اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در گفت‌و‌گو با فارس:

صنعت دامپروری خوزستان 5 میلیون رأس دام دارد

خبرگزاری فارس: مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر بیش از 5 میلیون رأس دام سبک و سنگین در استان خوزستان پرورش داده می‌شود.

صنعت دامپروری خوزستان 5 میلیون رأس دام دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان حیات و سلامتی انسان‌ها در همه ادوار تاریخ رابطه مستقیمی با زندگی نباتات و به تبعه آن حیوانات، طیور و دیگر جانوران زنده قابل مصرف برای خوراک بشر داشته است.

در چند دهه اخیر با پیشرفت علم بشری در همه شاخه‌های علوم، قانون‌های مدون و جدیدی در دنیا برای سلامتی و نگهداری حیوانات تنظیم شده تا با حفظ این موجودات زنده سلامت بشر نیز تهدید نشود.

علم دامپزشکی نیز از دیگر علوم مستثنی نبوده کما اینکه این علم از 4 هزار سال پیش در بین انسان‌ها شناخته شده و بشر نخستین با اهلی کردن این موجودات زنده بقا و حیات خود را تضمین کرده است.

دامپزشکی نوین از سال 1310 با تأسیس دانشکده دامپزشکی در دانشگاه تهران کار خود را در کشور آغاز کرد و با خروجی 10 دامپزشک این دانشکده علم فوق وارد جامعه پزشکی ایران شد.

در سال‌های بعد از انقلاب نیز با تأسیس بیش از 16 دانشکده دامپزشکی در سراسر کشور و فارغ‌التحصیلی بیش از 600 نفر از این دانشگاه‌ها زمینه برای تحقیق و پژوهش در این علم گسترش بیشتری یافت که مورد تأیید قرار می‌دهند و با کنترل بیماری‌های این موجودات زنده در نهایت سلامت جامعه را تأمین می‌کنند اما این علم تنها در یک رشته محدود فعالیت نکرده و کار دامپزشکان از زمانی که دام در کشتارگاه ذبح می‌شود نیز وارد مرحله تازه‌ای شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

* فارس: دامپزشکان چه فعالیت‌هایی را در این حوزه کنترل می‌کنند؟

کنار کوهی: از همان ابتدا که کشتار دام و طیور، صید ماهی و میگو انجام می‌شود دام پزشکان نیز در حوزه سازمان نظارت فعالیت خود را آغاز کرده و با کنترل سلامتی دام ذبح شده و یا ماهی صید شده، بسته‌بندی مواد پروتئینی خام و کنترل فعالیت‌های انسانی در شاخه‌های فوق نظارت خود را آغاز می‌کنند.

* فارس: فعالیت دامپزشکی در استان خوزستان در چه شاخه‌هایی انجام می‌شود؟

کنار کوهی: استان خوزستان از محدود استان‌های کشور است که مستعد پرورش انواع طیور مانند مرغ، شتر‌مرغ و بلدرچین همچنین انواع شاخه‌های آبزی پروری و دیگر دام‌ها بوده و ظرفیت زیستی، جغرافیایی و آب‌ و هوای طبیعی نیز این امکان را بیش از پیش فراهم می‌کند.

* فارس: هم‌اکنون چند رأس دام در استان خوزستان پرورش داده می‌شود؟

کنارکوهی: در حال حاضر بیش از 4 میلیون رأس دام سبک و بیش از یک میلیون رأس دام سنگین در قسمت‌های مختلف استان خوزستان پرورش داده و نگهداری می‌شوند.

* فارس:دامپروری از چه جایگاهی در استان خوزستان برخوردار است؟

کنارکوهی: شهرستان آبادان در گذشته یکی از نخستین محل‌های پرورش مرغ در کشور بوده که از اتریش جوجه یک روزه را وارد آبادان کرده و به رشد مورد نظر می‌رساندند.

* فارس: جایگاه امروز این صنعت در آبادان به چه شکل است؟

کنارکوهی: شهرستان آبادان با برخورداری از 52 واحد مرغداری در گذشته و بعد از کرج بزرگترین واحد مرغداری کشور را به خود اختصاص داده بود که متأسفانه به واسطه جنگ تحمیلی این امکانات از بین رفته و هم‌اکنون در دیگر شاخه‌ها از جمله پرورش میگو یکی از بزرگترین قطب‌های کشور محسوب می‌شود.

* فارس: سخن پایانی....

کنارکوهی: فعالیت دام پزشکان تنها محدود به کنترل سلامتی و پرورش دام نمی‌شود بلکه حفظ و حراست از دام و با مجامع بین‌المللی در تبادل اطلاعات و از همه مهمتر کنترل بهداشتی ذبح دام تا خروج از کشتارگاه و مصرف در جامعه بر عهده این ارگان بوده و شهروندان باید با شناخت این وظایف و همکاری متقابل ما را در راه پیشرفت و آبادانی بیشتر یاری کنند.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول