اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز مداخله در بحران آبادان در گفت‌و‌گو با فارس:

یک سوم پرونده‌های طلاق آبادان به سازش ختم می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز مداخله در بحران اجتماعی بهزیستی آبادان گفت: در حدود یک سوم پرونده‌های ارجاع شده از سوی دادگستری آبادان به مرکز مداخله در بحران منطقه منجر به سازش می‌شود.

یک سوم پرونده‌های طلاق آبادان به سازش ختم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، ازدواج و تشکیل زندگی مشترک تقریبا برای بیشتر انسان‌های روی کره زمین یکی از حوادث تأثیر گذار محسوب می‌شود.

زن و مردی که از نظر جسمی، جنسی و عقلی به بلوغ کامل رسیده‌اند برای تشکیل یک خانواده با هم پیمان زناشویی بسته و برای حفظ تحکیم این خانواده تلاش می‌کنند.

در این میان افرادی هستند که بدون شناخت کامل خود، همسر، فرهنگ، سطح اقتصادی خانواده‌ها، سن بلوغ جسمی و عقلی، مهارت‌های زندگی و مشکلات آینده پیمان زندگی مشترک را بسته و بعد از گذشت اندک زمانی از این پیمان با هم دچار مشکلات اساسی شده و طلاق را چاره کار می‌دانند.

 

طلاق از دید بعضی از زوج‌های جوان و یا سالمند بهترین راه برای رهایی از زندگی مشترک است که یا خود آن را انتخاب کرده و یا توسط خانواده‌هایشان و به اجبار برای این پیمان انتخاب شده‌اند.

 

با توجه به نزدیکی سالگرد ازدواج دخت گرامی نبی اکرم(ص) و حضرت علی(ع) گفت‌وگویی را با مسئول مرکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی شهرستان آبادان خانم آزیتا قاسمی ترتیب داده‌ایم که به شرح زیر است.

 

فارس: در ماه چند پرونده به این مرکز ارجاع می‌شود؟

 

قاسمی: پرونده‌هایی که در خصوص مشکلات و اختلافات زوجین آبادانی به مرکز مداخله در بحران شهرستان آبادان ارجاع می‌شود ازشعبه‌ای است که در خصوص پرونده‌های توافقی فعالیت دارد،که در ماه 40 پرونده طلاق توافقی از این شعبه به مرکز ما ارجاع داده می‌شود.

 

فارس: همه پرونده‌های طلاق توافقی مرکز شما به جدایی بین زوجین ختم می‌شود؟

 

قاسمی: در حدود یک سوم این پرونده‌ها به سازش و ادامه زندگی مشترک ختم می‌شود زیرا زن و مردی که برای انجام طلاق توافقی به مرکز ما ارجاع داده می‌شوند بر جدایی اصرار داشته و همه اقدامات اداری و خانوادگی را برای این کار پشت سر گذاشته‌اند، بنابراین روانشناسان و مشاوران مرکز ما با انجام جلسات متعدد و شناخت شخصیت افراد موفق به کسب آمار سازش یک سومی پرونده‌های ارجاعی دادگستری آبادان به این مرکز شده‌اند.

 

فارس: بیشترین موضوعات مورد اختلاف زوجین روستایی و شهری آبادان در حول و حوش چه مواردی است؟

 

قاسمی: اعتیاد، بیکاری، عدم مسئولیت پذیری، دخالت اطرافیان، پایین بودن آستانه تحمل، عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی، اختلافات فرهنگی و اختلافات سنی که تأثیر فراوانی در عدم درک متقابل زوجین از یکدیگر داشته و در پایان منجر به جدایی می‌شود.

 

فارس: در خصوص مشکلات زوج‌هایی که در روستا زندگی می‌کنند بیشتر توضیح دهید؟

 

قاسمی: بنیان زندگی مشترک اکثر زوج‌های جوان روستایی به اشتباه گذاشته می‌شود؛ دختر و پسر جوان بدون داشتن شناخت از یکدیگر و به انتخاب خانواده و بزرگترهای فامیل زندگی زناشویی را آغاز کرده و در نیمه راه زندگی طلاق را بهترین راه بر پایان اختلافات خود می‌دانند.

 

فارس: مهم‌ترین عوامل اختلاف در زندگی زوج‌های فوق حول و حوش چه موضوعاتی است؟

 

قاسمی: زوجین جوان بدون شناخت از یکدیگر و به انتخاب خانواده یک زندگی مشترک اشتباه را آغاز می‌کنند و در مرحله بعدی زمانی این موضوع جلوه بیشتری پیدا می‌کند که زوج جوان باید در کنار خانواده همسر و در یک خانواده پر جمعیت زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

 

فارس: آیا می‌توان این نوع ازدواج‌ها را به نحوی ازدواج اجباری نامید؟

 

قاسمی: متأسفانه بله، ازدواج‌های اجباری تبعات بسیار بدی را برای خانواده‌‌ها و گسستن یک زندگی مشترک دارند، دختران روستایی در اغلب موارد بدون رضایت و با اجبار خانواده وارد این نوع از زندگی‌ها شده و در کنارخانواده همسر بدون تفاهم و شناخت مهارت‌های زندگی با همسر خود دچار مشکلات اساسی می‌شوند.

 

فارس: در موارد این چنینی شما چه راه‌ کارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

 

قاسمی: مهم‌ترین عاملی که در کاهش این اختلافات تأثیر دارد واگذاری قدرت اتخاب به زوج‌های جوان خصوصا خانم‌ها از سوی والدین و دیگر بزرگترهای فامیل است زیرا نسل جدید با شناخت بیشتر از علم روانشناسی و داشتن تحصیلات عالی انتخاب بهتری را برای ادامه راه پر فراز و نشیب زندگی خود دارند.

 

فارس: مسئولان و روانشانسان درگیر در بحران خانوادگی در این خصوص چه وظایفی را برای کاهش طلاق بر عهده دارند؟

 

قاسمی: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدام مسئولان اجباری کردن کلاس‌های آموزش ارتقای مهارت‌های زندگی زناشویی قبل از ازدواج، از سوی شبکه بهداشت و درمان است که مرکز مداخله در بحران بهزیستی شهرستان آبادان در همین خصوص به مرکز بهداشت شهرستان پیشنهاد کرده مکانی را برای استقرار تیم روانشناسی و مشاوره این مرکز در روستاهای منطقه اختصاص دهد.

 

فارس: موارد مؤثر دیگری را در همین رابطه بیان کنید....

 

قاسمی: آموزش مهارت‌های زندگی در گنجاندن دروس ابتدایی تا دانشگاه نیز در شناخت افراد از یکدیگر و تشکیل زندگی مشترک مؤثر است و بر تصمیم گیری دختران و پسران جوان براساس واقعیت و نه تخیل تأثیر دارد.

 

فارس: یعنی آموزش پیش از ازدواج را از دوران ابتدایی آغاز کنند؟

 

قاسمی: خیر، آموزش‌ مهارت‌های زندگی و روانشناسی  همچنین وجود و فلسفه انسان را از این مقطع آغاز کرده و در دوره‌های بالاتر مانند دبیرستان و دانشگاه دانش آموزان و دانشجویان رابا چگونگی تشکیل و شناخت صحیح از یک زندگی مشترک آشنا کنند.

 

فارس: سخن پایانی.....

 

قاسمی: شناخت معیارهای ازدواج، تشابه سنی، فرهنگی، مذهبی، عقیدتی، شناخت سلایق طرف مقابل، رعایت معیارهای ازدواج، هم سطحی در تحصیلات، انتخاب زوج از سوی خود افراد، کسب مهارت‌های زندگی، دوری از تعصبات قومی و قبیله‌ای، عدم دخالت خانواده‌ها، کاهش آمار اعتیاد و به وجود آوردن حس مسئولیت‌پذیری در افراد می‌تواند از عوامل تأثیرگذار بر یک زندگی مشترک است.

 

راهکارهای عنوان شده در متن فوق از عوامل اساسی در یک زندگی مشترک است که باید از سوی خانواده‌‌ها و افراد جدی تقی شده و در راه رفع آن تلاش کنند اما در این میان مسئولان کشوری و استانی نیز با کاهش بیکاری و اعتیاد در جامعه دو مورد از عوامل مهم آمار طلاق در کشور را از پیش روی خانواده‌ها و زوجین برداشته‌اند.

---------------------------

گفت‌و‌گو از ورده پورعبدی

---------------------------

انتهای پیام//ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول