به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، این کارگردان و مدرس تئاتر، با بیان اینکه شرایط در هر زمانی نمیتواند مقابل افکار قرار بگیرد، اظهار کرد: کارگردانی اصول خاصی دارد که اصل نخست آن برداشت است و برداشتها باید متناسب با تحولات تاریخی و زمانی باشد.
وی تصریح کرد: یکی از اصول مهم کارگردانی برداشت مستقیم کارگردان است به طوری که کارگردان میتواند با شامه خود درک درستی از طبیعت و سوژهها داشته باشد.
صادقی کارگردان را دارای شخصیتی متفکر و اندیشه مدار دانست و افزود: فکر بزرگ مرکزی، برداشت کارگردان است و اگر فکر بزرگ نباشد سایر شیوهها نیز اشتباه است.
وی کارگردان بیبرداشت را تکنسین بیمقدار عنوان کرد و گفت: کارگردان باید از هر اثری برداشت متفاوتی داشته باشد زیرا اجرای ایده که ناشی از برداشت است از خود ایده مهمتر است.
این کارگردان خلق حرکت را یکی دیگر از اصول کارگردانی عنوان کرد و ادامه داد: نخستین و پایهایترین حرکت بازیگر باید حرکت روزمره و زندگی باشد و این حرکات باید ادامه داشته باشد اما حرکات ناخودآگاه نیز در آن دخیل باشد.
وی اصل سوم کارگردانی را تصویرسازی بیان داشت و افزود: انسجام، توازن، تقارن و تعادل چهار اصل زیباسازی است و باید کارگردان بر این اساس تصویرسازی کند.
صادقی با بیان اینکه هنر باید بتواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد، گفت: رنگها نیز در تصویرسازی میتوانند نقش مهمی داشته باشند به طوری که نباید با القای یک رنگ ترکیب رنگها را به هم بزنند.
وی کار با بازیگر را سختترین کار کارگردان عنوان کرد و یادآور شد: کارگردان باید ترکیب نمایش را به بازیگر القا کند و با ایدههای متفاوت بازیگر را دچار تزلزل نکند.
این مدرس تئاتر کارگردان را عامل اعتماد به نفس بازیگر دانست و خاطرنشان کرد: کارگردان نباید تنها به نقاط قوت و یا ضعف بازیگر بپردازد بلکه باید همه جنبهها را مد نظر قرار دهد تا بازیگر در راستای تقویت نقاط مثبت یا رفع ضعفها برآید.
وی ترکیب را پنجمین اصل یک کارگردان دانست و تأکید کرد: ترکیب نمایشها باید به گونهای باشد که مانع خلاقیت بازیگر نشود و در این راستا همه مسائل باید با فضا همخوانی داشته باشد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تا 22 مهر در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران ادامه دارد.
انتهای پیام/صا30