اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از خطرات شیرابه‌های زباله در جاده‌ کیاسر سمنان گزارش می‌دهد

انتقال زباله‌ بلای جان جاده ساری - سمنان

خبرگزاری فارس: خطرات حمل شیرابه‌های زباله در جاده‌ کیاسر – سمنان هر روز بیشتر می‌شود.

انتقال زباله‌ بلای جان جاده ساری - سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، زباله‌های شهر ساری که سال‌های گذشته در منطقه‌ سمسکنده ساری دپو می‌شد با ممانعت‌های اجتماعی روبه‌رو شد و هم اکنون این زباله با طی مسیری بیش از 100 کیلومتر در مناطق کوهستانی چهاردانگه کیاسر ساری دپو می‌شود که شیرابه‌های این زباله این مناطق را تهدید می‌کند.

باید برای شیرآبه‌هایی که در منطقه کوهستانی کیاسر در بین راه از ماشین‌های حمل زباله خارج می‌شود در زمستان یخ می‌بندد و در تابستان با بوی نامطبوع موجب نارضایتی مردم منطقه می‌شود، چاره‌جویی کرد.

در مازندران روزانه 2 میلیون و 700 هزار کیلوگرم زباله خانگی تولید می‌شود که این زباله‌ها بدون تفکیک و جداسازی در کیسه‌های پلاستیکی به رنگ‌های مختلف به مراکز دفن زباله شهری حمل یا در حاشیه جاده‌های روستایی و حاشیه رودخانه‌ها و جنگل رها می‌شوند.

البته در تعطیلات و روزهایی که مسافران وارد استان می‌شوند این حجم تولید زباله به چندین برابر افزایش می‌یابد که کنترل زباله تولیدی در این مقاطع زمانی به نوعی یک چالش جدی برای مدیریت استان محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان، از هر تن زباله حدود 400 مترمکعب گاز گلخانه‌ای متصاعد و 400 تا 600 لیتر شیرابه تولید می‌شود که می‌تواند اثرات خطرناکی بر آب و خاک داشته باشد.

شیرابه‌های زباله از مبدا تا مقصد سطح جاده را پوشانده که این امر باعث آلودگی شدید و گسترش عوامل بیماری‌زا و عفونی در طول مسیر و همچنین لغزنده‌شدن جاده می‌شود که مخاطراتی را رقم زده و می‌زند.

حال قضاوت را برعهده شما مردم می‌سپاریم تا خود به عمق این فاجعه زیست محیطی پی ببرید. در گذشته هم مردم به دفن این زباله‌ها اعتراض‌های جدی کردند و عکس‌العمل هم نشان دادند و با وعده و وعید مسئولان کنار آمدند.

نخستین قشری که به دلیل حجم زباله‌ها و انتقال غیربهداشتی زباله‌ها در معرض آسیب هستند، کشاورزان و دامدارانی هستند که در جغرافیای جاده کیاسر – سمنان زندگی می‌کنند.

* 80 درصد مردم چهاردانگه ساری کشاورز و دامدار هستند

قائم مقام اتحادیه دامداران استان مازندران و مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزان و دامداران شهرستان ساری در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام اینکه 80 درصد مردم منطقه چهاردانگه ساری از قشر کشاورز و دامدار هستند، گفت: چند سالی است که خطرات جاده‌ای ناشی از حمل زباله‌های شهری مردم منطقه را تهدید می‌کند.

سید فریدون موسوی‌تلوکلایی ابراز داشت: شیرابه‌های ناشی از زباله سبب لغزندگی جاده و باعث بروز تصادفات شدیدی در این منطقه شده که چندین مورد حادثه غم‌انگیز در این جاده اتفاق افتاده است.

* خطرات ناشی از لغزندگی جاده

مشاور هیئت مدیره اتحادیه دامداران کشور با اعلام اینکه حمل علوفه‌ها و جمع‌آوری شیر در این منطقه از ساعات اولیه صبح شروع و به محل کارخانه‌های شیر در مرکز استان صورت می‌گیرد، افزود: خطرات ناشی از حمل و نقل و لغزندگی جاده امنیت جانی را از کشاورزان سلب کرده و تاخیر در جمع‌آوری به محل شیر سبب فاسدشدن آن و در نهایت ضربه سنگین مالی به این قشر زحمتکش وارد می‌کند.

موسوی‌تلوکلایی خواستار رسیدگی مسئولان راهنمایی و رانندگی در امنیت جان مردم در این منطقه محروم شد و خاطرنشان کرد: خطرات ناشی از آن بارها سبب تصادفات شدید که منجر به فوت یا مجروح شدن بعضی از کشاورزان و دامداران در سنوات گذشته شده است.

این مسئول استانی ادامه داد: در صورتی که جاده‌های خشک و خوب آن منطقه با حمل زباله و شیرابه‌های آن جان افراد منطقه را تهدید می‌کند و تاکنون هیچ اقدامی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.

قائم مقام اتحادیه دامداران مازندران گفت: امروز کشاورزان و دامداران منطقه چهاردانگه برای حمل مواد علوفه‌ای دامی و کشاورزی اگر حد مجاز قانونی را در وسیله نقلیه خودشان رعایت نکنند راهنمایی و رانندگی با توقف آنان جریمه‌های سنگینی را بر اساس قانونی که پیش‌بینی شده انجام می‌دهند و این در حالی است که جاده‌های خشک با ایاب و ذهاب کامیون‌های حمل زباله‌های شهری این مسیر را تبدیل به جاده لغزنده و خطر‌ناک کردند و تاکنون هیچ اقدامی از سوی متولیان امر انجام نشده است.

* حمایت از قشر زحمتکش کشاورزان و دامداران

وی با تشکر از رانندگان ترمینال مسافری ساری - سمنان که با همه این سختی‌ها در ایاب و ذهاب کشاورزان و دامداران منطقه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند و لب به اعتراض نگشوده‌اند، افزود: این نشانه فروتنی و بردباری مردمان خوب منطقه را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزان و دامداران شهرستان ساری گفت: توقع ما از مسئولان این است که نگاه بیشتری داشته باشند تا کشاورزان و دامداران که قشر زحمتکش این جامعه هستند بتوانند در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نقش خود را جدی‌تر و عملی‌تر انجام دهند.

موسوی‌تلوکلایی با اشاره به اینکه 30 درصد کشاورزان و دامداران این منطقه سکونت ندارند، اما فعالیت اقتصادی کشاورزی و دامپروری را انجام می‌دهند، گفت: مشکلات خطرات جاده‌ای ناشی از حمل زباله در بخش بهره‌وری در کار آنها بسیار تاثیرگذار است.

قائم‌مقام اتحادیه دامداران مازندران بیان داشت: این مشکلات علاوه بر مسئله زیست محیطی جان آنها را تهدید می‌کند و همین امر سبب شد که نظارت و بهره‌وری در امر کشاورزی و دامپروری کمتر و این خود در تولید سالانه آنها هم تاثیرگذار خواهد بود.

* مسئولان شهرداری و شورای شهر ساری پیگیر شوند

مشاور هیئت مدیره اتحادیه دامداران کشور خاطرنشان کرد: این مشکلات سبب شده تا سرمایه‌گذاران امر دام و طیور هم علاقه چندانی نسبت به این موضوع  پیدا نکنند و در نهایت منطقه‌ای که می‌تواند حرف‌های زیادی را در چرخه تولید دامی در استان داشته باشند نتوانند خود را اثبات کنند.

موسوی‌تلوکلایی با بیان اینکه  امروز سرمایه‌گذاران خارج و داخل استان برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی مهم‌ترین عامل را جاده‌ای و حمل و نقل می‌دانند، متذکر شد: توجه نداشتن به این موضوع سرمایه‌گذار را راغب به سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی در پایان از شهرداری به عنوان متولی این امر و اعضای شورای اسلامی شهر ساری به‌عنوان منتخبان مردم خواستار رسیدگی سریع برای رفع این مشکل شد و اذعان داشت: منتظر این نباشیم تا مسئول یا خدمتگزاری از این استان یا هر فرد دیگری دچار حادثه شود و ما پیگیر موضوع و به فکر چاره باشیم.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول