اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان:

حضور 17 هزار جانباز در همدان فرصتی برای بیان خاطرات است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان گفت: حضور 17 هزار جانباز در استان همدان فرصتی بزرگ برای بیان خاطرات است، که اگر فقط یک درصد از این عزیزان خاطرات خود را ارائه دهند کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.

حضور 17 هزار جانباز در همدان فرصتی برای بیان خاطرات است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، محمدجواد زمردیان در نشست هماهنگی سومین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس در همدان نقش نوشتن و پرداختن به گذشته یک رزمنده در سال‌های دفاع مقدس را امری دشوار و لیکن ضروری برشمرد و از همه سلحشوران و مردم شریف استان تقاضا کرد به جمله مقام عظمای ولایت که فرموده‌اند: «یک رزمنده تا زمانی که خاطراتش را ثبت نکرده، هنوز چیزهایی به تاریخ، آینده و آرمانش بدهکار است» توجه جدی کنند.

وی دوران دفاع مقدس را قطعه‌ای از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: در هر زمان می‌توان تاریخ را به امروز آورد و از آن همچون مصالحی برای بهره‌مندی از وقایع آن دوران برای زندگی امروز بهره برد.

 

*رزمندگان به خاطر اخلاصشان از بیان خاطرات خود اجتناب می‌کنند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در ادامه بیان کرد: برخی از رزمندگان ما به دلیل صفا و خلوص باطنی خود همچنان از بیان حماسه‌آفرینی‌ها و وقایع تلخ و شیرین آن دوران به یادماندنی خودداری می‌کنند که باید با تشویق و ترغیب بیشتر این عزیزان فرهنگ ترویج ایثار و شهادت و همچنین در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیش از پیش گسترش یابد.

وی اظهار داشت: همچنین نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های علاقمند به ویژه یگان‌های نظامی و انتظامی بیشتر از دیگر متولیان امر است.

زمردیان یادآور شد: البته در چند سال اخیر، رشد مکتوبات نوشتاری و مصاحبه‌های رزمندگان و پیشکسوتان و بیان خاطرات این عزیزان در قالب‌های مختلف در حد نسبتاً مطلوبی است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون تا کتابی با موضوع دفاع مقدس در همدان به چاپ می‌رسد با استقبال خوب مردم مواجه می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده این مطلب است که مردم ما تشنه مطالب آن دوران و به دست آوردن اطلاعات آن دوران هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان افزود: تاکنون بیش از 200 هزار جلد کتاب به صورت رایگان در قالب 167 عنوان منتشر و توزیع شده است.

وی اضافه کرد: در دو سال گذشته دغدغه ما از برگزاری جشنواره استانی خاطره‌نویسی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جمع‌آوری و ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس بوده است.

زمردیان افزود: در دور سوم جشنواره خاطره‌نویسی که فراخوان آن اعلام شده است برای تداعی شکل نامه‌های آن دوران که رزمندگان از جبهه برای خانواده‌های خود می‌نوشتند برگه‌هایی به همان شکل طراحی و چاپ شده که علاقمندان می‌توانند خاطرات خود را در قالب هشت موضوع اعلام شده در این برگه‌ها بنویسند.

وی موضوعات فراخوان خاطرات را شامل موضوعاتی چون خاطرات کردستان، بمباران شهرها، نقش اقشار به ویژه روحانیت، بانوان، امدادگران جوانان و نوجوانان، شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم ایثارگران، ارتشیان و سپاهیان، جهادگران، بسیجیان و رزمندگان کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی و ژاندارمری وقت (نیروی انتظامی) پیرامون موضوعاتی همچون اعزام به جبهه، صحنه‌های نبرد، ایثار، شجاعت و شهادت، معنویت و شوخ طبعی‌ها و ارسال کمک‌های مردمی و پشتیبانی از جبهه و جنگ دانست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان افزود: پس از گردآوری خاطرات و انتخاب خاطرات برتر توسط هیئت داوران آثار برگزیده به دومین کنگره سراسری خاطره‌نویسی دفاع مقدس ارسال می‌شود.

وی ضمن درخواست مجدد از رزمندگان و مردم شریف استان برای ارسال خاطرات خود بیان داشت: با توجه به اینکه در استان همدان حدود 100 هزار اعزام به جبهه داشتیم برگه‌های خاطره‌نویسی طی این سه سال منتشر و توزیع شد که طی دو دوره گذشته یک هزار و 842 خاطره جمع‌آوری شده است که البته به نوبه خود اتفاق بسیار خوبی است و در حال حاضر نیز همدان جزو استان‌های پیشرو در برگزاری سومین دوره این حرکت فرهنگی است.

زمردیان یکی از عوامل موفق در جمع‌آوری خاطرات عزیزان رزمنده را تبلیغات و اطلاع‌رسانی و تشویق و ترغیب مناسب و بهتر به رزمندگان و خانواده‌های محترمشان عنوان کرد و افزود: در جشنواره امسال که دور سوم است 5 هزار برگه خاطره چاپ و منتشر شده که امیدواریم با همت جمعی، شاهد رشد و انعکاس بیشتر این وقایع حماسی در بین جامعه باشیم.

وی ضمن سپاس از تلاش اصحاب رسانه در معرفی حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان همدانی، این اقدامات را قابل تحسین و ستودنی خواند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌‌های دفاع مقدس از نمایندگان مجموعه‌های اداری خواست تا عزم خود را جزم کرده و برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی در میان زیرمجموعه‌های خود و همچنین مردم شریف استان اقدام کنند.

وی ضمن قدردانی از اعضای هیئت داوران در دو دوره گذشته بیان داشت: در سومین دوره این جشنواره در ساختار هیئت داوران تجدید نظر شده و از خود رزمندگان دوران دفاع مقدس که سابقه نگارش و تجربه بیشتری نسبت به دیگر عزیزان دارند استفاده می‌شود.

 

*حضور 17 هزار جانباز در همدان برای ثبت خاطرات دفاع مقدس فرصتی ذی‌قیمت

زمردیان با اشاره به اینکه وجود 17 هزار جانباز در استان همدان فرصتی بزرگ برای بیان خاطرات است، افزود: این تعداد جانباز مشخصاً خاطره‌هایی از دوران دفاع مقدس دارند که اگر فقط یک درصد از این عزیزان در جشنواره، خاطرات خود را ارائه دهند کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: هر چه آمار خاطرات دریافت شده را افزایش دهیم به غنای مخزن اسناد و بانک اطلاعات خاطرات دوران دفاع مقدس افزوده‌ایم و یا با انجام کار کارشناسی بر این آثار، آمار تألیفات در این حوزه نیز افزایش می‌یابد و در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نسل بعدی گام بلندتری می‌توان برداشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: تعداد یک میلیون سند در استان همدان گردآوری شده به طوری که استان ما در کشور در جمع‌آوری اسناد دارای رتبه عالی است.

وی اعلام کرد: بر همین اساس تعداد 43 نفر از پیشکسوتان، فرماندهان و رزمندگان شاخص در حوزه تاریخ شفاهی در استان همدان شناسایی شدند تا خاطراتشان گردآوری شود.

زمردیان اضافه کرد: استان همدان امروز جزو استان‌های برتر در کشور است که در حوزه تدوین کارنامه تاریخ جنگ حرکتی مدون و با برنامه را طی یک دهه گذشته در دستور کار قرار داده و امیدواریم تا پایان سال جاری با وجود محدودیت‌های اعتباری فایل‌های پی دی اف برای چاپ توسط ناشران فراهم شود و از همین جا از ناشران ارجمند هم‌استانی و ملی تقاضای همکاری داریم.

وی اعلام داشت: قراردادی با اداره پست منعقد شده که به واسطه آن افراد می‌توانند پس از درج خاطرات خود در این برگه‌ها آن را به صندوق‌های پستی موجود در شهر بیندازند بدون اینکه لازم باشد هزینه‌ای پرداخت کنند.

در پایان این نشست نمایندگان مجموعه‌های اداری نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کردند.

خاطرنشان می‌شود تعداد 23 سازمان و تشکل در حال حاضر اعضای ستاد سومین جشنواره استانی خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان هستند.

لازم به ذکر است مهلت ارسال خاطرات تا پایان آذر ماه است که شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی: همدان ـ بلوار بعثت ـ شماره 302 ـ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صندوق پستی 65167-698، پست الکترونیک به نشانی sajed.hamedan@gmail.com و یا شماره فاکس 8256450 ارسال کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر با مدیریت ادبیات و انتشارات بنیاد و با شماره تلفن‌های 8279000 و 8256636 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول