اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان جنوبی نگین کویر ایران

آغوش باز روستاهای خراسان جنوبی برای گردشگران

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بازدید مسافران ورودی به این استان از پنج روستای هدف گردشگری بسیار چشمگیر بوده است.

آغوش باز روستاهای خراسان جنوبی برای گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمدرضا رضایی پیش از ظهر امروز در بازدید از روستاهای هدف گردشگری استان اظهار کرد: خراسان جنوبی پنج روستای هدف گردشگری دارد که فضاهای آن بکر بوده و جذابیت بالایی دارد.

وی روستای هدف گردشگری فورگ درمیان، روستای هدف گردشگری چنشت، روستای هدف گردشگری ماخونیک سربیشه، روستای هدف گردشگری خور و روستای هدف گردشگری افین قاین را از جمله روستاهای هدف گردشگری ایران خواند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در روستاهای فورگ قلعه تاریخی فورگ واقع شده و در روزهای گذشته پذیرای بیشترین مسافر در شهرستان مرزی درمیان بوده است.

رضایی در معرفی این قلعه یادآور شد: این قلعه در زمان نادرشاه افشار و به وسیله میرزا بقاخان حاکم منطقه و پس از فوت وی توسط پسرش میرزا رفیع‌خان بازسازی شده است.

وی افزود: با توجه به آثار و بقایای معماری داخل قلعه چنین استنباط می‌شود که قلعه مزبور در چند مرحله بازسازی شده و بر وسعت آن افزوده شده است و آخرین مرحله معماری آن مربوط به دوره افشاریه است که حصار فعلی قلعه و هشت برج مدور آن یادگاری از این دوره می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در معرفی روستای خور خوسف نیز اظهار کرد: بافت تاریخی روستا متاثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی محیط خود بوده و خانه‌های گلی، پوشش گنبدی، حیاط مرکزی، بادگیرها، اطاق‌های دور تا دور حیاط، هشتی‌ها و دهلیزها، دیوارهای قطور، حوض و باغچه وسط حیاط به صورت هماهنگ و یکنواخت از ویژگی‌های معماری خانه‌های روستای خور است که مطابق با اقلیم منطقه به وجود آمده است.

رضایی تاکید کرد: تراکم خانه‌ها و کوچه‌های پرپیچ و خم و همچنین بادگیرها از شاخص‌های عمده روستایی خور بوده که برای مقابله با اوضاع اقلیمی منطقه به وجود آمده است.

وی افزود: در بافت خور بناهایی همچون قلعه، آب انبار، مسجد، حسینیه، حمام و خانه‌های قدیم وجود دارد که اکثرا متعلق به دوره صفویه است.

انتهای پیام/س20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول