اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ساخت‌وساز غیر مجاز در شرق مشهد

نوش داروی شهرک‌ها؛ درمان‌کننده زخم حاشیه‌نشینی شرق مشهد نبود

خبرگزاری فارس: ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت بی‌رویه و مشکلات اجتماعی از جمله معضلات مناطق شهری شرق مشهد در حوزه خدماتی شهرداری منطقه پنج محسوب می‌شود و در این میان مُسکن مقطعی شهرک‌های درمانی بر زخم حاشیه شرق مشهد نبود.

نوش داروی شهرک‌ها؛ درمان‌کننده زخم حاشیه‌نشینی شرق مشهد نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهاجرت مردم از نقاط مختلف به شرق مشهد و اطراف آن سبب شده است که مسئولان بر تعداد شهرک‌ها با وسعت و تراکم جمعیتی بیافزایند و به دنبال آن مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی دامن‌گیر کلان شهر مشهد شود.

نگاهی به حوادث مختلف از جمله زلزله و سیل و خسارت‌های ناشی از آن ضرورت توجه به ساخت بناهایی با استحکام و نظارت هر چه بیشتر از سوی افراد متخصص و کارشناس در مناطق مختلف و به ‌خصوص شهرهای با تراکم جمعیتی بالا را دو چندان کرده است.

احساس مسئولیت و همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها در ارائه راهکارهای سازنده و منطقی و جلب رضایت شهروندان نیز می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در جلوگیری از روند ساخت‌وسازهای غیرمجاز و رشد سکونتگاه‌های بدون مجوز داشته باشد.

سکونتگاه‌هایی که اگر حتی موضوع غیرقانونی بودن ساخت آن نادیده گرفته شود، هزار و یک مشکل دیگر درباره آن قابل طرح است.

بسیاری از این‌گونه ساختمان‌ها به این دلیل که اصول ساختمان‌سازی و شهرسازی در آن رعایت نشده و مصالح مرغوبی در آن بکار نرفته فقط می‌توانند عنوان چهار دیواری را یدک بکشند که به هیچ عنوان پناهگاه امنی برای سازندگان یا ساکنان نیست.

در کنار ناامنی سازه‌های این ساختمان‌ها، مشکلاتی از جمله تناسب نداشتن امکاناتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن با ترکیب و تراکم جمعیتی، گذرگاه‌ها و معابر غیر اصولی، کمبود پارکینگ، دسترسی کمتر به امکانات تفریحی، رفاهی، فرهنگی و ده‌ها مشکل کوچک و بزرگ دیگر برای مناطقی که ساخت و ساز غیر مجاز در آن به شدت رواج دارد، قابل شمارش است.

شرق مشهد از جمله مناطقی است که به دلیل موقعیت خاص و قرار گرفتن در موقعیت نزدیک به حرم رضوی سالانه و شاید روزانه‌پذیرای مهاجران بسیاری است؛ به همین دلیل از آن به عنوان منطقه ساخت سازهای غیر مجاز یاد می‌شود که مهاجران تازه وارد را به سمت خود می‌کشد.

ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت بی‌رویه و مشکلات اجتماعی از جمله معضلات مناطق شهری شرق مشهد در حوزه خدماتی شهرداری منطقه پنج محسوب می‌شود و در این میان مُسکن مقطعی شهرک‌ها درمانی بر زخم حاشیه شرق مشهد نبود.

اوقافی بودن اراضی، نداشتن سند مالکیت و نظارت ناکافی در سال‌های گذشته از جمله معضلاتی است که سال‌ها گریبان شرق مشهد را گرفته، موضوعی که مسئولان بارها از آن به عنوان مهم‌ترین مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز نام برده‌اند.

موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز در سال‌های اخیر به مهم‌ترین دغدغه مسئولان محلی شهر مشهد تبدیل شده و بحث‌های فراوانی برای یافتن راه حل موقت یا بلند مدت و برچیدن این مشکل صورت گرفته است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: شتاب خدمات شهری در شرق مشهد باید افزایش یابد.

سید امیر قاضی‌زاده افزود: منطقه شرق مشهد نیازمند توجه و تلاش ویژه مدیران شهری برای رفع مشکلات است.

به‌ گفته وی در نظر گرفته نشدن پارکینگ برای ساختمان‌ها از مشکلات جدی این منطقه از شهر است.

سید حسن حسینی شهردار منطقه پنج مشهد هم گفت: بخشی از حوزه خدماتی این منطقه در بافت فرسوده قرار دارد که نیازمند نوسازی است.

شهردار منطقه پنج مشهد افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراستاندارد مشکلاتی برای منطقه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پیشرفت بافت‌های فرسوده روز به روز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: وجود مسیرها و کوچه‌های باریک امکان امدادرسانی در زمان بروز حوادث را سخت می‌کند و همین موضوع می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: نبود پارکینگ کافی و اشغال خیابان‌ها و کوچه‌ها توسط خودروها، مشکل رفت و آمد را تشدید می‌کند و از نظر امنیتی نیز مشکلاتی به وجود می‌آورد.

شهردار منطقه پنج مشهد تشویق شهروندان به گرفتن مجوزهای ساخت با مراجعه به شهرداری و جلوگیری از تخلف در این زمینه از اولویت‌های این شهرداری اعلام کرد.

وی تصریح کرد: تسهیل در صدور پروانه ساخت از مهمترین اولویت‌های این شهرداری است که بدون هیچ مانع و بروکراسی اداری انجام می‌شود.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول