اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی سرایان:

مسجد جامع سه قلعه در سرایان مرمت شد

خبرگزاری فارس: مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان گفت: عملیات مرمت مسجد جامع سه قلعه در این شهرستان که از خرداد‌‌ماه امسال آغاز شده بود، پایان یافت.

مسجد جامع سه قلعه در سرایان مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  خراسان جنوبی، محمد عرب اظهار کرد: جمع‌آوری موزاییک فرش کف حیاط و ایوان، خاکبرداری، حفر چاه فاضلاب و اجرای بلوکاژ و شیب‌بندی، جمع‌آوری دیوار ناهمگون حیاط، اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی، آجرفرش کف حیاط، اجرای مجدد دیوار حیاط و ورودی مسجد و بندکشی آجرکاری‌ها از جمله عملیات مرمتی بوده که در این بنا صورت گرفته است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی سرایان افزود: ایوان بنا در ضلع جنوب غرب صحن واقع شده و دارای طاقی جناغی است و با کمک سه تویزه که هرکدام یک متر عرض دارند و گنبدهایی مسقف شده که در انتهای ایوان محراب بنا قرار دارد با کاربندی‌های گچی تزئین شده است.

عرب ادامه داد: شبستان این بنا دارای ستون چهارضلعی در ابعاد یک در سه متر بوده و با کمک تویزه‌هایی که یک پایه آن بر روی ستون مرکزی و پایه‌های دیگر آن‌ها بر روی مرزهای دیوارها استوار شده و سپس این گنبدهای چهارترک مسقف شده است.

وی اضافه کرد: این بنا فاقد سنگ لوح یا سندی است که دارای تاریخ ساخت باشد اما با توجه به شباهت‌هایی که با بعضی از مساجد دیگر متعلق به دوران صفوی دارد تاریخ این بنا نیز به احتمال فراوان به دوران صفوی برمی‌گردد که در دوره‌های بعد به خصوص قاجار تغییراتی در آن صورت گرفته است.

این مسئول ادامه داد: این بنای تاریخی در سال 85 با شماره 16469 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول