اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 236

جهانگیریان: همدان برای همیشه میزبان جشنواره تئاتر کودک باشد

خبرگزاری فارس: داور بخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر میزبانی همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش درک درستی از تئاتر ندارد و لازم است که به این مقوله فرهنگی توجه کند.

جهانگیریان: همدان برای همیشه میزبان جشنواره تئاتر کودک باشد

عباس جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه انتظاری که ما از یک جشنواره داریم، انتظاری بالاتر از اینهاست، افزود: باید سطح جشنواره بالاتر از حد کنونی باشد چرا که این جشنواره آینه بازتاب فعالیت‌های یک ساله مجموعه تئاتر کودک در سطح ایران است و وقتی این آینه را در مقابل خود می‌گذاریم که برگزیده کارهای یک ساله تئاتر است خود به خود توقعات بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: امیدواریم که کارها به سطح بالایی برسد که اگر این روند ادامه یابد ما باید بپذیریم که رشد، برنامه‌ریزی، فعالیت‌ها و جشنواره‌ها قائل به بعد است که با رفتن دبیر جشنواره این‌ها متوقف نشود.

داور بخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان دغدغه‌های یک دبیر را موجب استمرار و ارتقای جشنواره دانست و گفت: گاهی با رفتن یک دبیر پایه‌های جشنواره لرزیده و سست می‌شود که البته جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی حرکت خوب و رو به جلو داشت اما اگر استعفا دهد نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد چرا که اتفاقات خوبی در این دو سال رخ داده است.

وی نوع فعالیت دبیر جشنواره را در چگونگی برگزاری و کیفیت جشنواره تأثیرگذار دانست و گفت: دبیر با تجربیات خود و ارتباطاتی که با مجموعه مدیران دارد، خیلی تأثیرگذار است به طوری که رحماندوست در سال‌های قبل به علت همدانی بودن امتیازهای خوبی توانست برای همدان بگیرد و شهرام کرمی نیز با روابطی که داشت توانست امتیازاتی را برای همدان اخذ کند.

جهانگیریان بودجه جشنواره را یکی از مسائل مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: معضلی که در بحث بودجه جشنواره‌ها وجود دارد، ارتباطی با تئاتر کودک ندارد بلکه معضلی ملی است که ناشی از برخی سیاست‌های اقتصادی است.

وی یادآور شد: کمبود بودجه جشنواره هر سال به نسبت تورم باید افزایش می‌یافت اما امسال چنین اتفاقی نیفتاد که اگر با همان بودجه سال گذشته بخواهد راه خود را ادامه دهد با مشکل مواجه می‌شود.

 

*مرز تفکیک تئاتر کودک و نوجوان خیلی ظریف است

داور بخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به تفکیک دو گروه نمایشی کودک و نوجوان، یادآور شد: این تفکیک مهم است اما هنوز این مرز خیلی ظریف است و ملاک‌هایی که ما برای مرزبندی داریم را تشخیص ندادم به طوری که نمایشی مربوط به بخش نوجوان بود که می‌توانست کودک نیز باشد و این مرزبندی سخت است.

وی با اشاره به نمایش «هزار درنا» که کار برای رده سنی نوجوان بود، خاطرنشان کرد: در این نمایش همه عوامل نوجوان بودند و سخت نبود که آن را مشخص کرد اما چند کار که کودکانه بوده می‌توانست برای نوجوان هم نمایش داده شود.

جهانگیریان اذعان کرد: ما باید به سمت تفکیک این دو گروه حرکت کنیم اما شاید برای دومین سال است که برگزار می‌شود و هنوز مرزبندی نشده اما بدون شک سال‌های آینده مرزبندی‌ها شفاف‌تر می‌شود.

 

*آموزش و پرورش بستر رشد تئاتر کودک و نوجوان است

وی در ادامه دغدغه اصلی تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور را بی‌توجهی آموزش و پرورش به هنر تئاتر عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش بستر رشد تئاتر کودک و نوجوان است و تا زمانی که به این امر بی‌بهاست، تئاتر در عرصه کودک و نوجوان رشد نمی‌کند.

داور بخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه استعدادهای واقعی در مدارس هستند، ابراز داشت: وقتی آموزش و پرورش کمک نمی‌کند، اگر خود بچه‌ها نیز بخواهند خودجوش کار تئاتر انجام دهند، مدیر مدرسه جلوی آنها را می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما از چند مدرسه خبر داریم که دانش‌آموزان به دنبال اجرای تئاتر بودند اما مدیر مدرسه مانع این کار شده است و وقتی ما با آنها صحبت کرده‌ایم که چرا چنین کاری می‌کنید، می‌گویند بخشنامه نداریم.

جهانگیریان مدرسه را اصلی‌ترین مکان برای تئاتر کودکان و نوجوانان دانست و گفت: حدود 14 میلیون کودک و نوجوان در مدارس داریم که این استعداد بالقوه است و باید به بالفعل تبدیل شود.

 

*آموزش و پرورش ما درک درستی از تئاتر ندارد

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به کارکردهای آموزشی، روحی، روانی و اجتماعی تئاتر آگاهی ندارد که اگر بدانند که تئاتر چه کمکی می‌تواند در آموزش، مفرح کردن فضاهای آموزشی و در درمان ناهنجاری‌های روحی برخی دانش‌آموزان داشته باشد، قطعاً به این امر می‌پردازند.

داور بخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه امروز در همه دنیا از تئاتر برای درمان مشکلات روحی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما امروز رشته‌ای داریم به نام درام درمانی که همه مدارس دنیا از این روش برای درمان مشکلات روحی بچه‌ها استفاده می‌کنند.

وی اذعان کرد: مسئولان آموزش و پرورش تا با تئاتر آشتی نکنند دریافت قابل قبولی از تئاتر نخواهند داشت و تا تئاتر در آموزش و پرورش به جریان نیفتد، اتفاق لازم نمی‌افتد.

جهانگیریان رسانه‌ها را در تبلیغ و ترویج فرهنگ نمایش و تماشای آن مؤثر دانست و افزود: با چنین روش‌هایی باید فرهنگ‌سازی شده و در بچه‌ها ذائقه‌سازی کنند.

وی اضافه کرد: با تئاتر باید حس زیبایی‌شناسی بچه‌ها را ارتقا داد چرا که تئاتر در جای خود این سهم را دارد که پرورش زیبایی‌شناسی را انجام دهد.

داور بخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توجه رسانه‌ها و همچنین شهرداری‌ها به تئاتر را مهم برشمرد و گفت: در اداره ارشاد شهرستان‌ها نیز نگاه به هنر متفاوت است چراکه همین موجب می‌شود که یک هنر رشد و یا افت کند و مدیر نباید سلیقه شخصی خود را در هنرها ایفا کند.

وی بیان داشت: نباید بین هنرها تبعیض قائل شد چرا که در وزارت ارشاد این مسائل تفکیک شده و مدیر باید سیاست‌هایی که برای حمایت از تئاتر کودک مدون شده را با عدالت کامل مشمول همه گروه‌ها کند.

 

*توجه به تئاتر خردسال در دنیا مرسوم است

جهانگیریان در ادامه سخنانش با بیان اینکه به تئاتر خردسال در دنیا توجه زیادی صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به اینکه بچه‌های زیر هفت سال به تئاتر علاقه زیادی دارند، به راحتی می‌توان با تئاتر بچه‌ها را با هر محیط و فضایی آشنا کرد.

وی به روز نخست بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: ما روز نخست مدارس به آموزش و پرورش پیشنهاد کردیم که روز اول که بچه‌ها به مدرسه می‌روند و تصور ناشناخته‌ای از این مکان دارند برای رفع این مشکل، از طریق تئاتر وارد شویم و بچه‌ها را با این محیط آشنا کرده و در فضایی شاد وارد مدرسه کنیم.

این پیشکسوت تئاتر اضافه کرد: من با برگزاری بیش از 10 سمینار، چاپ چند ویژه‌نامه و انجام بیش از 100 مصاحبه در این 30 سال داشته‌ام اما هنوز یک بار آموزش و پرورش این صداها را نشنیده و یک بار حاضر به مباحثه با ما نشده است تا بتوانیم جریان تئاتر را راه بیندازیم.

 

*رفتن جشنواره از همدان گناهی نابخشودنی است

وی میزبانی همدان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در جشنواره تئاتر چند دوره به اصفهان رفتم و برای جشنواره فیلم و تئاتر نیز به همدان آمدم اما در مجموع همدان بانی جشنواره تئاتر است و 9 دوره در اینجا برگزار شده است و با کوتاهی که شد از همدان رفت.

جهانگیریان با اشاره به اینکه در تمام سایت‌ها و تاریخ فعالیت‌ها جشنواره تئاتر به نام همدان ثبت شده است، افزود: این جشنواره باید برای همیشه در همدان ادامه پیدا کند اما به موازات وجود این جشنواره در همدان باید سالن‌ها تجهیز و افزایش یابد تا رشد فیزیکی سالن‌ها را داشته باشیم و امکانات بیشتری برای گروه‌هایی که به اینجا می‌آیند، فراهم شود.

وی با تشکر از بانیان برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره‌ها موجب می‌شود چراغ جشنواره کودک روشن بماند، حتی اگر این چراغ کورسو باشد.

این پیشکسوت تئاتر در پایان با تأکید به اینکه جشنواره همیشه باید در همدان باشد و حق ندارد به جای دیگری برود، افزود: اگر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از همدان برود باید این را گناه نابخشودنی دانست و به نام متولیان امر در استان همدان ثبت کرد.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول