اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد

کمبود واکسن و شیرخشک و داروهای شیمی‌درمانی در همدان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به کمبود داروهای شیمی‌درمانی، واکسن و شیرخشک با بیان اینکه این موارد جزو داروهای وارداتی است، گفت: با مشکلات ارزی و تحریم‌های کنونی علیه ایران، واردات محدود شده است.

کمبود واکسن و شیرخشک و داروهای شیمی‌درمانی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رضا صفی‌آریان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اظهار کرد: تجهیزات پزشکی با نرخ روز دلار وارد کشور می‌شود و چون در حال حاضر قسمت عمده تجهیزات قلب و عروق در بیمارستان اکباتان همدان وجود دارد و قرار است جابه‌جا شود در این زمینه زیاد نگران نیستیم.

وی با اشاره به پروژه بیمارستان فرشچیان و با بیان اینکه خانواده مرحوم فرشچیان تاکنون 12 میلیارد تومان در راستای احداث این بیمارستان هزینه کرده‌اند، گفت: این مبلغ حدود 40 درصد از تعهد اولیه اعتباری این پروژه را شامل می‌شود اما در حال حاضر این پروژه پیشرفت 85 درصدی دارد که علاوه بر هزینه خانواده مرحوم فرشچیان از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این بیمارستان جزو پروژه‌های مهر ماندگار است، گفت: به گفته مسئولان وزارتخانه این پروژه یکی از پرسرعت‌ترین پروژه‌های کشور است که امیدواریم در سریع‌ترین زمان نیز به انجام برسد.

وی تصریح کرد: حدود 10 میلیارد تومان برای اتمام ساختمان و 25 میلیارد تومان نیز برای تجهیزات این پروژه نیاز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: پنج درصد داروها از خارج وارد می‌شوند و مقدار هزینه ارزی که برای واردات این پنج درصد دارو از مملکت خارج می‌شود معادل پولی است که برای خرید مواد اولیه 95 درصد داروی تولید داخل، هزینه می‌شود.

*کمبود داروی شیمی‌درمانی، سی‌تی اسکن، واکس و شیرخشک در همدان

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر کمبود داروهای شیمی‌درمانی، واکسن و شیرخشک با بیان اینکه این موارد جزو داروهای وارداتی است، گفت: در حال حاضر با مشکلات ارزی و تحریم ناجوانمردانه کنونی علیه ایران، تبادل ارز مشکل پیدا کرده و به هر حال واردات محدود شده است.

* پزشک عمومی در مطب خودش حق تجویز سرم ندارد

صفی‌آریان گفت: در حال حاضر دولت شدیداً در تکاپو برای وارد کردن داروهای شیمی‌درمانی، واکسن و شیرخشک است و ما در استان برای تجهیزات مهمی چون سرم تا پایان سال مشکلی نداریم.

وی متذکر شد: پزشک عمومی در مطب خودش حق تجویز سرم ندارد چون سرم باید در محیط بیمارستان به بیمار داده شود و ما نیز سرم را آماده و دپو کردیم و تا پایان سال نیز بر این اساس مشکلی در همدان نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در زمینه واکسن و شیرخشک نیز بیان کرد: در این زمینه ستادی در دانشگاه همدان مسئول بررسی کمبود دارو و تجهیزات پزشکی است که نتایج بررسی را به مرکز اعلام می‌کنیم.

* پزشکان نباید اصرار بر تجویز و مصرف یک دارو با برند خارجی کنند

وی با بیان اینکه داروی قند در همدان وجود دارد، گفت: پزشکان نباید اصرار بر تجویز و مصرف یک دارو با برند خارجی کنند چون داروی داخل مشابه نیز دارای همان تأثیر است.

صفی‌آریان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در زمینه کمبود داروی سی‌تی‌اسکن در همدان نیز ضمن تأیید این موضوع، ابراز کرد: در محلول‌هایی که برای تشخیص در تصویربرداری (سی‌تی‌اسکن) استفاده می‌شود، در همدان مشکل و کمبود داریم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر کمبود رادیولوژیست و پرستار مرد در همدان ضمن تأیید این موضوع عنوان کرد: تعداد دانشگاه‌هایی که در کشور رادیولوژیست تربیت می‌کنند کم است و طی چند روز اخیر سه نفر رادیولوژیست در همدان جذب کردیم و 20 متخصص نیز جذب شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تعداد داوطلبانی که برای پرستاری مرد در دانشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند کم است، گفت: نسبت به سختی کار درآمد پرستاری برای مردان کم است و تعداد زیادی از پرستاران مرد ما به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند چون درآمد پرستاری در کشورهای دیگر چندین برابر ایران است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به افزایش صد درصدی قیمت مواد اولیه دندانپزشکی نیز گفت: تعرفه کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی نیز افزایش 30 درصدی داشته است.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول