مقام ارشد کشوری ابلاغ داشته‌ایم.

محمدیان تبدیل بندر صیادی کیاشهر به بندر تفریحی و گردشگری را نقطه مقابل بندر بار دانست و گفت: بندر بار غیر فنی، مخرب و غیر اقتصادی است اما در مقابل تبدیل این بندر به بندر تفریحی و گردشگری رونق اقتصادی و گردشگری منطقه را تامین می‌کند و می‌توان در این بندر، کلوپ دریایی، شناورهای تفریحی و اتوبوس‌های دریایی راه‌اندازی کرد و علاوه بر جذب گردشگر، جایگزینی برای معیشت مردم این منطقه را فراهم آورد.

وی افزود: با ایجاد بندر گردشگری و در اختیار قرار دادن آن به مردم می‌توان آنان را در حفظ و نگهداری تالاب و محیط زیست و گونه‌های گیاهی و جانوری تشویق کرد و به دریا و تالاب آزار کمتری رساند.

به گفته این مسئول با ایجاد بندر گردشگری، گردشگران می‌توانند از طبیعت و زیبایی بندر به نحو مطلوب بهره ببرند و مسئولان نیز می‌توانند از ظرفیت بالقوه بندر کیاشهر برای رونق اقتصادی و گردشگری منطقه و استان استفاده کنند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول