اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست استان همدان:

روزانه 929 تن زباله با روش‌های ابتدایی در همدان دفع می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس محیط زیست استان همدان گفت: روزانه بالغ بر 929 تن زباله شهری و بیمارستانی با روش‌های تقریباً ابتدایی در مکان‌های خاصی در همدان که مکان‌یابی شده‌اند، دفع می‌شود.

روزانه 929 تن زباله با روش‌های ابتدایی در همدان دفع می‌شود

قربانعلی محمدپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان، اظهار داشت: محیط زیست شامل منابع طبیعی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، موجودات زنده و فضایی که آنها را در بر گرفته، است.

وی افزود: در اکثر شهرهای استان مکان‌یابی محل‌های دفن بهداشتی زباله انجام شده اما تاکنون دفن بهداشتی به صورت ناقص در تعداد اندکی از محل‌های مزبور صورت می‌گیرد و مابقی به صورت تلنبار دپو و یا به آتش کشیده می‌شود.

رئیس محیط زیست استان همدان تصریح کرد: بر این اساس روزانه بالغ بر 929 تن زباله شهری و بیمارستانی با روش‌های تقریباً ابتدایی در مکان‌های خاصی در همدان که مکان‌یابی شده‌اند، دفع می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تصویب قانون مدیریت پسماندها در سال 83 تمام شهرهای کشور موظف شدند در مدیریت پسماندها ضوابط را رعایت کنند و نسبت به تعیین محل مناسب برای دفن بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند.

محمدپور تصریح کرد: در حال حاضر سالانه بیش از یک‌میلیون و 500 هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی از طریق صنایع مستقر در استان از قبیل کشتارگاه‌ها، صنایع غذایی، شهرک‌های صنعتی، چرم‌سازی‌ها و... به محیط زیست وارد می‌شود که اکثراً بدون تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و با تخلیه فاضلاب خام موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر سالانه بیش از 50 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری و خانگی نیز به عرصه‌های زیست محیطی وارد می‌شود، بیان داشت: تنها شهر سرکان دارای تصفیه‌خانه فاضلاب شهری است و مابقی شهرها فاضلاب خام به محیط تخلیه می‌کنند.

رئیس محیط زیست استان همدان گفت: از مجموع 20 بیمارستانی که در سطح استان فعال هستند تنها پنج واحد دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب هستند که عملیات تصفیه در آنها به صورت کاملاً ناقص انجام می‌گیرد و فاضلاب تولیدی توسط این واحدها مستقیماً به فاضلاب شهری وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی و 80 درصد آلودگی هوا در شهر همدان تردد خودروهای بنزین‌سوز است، اضافه کرد: اماکن تجاری و صنایع عمده استان از گاز طبیعی به عنوان منبع تولید انرژی استفاده می‌کنند که آلودگی خاصی ایجاد نمی‌کند و تنها آلودگی ناشی از اینگونه صنایع ذرات و گازهای ناشی از فرایند تولید است که با نظارت و کنترل می‌توان میزان آلودگی آنها را کاهش داد.

محمدپور ابراز داشت: بخش عمده‌ای از آلاینده‌های صنعتی هوای استان کوره‌های آجرپزی است که در حال حاضر تعطیل و واحدهای مکانیزه و تمام اتوماتیک جایگزین آنها شده‌اند.

وی گفت: از مجموع 20 بیمارستان نیز حدود 15 بیمارستان دارای زباله‌سوز کاملاً ابتدایی هستند و در اکثر آنها سوزاندن و امحای زباله صورت نمی‌گیرد و زباله‌های تولیدی به همراه سایر زباله‌های موجود در بیمارستان به محل‌های دفع و دفن زباله منتقل می‌شوند.

رئیس محیط زیست استان همدان یادآور شد: اخیراً اقدامات درخوری برای تجهیز بیمارستان‌های استان به دستگاه زباله‌سوز بهداشتی صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به شدت تراز صوت در شهر همدان و شهرهای پر تراکم استان تصریح کرد: شدت تراز صوت در مناطق صنعتی و کارگاهی حدود 70 تا 75 دسی‌بل و در مناطق مسکونی نیز بین 50 تا 60 دسی‌بل است.

محمدپور اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی مستقر در استان نیز ضوابط ابلاغی زیست محیطی را به تدریج رعایت می‌کنند، چنانچه اکنون تعدادی از شهرک‌های صنعتی استان دارای تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اقداماتی در زمینه تکمیل تصفیه‌خانه‌ها انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: در مابقی شهرک‌ها هم احداث تصفیه‌خانه در برنامه دستگاه متولی قرار دارد که امید است با تدبیر بیشتری این مهم به مرحله اجرا درآید.

رئیس محیط زیست استان همدان با بیان اینکه عدم مدیریت پسماندهای صنعتی تولیدی توسط واحدهای مستقر در شهرک نیز یکی از معضلات زیست محیطی به شمار می‌آید، گفت: حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیران استانی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر جهان، کشور و استان واحدهای صنعتی قادر به تأمین هزینه‌های خود نیستند و در فروش محصولات تولیدی با مشکلات زیادی مواجه هستند که این موضوع سبب شده تا نتوانند به طور کامل تعهدات زیست محیطی خود را اجرا کنند.

محمدپور افزود: از سوی دیگر نیز به دلیل نظارت ناکافی بر اینگونه فعالیت‌های صنعتی تکنولوژی‌های فرسوده و یا منسوخ شده کشورهای توسعه یافته در خطوط تولید کارخانجات به کار گرفته می‌شود که آلودگی‌های خاص زیست محیطی را به همراه دارد و یا اینکه در مرحله پایانی ساخت و سازهای صنعتی، به دلایل متفاوت به خصوص توجیه اقتصادی نوع طرح تغییر می‌کند که این امر سبب می‌شود تا صاحب صنعت نتواند متناسب با طرح جدید، تأسیسات و ساختمان‌ها را بهسازی کند.

وی بیان داشت: از طرفی نیز آورده‌های نقدی متقاضیان تحت تأثیر قرار گرفته و قادر به رعایت ضوابط زیست محیطی نیستند و از سوی دیگر درک و فهم مسائل زیست محیطی از سوی صاحبان صنایع به حدی اندک است که مباحث زیست محیطی را پس از بهره‌برداری از واحدهای صنعتی خود قصد دارند به اجرا درآورند.

رئیس محیط زیست استان همدان ابراز داشت: نیروگاه‌ها به عنوان یکی از صنایع آب‌بر مطرح هستند که آلودگی‌های هوا را به دنبال دارند و با مصرف زیاد آب در فرایند تولید برق به عنوان یکی از صنایع آب‌بر به شمار می‌آیند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: نیروگاه شهید مفتح نیز از جمله صنایعی است که حجم بسیار بالایی از آب زیرزمینی منطقه را استفاده می‌کند و انرژی مورد استفاده در خط تولید آن گاز طبیعی است که در فصول سرد سال مازوت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایامی از سال که سوخت غالب گاز طبیعی باشد بدون آلودگی شدید هوا است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول