اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان جنوبی نگین کویر ایران

حلاج: آرامگاه حکیم بوذر جمهر قاینی بیشترین گردشگر را داشت

خبرگزاری فارس: معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: سفرهای نوروزی در قاین هم رشد بی‌نظیری داشته و آرامگاه حکیم بوذر جمهر قاینی در روزهای گذشته بیشترین مسافر را در قاین داشته است.

حلاج: آرامگاه حکیم بوذر جمهر قاینی بیشترین گردشگر را داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حمید حلاج صبح امروز در بازدید از آثار تاریخی قاین اظهار داشت: آرامگاه حکیم بوذر جمهر قاینی در روزهای گذشته بیشترین مسافر را در قاین داشته است.

وی ادامه داد: بوذر جمهر قاینی سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می‌کرده است.

معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: این حکیم به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفته و از وی اشعار و قصیده‌هایی به جای مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی برخوردار است.

حلاج تاکید کرد: مقبره حکیم بوذر جمهر در فاصله چهار کیلومتری جنوب غربی شهر قاین و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر قرار دارد.

وی در بازدید از موزه مردم‌شناسی قاین اظهار داشت:  موزه مردم‌شناسی قاین در خانه تاریخی سلطانی که از بناهای تاریخی شهر قاین است، طراحی شده و در اردیبهشت سال 1384 افتتاح شد.

معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بخش‌های مختلف موزه شامل بخش مراسم شب چله، جاجیم‌بافی، مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران، ریسندگی، کشاورزی، قلم‌زنی و عروسی است.

حلاج به معرفی آب انبار قاین پرداخت و افزود: موزه آب یا همان آب انبار بازار نیز با توجه به پوشش آب‌انبار و شواهد تاریخی موجود بنای آب ‌انبار مربوط به دوره تیموری بوده است که البته برای پی بردن به تاریخ ساخت بنای فوق باید کاوش و گمانه‌زنی باستان‌شناسی در محل انجام شود.

انتهای پیام/خ۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول