اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان ایلام:

رشد واقعه طلاق در ایلام نگران کننده است/طلاق مهم‌ترین دلیل آسیب‌های اجتماعی

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: رشد واقعه طلاق در ایلام نگران کننده است.

رشد واقعه طلاق در ایلام نگران کننده است/طلاق مهم‌ترین دلیل آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سید مالک صادقیان صبح امروز در نشست با کارشناسان اجتماعی استان ایلام در آستانه هفته ازدواج اظهار داشت: پس از جمع‌بندی آمارهای ازدواج که از مراکز رسمی استان جمع آوری شده در پنج سال گذشته یعنی از سال 85 تاکنون شاهد روی دادن 38 هزار و 602 واقعه ازدواج بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در مقابل این تعداد ازدواج نیز 2 هزار و 267 واقعه طلاق طی پنج سال گذشته در استان ایلام به ثبت رسیده است.

این مسئول اضافه کرد: اگر نسبت طلاق به ازدواج در استان ایلام را بسنجیم، طی پنج سال گذشته یعنی از سال 85 تا سال 90 به ازای هر 100 ازدواج شش واقعه طلاق روی داده است.

صادقیان تصریح کرد: اگر سال 90 را به تنهایی و به تفکیک از سال‌های پیش بررسی کنیم 7 هزار و 459 واقعه ازدواج داشته‌ایم که در مقابل آن 537 واقعه طلاق روی داده است.

به ازای هر 100 ازدواج هفت طلاق در ایلام ثبت می‌شود

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: نکته ظریف موضوع این است که نسبت ازدواج به طلاق 100 به هفت است یعنی به ازای هر 100 ازدواج هفت واقعه طلاق نیز به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده رشد واقعه طلاق در استان ایلام است که این میانگین استان نسبت به میانگین کشور همواره نصف است یعنی میانگین نسبت ازدواج به طلاق در کشور دو برابر میانگین استان ایلام است.

 

60 درصد طول عمر زندگی‌های مشترک منجر به طلاق در ایلام کمتر از 4 سال است

این مسئول اضافه کرد: اگر عمر زندگی مشترک ازدواج‌های منجر به طلاق طی سال‌ 90 را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که طول عمر 60 درصد ازدواج‌‌های منجر به طلاق کمتر از 4 سال بوده است. 

صادقیان تصریح کرد: 25 درصد ازدواج‌های منجر به طلاق بین چهار تا 10 سال طول عمر مشترک زندگی داشته‌اند.

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: تنها 14 درصد ازدواج‌های منجر به طلاق بالای 10 سال طول عمر مشترک دارند.

وی ادامه داد: در واقع از 100 درصد ازدواج‌هایی که منجر به طلاق می‌شود 85 درصد آنها زیر 4 سال عمر مشترک زندگی با هم را دارند.

خانوده‌ها فاقد مهارت همسر گزینی برای فرزندان هستند

این مسئول اضافه کرد: متأسفانه برخی خانواده‌ها در انتخاب داماد و عروس خود دقت لازم را به عمل نیاورده و فاقد مهارت‌های لازم برای این موضوع مهم هستند.

صادقیان تصریح کرد: جوانان ما نیز در این خصوص فاقد آموزش‌های مهارت‌های لازم و فنون قبل از ازدواج هستند و شاید ما نتوانستیم که آموزش‌هایی را ارائه کنیم که جوانان ما با شناخت بیشتری همدیگر را انتخاب کنند.

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: البته برخی آداب و رسوم دست‌ و پاگیر مزید بر این موضوع شده است.

وی ادامه داد: افراد برخی ملاک‌ها را برای گزینش همسر خود داشته که در واقع یکی از دلایل افزایش طلاق‌ها هم نوع ملاک‌ها است.

این مسئول اضافه کرد: لازم است برنامه‌ریزان امر ازدواج جوانان و همچنین مسئولان اجتماعی به این قضایا بیش از گذشته توجه کنند.

میانگین سن ازدواج برای مردان و زنان در ایلام به ترتیب 33 و 28 سال است

صادقیان تصریح کرد: در حال حاضر میانگین سن ازدواج برای فرد مذکر در استان ایلام 33 سال و برای فرد مونث 28 سال است.

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: بنا بر تعریف جهانی و کشوری ما جوان به کسی اطلاق می‌شود که در بازه سنی 18 تا 29 سال باشد.

 وی ادامه داد: همه ازدواج‌هایی که در استان ایلام روی می‌دهد در این بازه سنی یعنی جوانی روی داده و همه طلاق‌ها نیز در این بازه زمانی قرار گرفته است.

طلاق مهم‌ترین عامل زایش آسیب‌های جدی اجتماعی است

این مسئول اضافه کرد: این مهم می‌تواند زایش آسیب‌های جدی اجتماعی در استان ایلام باشد.

صادقیان تصریح کرد: بیشتر ازدواج‌های زنان در ایلام بین گروه سنی 20 تا 24 سال انجام می‌گیرد و برای مردان بین 25 تا 29 سال انجام می‌شود.  

تجرد قطعی بین زنان ایلامی کمتر از مردان است

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: ازدواج در بین مردان نیز بیشتر از زنان بوده و از طرفی تجرد قطعی در بین زنان در مقایسه با مردان کمتر است.

وی ادامه داد: سالانه باید حداقل 10 هزار واقعه ازدواج در ایلام روی دهد تا 100 درصد جوانان مجرد متاهل شوند، این درحالی است که حداکثر در استان ایلام 7 هزار واقعه ازدواج در ایلام روی می‌دهد. 

این مسئول اضافه کرد: در واقع سالانه 3 هزار ازدواج در ایلام کمتر از نرمی مشخص شده داریم که رقم بسیار درشتی است.

صادقیان تصریح کرد: این مهم سبب تأخیر در ازدواج و آسیب‌های ناشی از آن در استان ایلام خواهیم بود.

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: موضوع طلاق در جامعه ایلام یک واقعیت غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: برخی از مسئولان معتقد هستند برخی مسائل هر چند در جامعه وجود دارد، نباید در جامعه مطرح شود اما این موضوع به هنگامی صدق می‌یابد که اصل موضوع کتمان نشود و برای رفع آن برنامه‌ریزی شود.

این مسئول اضافه کرد: در موضوع طلاق چون مخاطب اصلی ما جوانان و خانواده است، لازم است در برنامه‌های مربوط به جوانان حساس‌سازی انجام شود.

صادقیان تصریح کرد: این حساس‌سازی ویژه گروه‌های هدف و گروه‌های مرجع است، گروه هدف نیز شامل دانش آموزان پیش‌ دانشگاهی که در آستانه ازدواج  هستند، جوانان دانشجو، سرباز، طلاب حوزه علمیه و ... است.

معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام گفت: گروه‌های مرجع نیز شامل خانواده‌ها، مشاوران، اساتید دانشگاه و روحانیون هستند. 

  وی ادامه داد: در جامعه امروزی ما که در حال گذار از سنت به صنعت است، طبیعتا شاهد تغییرات اجتماعی نیز هستیم این تغییرات اجتماعی نیز خانواده‌ها را بی‌‌نصیب نکرده است.

این مسئول اضافه کرد: برای اینکه در استان ایلام از موضوع پیردختری و زنان مطلقه جلوگیری شود، باید حساس‌سازی در بین گروه‌های مرجع انجام شود.

صادقیان تصریح کرد: حساس‌سازی از طریق رسانه‌ها بسیار مؤثر و مثمرثمر است.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول