اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست کردستان خبر داد

تولید 853 تن زباله در کردستان / سرانه پسماند در کردستان یک کیلوگرم است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از تولید روزانه 853 تن زباله در استان خبر داد و گفت: سرانه پسماند در استان یک کیلوگرم است.

تولید 853 تن زباله در کردستان / سرانه پسماند در کردستان یک کیلوگرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ناصح قادری ظهر امروز در دوره آموزشی مدیریت پسماندهای عادی و خطرناک که با حضور کارشناسان محیط زیست سراسر کشور در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در کردستان با وجود 10 شهرستان و 25 شهر با جمعیتی بالغ بر 914 هزار نفر جمعیت شهری روزانه 853  تن زباله خانگی، 3 هزار و 470 کیلوگرم زباله عفونی بیمارستانی و 139 تن زباله صنعتی تولید می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر بیشتر این زباله‌ها در جایگاه‌های زباله شهرهای استان تخلیه و روی هم تلنبار می‌شود و تنها در برخی از جایگاه‌ها عملیات دفن با خاک صورت می‌گیرد.

وی در مورد زباله‌های خانگی تولید شده در سطح استان کردستان تصریح کرد: 74 درصد این زباله‌های خانگی فسادپذیر شامل 6.5 درصد کاغذ و مقوا، 8.5 درصد پلاستیک، شش درصد شیشه و پنج درصد دیگر نیز سایر مواد زائد جامد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به جمعیت 441 هزاری نفری شهر سنندج تصریح کرد: جمعیت 332 هزار نفر شهری مرکز استان روزانه 250 تن زباله تولید می‌کنند.

قادری در ادامه به وضعیت مدیریت پسماندهای پزشکی در سطح استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در بیشتر شهرستان‌های استان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پسماندها بی‌خطرسازی می‌شود.

وی میزان تولید پسماندهای پزشکی در استان را 3 هزار و 470 کیلوگرم در روز عنوان کرد و اظهار کرد: روزانه به طور متوسط 853 تن زباله خانگی در سطح استان تولید می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان میزان زباله بازیافت شده نسبت به کل زباله تولید شده برای ضایعات سنگبری‌ها را 40 درصد، مواد آلی زباله خانگی در تبدیل به کود 29.3 درصد، پلاستیک و ظرف پی‌.ای‌.تی 30 درصد، روغن کار کرده در استفاده از صنایع تصفیه دوم روغن 50 درصد، ضایعات کشتارگاهی در تبدیل به پودر گوشت و استخوان 10 درصد، ضایعات تبدیل گندم به آرد و تبدیل سبوس 70 درصد و سایر زباله‌ها را 20 درصد اعلام کرد.

قادری تعداد مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح استان را 601 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 170 مورد آن مراکز بهداشتی، درمانگاه، کلینیک و پلی‌کلینیک، 119 خانه بهداشت، 87 آزمایشگاه، 142 داروخانه، 39 مرکز پرتونگاری و 44 مرکز توانبخشی هستند که تمامی این مراکز تحت مدیریت پسماند قرار دارند.

وی تعداد مراکز مدیریت پسماند پزشکی در استان را دو مرکز ذکر کرد و یادآور شد: در استان کردستان 12 شهرک صنعتی مساحت حدود 7.5 هکتار را به خود اختصاص داده است که از این میزان 9 واحد صنعتی دارای سیستم فاضلاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: در حال حاضر شهرک صنعتی قروه و سقز دارای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی و چهار شهرک صنعتی سنندج 1 و 3، بیجار و دهگلان در حال ساخت که 50 درصد شهرک‌های صنعتی استان دارای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی هستند.

قادری در پایان با بیان اینکه مکان‌یابی جایگاه‌های زباله در 10 شهر و مرکز استان به صورت اصولی انجام شده، تصریح کرد: وضعیت 15 شهر جدیدالاحداث استان به مراتب بدتر بوده و علاوه بر مشکلات موجود باید تعیین جایگاه مناسب دفن زباله در این شهرها انجام شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول