اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صنایع بومی در خراسان جنوبی مغفول مانده است

خبرگزاری فارس: هر چند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تلاش دارد صنایع دستی را احیا کند اما نباید فراموش کرد در برخی مناطق استان آموزش صنایع دستی بومی مغفول مانده است.

صنایع بومی در خراسان جنوبی مغفول مانده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در راستای حفظ، احیاء و ترویج رشته‌ها و مشاغل صنایع دستی بومی و محلی منطقه، کمک به اقتصاد خانواده‌ها و ایجاد اشتغال خانگی و پایدار، سومین دوره کلاس آموزش پارچه بافی در شهر مود برگزار شد.
در این دوره آموزشی تعداد 12 هنرآموز به صورت فشرده آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
این دوره با همکاری شرکت تعاونی روستای زنان الزهراء مود و نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه برگزار شد.
همچنین از محل اعتبارات سال 1389 مرمت هشتی و دالان ورودی و پنج فضای ضلع جنوبی منزل قارنی قاین شامل آواربرداری و رسیدن به کف اصلی، اجرای پوشش سقف اتاق‌ها طبق شواهد موجود، کف‌سازی با آجر سنتی و نازک‌کاری با گچ و خاک فضای دو طبقه (شربت خانه) و پلکان دسترسی آن در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی قاین در این زمینه گفت: این بنا در مرکز بافت قدیم شهر قاین و در انتهای کوچه‌ای به نام کوچه سنگی که بازار قدیمی شهر در آن قرار داشته، واقع شده است.
علی صرافیان افزود: معماری بنا مربوط به اوایل دوره قاجاریه است که معمار آن کربلایی اسحق قارنی بوده و بنا دارای پلان مستطیل شکل به ابعاد 30*46 متر است.
وی اذعان داشت: ورودی بنا که ایوانی مزین به رسمی‌بندی است توسط یک هشتی و دالان به حیاط مرتبط می‌شود.
صرافیان ادامه داد: ایوان تابستانی در ضلع غربی بنا قرار دارد و بخش انتهای ایوان و فضاهای دو طرف آن دو طبقه است و دو فضای تقسیم در دو طرف ایوان قرار دارد که ارتباط بین ایوان و فضای دو طرف ایوان و حیاط منزل را برقرار می کند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی قاین افزود: بنای منزل قدیمی قارنی با شماره ثبت 3460 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول