اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی خبر داد

ثبت بنه کهنسال خراسان‌جنوبی در فهرست آثار ملی طبیعی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: شماره ثبت درخت بنه کهنسال "یکه درخت" خراسان‌جنوبی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شد.

ثبت بنه کهنسال خراسان‌جنوبی در فهرست آثار ملی طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، محمد رضایی اظهار داشت: پس از طی مراحل و تشریفات قانونی لازم در چهارمین همایش شورای سیاستگذاری که در منطقه آزاد قشم در تاریخ هشتم دی‌ماه سال 90 برگزار شده بود، این اثر ارزشمند طبیعی در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسید و به تازگی شماره ثبت ملی آن نیز دریافت شد.

وی افزود: شماره ثبت این درخت کهنسال 186 است و از تاریخ ثبت تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در 10 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و در فاصله حدود 250 متری غرب جاده بیرجند، زاهدان، درختی کهنسال از گونه بنه وجود دارد که به لحاظ وجود همین تک درخت بنه در منطقه از گذشته به نام "یکه درخت" شناخته می‌شده است.

رضایی ادامه داد: این درخت داخل زمین‌هایی رسوبی قرار گرفته و اطراف آن یک کارگاه سنگ‌بری و سوله‌های مربوط به یک مرغداری وجود دارد و به لحاظ وضعیت ظاهری، به طور کامل سالم و شاداب بوده و تاج پوششی کروی و بسیار زیبا دارد که قطر زیاد این درخت نشان از کهنسال بودن آن داشته و سن آن طبق نظر کارشناسان حدود 400 تا 450 سال تخمین زده می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود فضای باز در اطراف این درخت موجب شده است تا از جاده مجاور آن قابل مشاهده باشد و به راحتی در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران برای مطالعه و بررسی بیشتر قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به قرار گرفتن این درخت کهنسال در فاصله بین شهر بیرجند به‌عنوان مرکز استان (با داشتن امکانات لازم) و روستاهای بهلگرد و نوفرست که دارای دو درخت کهنسال سرو هستند، می‌توان از این مسیر به‌عنوان یک مسیر ویژه با داشتن انواع جاذبه‌های طبیعی در بحث برگزاری تورهای گردشگری و اکوتوریسم بهره‌برداری کرد.

رضایی بیان کرد: این درخت کم نظیر با داشتن ظاهری شاداب و سبز، سازش پیدا کردن با شرایط محیطی شامل خاک و نوع اقلیم و مقاومت آن در شرایط مختلف زیستی موجب لزوم توجه و ثبت قابلیت‌های با ارزش آن است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت تاج پوشش، پایه سالم و تنومند، این درختان کهنسال از اهمیت ویژه‌ای در زمینه ژنتیک برخوردار بوده و مورد مناسبی برای تحقیقات و بررسی‌های بیشتر کارشناسان است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول