اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار همدان:

واقعه 30 مهر همدان، مبارزه علیه طاغوت را جریان‌سازی کرد

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان گفت: واقعه 30 مهر همدان یکی از رخدادهای مهم و تأثیرگذاری است که توانست زمینه جریان‌سازی مبارزاتی را در سطح کشور فراهم آورد.

واقعه 30 مهر همدان، مبارزه علیه طاغوت را جریان‌سازی کرد

علی‌اکبر فامیل‌کریمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با توجه به اینکه استان همدان دارای برجستگی‌های ویژه‌ای در تاریخ مبارزاتی خود علیه طاغوت بوده است، اظهار داشت: واقعه 30 مهر یکی از این رخدادهای مهم و تأثیرگذاری است که توانست زمینه جریان‌سازی مبارزاتی را در سطح کشور فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه همدان در موضوعات بی‌شماری پیشتاز حرکت‌های مبارزاتی علیه ظلم بوده است، گفت: حرکت‌های مردمی در این مبارزات شاخصه‌ اصلی آن بوده که توانسته نام این استان را در ذهن تاریخ ثبت کند.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان در ادامه به برخی از برجستگی‌های همدان پرداخت و گفت: نهاوند جزو نخستین شهرهایی بود که مجسمه شاه را پایین کشید و باید به این نکته اذعان داشت که این حرکت مایه مباهات استان همدان است.

وی از حرکت مبارزاتی مردم در تشییع جنازه آخوند همدانی سخن راند و اظهار کرد: در این روز عموم مردم همدان در مراسم تشییع این عالم عالیقدر شرکت داشتند و برای نخستین بار در تظاهرات شهر همدان شعار «مرگ بر شاه» و «درود بر خمینی» سر دادند.

فامیل‌کریمی تأکید کرد: در این روز مأموران رژیم طاغوت به سوی مردم یورش برده و اقدام به سرکوب آنها می‌کردند تا جایی که شهر همدان شاهد تعقیب و گریز، فرار و کشمش بود.

وی در ادامه واقعه 30 مهر همدان را یکی از برجستگی‌های حائز اهمیت تاریخ انقلاب اسلامی دانست و افزود: در آن روزها، دانش‌آموزان پیش‌قراول عمده حرکت‌های مردمی بودند به طوری که سایر اقشار جامعه نیز به این تشکل پیوسته و به مبارزه علیه ظلم و جور می‌پرداختند.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با اشاره به هتک حرمت به یکی از دانش‌آموزان همدان توسط یکی از مأموران شاه، اظهار داشت: همین اتفاق باعث شد تا دانش‌آموزان غیور همدان به خیابان‌ها ریخته و اعتراض خود را به ظلم و ستم رژیم شاه اعلام کنند که مردم ولایی و انقلابی همدان نیز به این جرگه پیوستند.

به گفته وی، دانش‌آموزان در این روز در میدان امام خمینی گرد آمده و اعتراض خود را نشان دادند که به یک باره از سوی مأموران شاه مورد حمله قرار گرفتند به طوری که خیابان شورین (شهدای فعلی همدان) از ساعت 9:30 صبح تا 13:30 دقیقه صحنه درگیری، زد و خورد، دود و آتش بود.

فامیل‌کریمی ابراز داشت: در این روز تعدادی از دانش‌آموزان و مردم به شهادت رسیدند و بسیاری از آنها نیز مجروح شدند به طوری که بازتاب آن در سطح کشور تمام روزنامه‌ها را در بر گرفت.

وی با بیان اینکه به عقیده جمع زیادی از مفسران، حرکت دانش‌آموزی 30 مهر همدان زمینه‌ساز حرکت دانش‌آموزی 13 آبان را فراهم آورد، گفت: بصیرت دانش‌آموزان همدان از عمده موضوعاتی است که در این روز نمود عینی داشته است.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان از عمق تأثیرگذاری و ماندگاری این واقعه برای تاریخ همدان سخن گفت و ابراز کرد: این روز به عنوان یکی از افتخارات مردم همدان، باید ثبت رسمی شود.

وی تأکید کرد: وحدت مردم استان همدان و بصیرت آنها از موضوعاتی است که در این روز باید به آن توجه شایانی صورت پذیرد.

فامیل‌کریمی در پایان سخنانش ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای این واقعه را یکی از ضروریات دانست و بر لزوم تحقق این مهم تأکید کرد.

انتهای پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول