اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خبر خوش نماینده قزوین به مردم آبیک

ساخت ‏و‏ ساز در زمین‏‌های قولنامه‏‌ای تعیین تکلیف شد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف زمین‏‌های قولنامه‏‌ای محدوده شهرستان آبیک خبر داد.

ساخت ‏و‏ ساز در زمین‏‌های قولنامه‏‌ای تعیین تکلیف شد

حجت‌‏الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین از تعیین تکلیف زمین‌‏های قولنامه‏‌ای محدوده شهرستان آبیک خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه اخیر جمعی از مسئولان محلی و استانی که در محل استانداری و در دفتر معاونت سیاسی و امنیتی استان گرد هم آمدند، مشکل گروه زیادی از همشهریان آبیکی که سال‏‌های سال لاینفک مانده بود، برطرف شد.

تصویب قانون «تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و باغات و ساختمان‏‌های فاقد سند رسمی» در سال گذشته و تدوین آیین‏‌نامه اجرایی آن در تاریخ بیست و پنجم تیر ماه امسال و ابلاغ آن به استان‏‌ها خبر خوبی بود برای مالکان املاک قولنامه‏‌ای، اجرای این قانون با آغاز ثبت نام الکترونیکی متقاضیان در آینده نزدیک خواهد توانست تکلیف بخشی از هم‌وطنانمان را که در خانه‏‌های قولنامه‌‏ای زندگی می‏‌کنند، روشن کند گرچه تصویب این قانون بسیار دیر انجام شد و خلأ آن مناقشات زیادی را در سطح کشور موجب شد اما در همین حد هم مغتنم است.

ای کاش مصوبان این قانون آن را کمی موسع‌‏تر می‌‏دیدند و راهکاری نیز برای زمین‏‌های فاقد سند در محدوده شهرها می‏‌اندیشیدند چراکه این قانون شامل زمین‏‌ها و باغات و ساختمان‌های فاقد سند می‏‌شود و مالکان اراضی قولنامه‌ای در محدوده شهرها همچنان بلاتکلیف خواهند ماند، مگر اینکه مسئولان و دست‏‌اندرکاران شهر برای برون‌رفت از این مشکل چاره‌‏اندیشی کنند و به طور موقت مشکل این بخش از هم‏‌میهنان را برطرف کنند تا راهکار قانونی آن در طرح‌‏ها و لوایح به تصویب بهارستان‌نشینان برسد.

آنچه گفته شد برای طرح موضوعی بود برای بیان راه حل یک مسئله که مدت مدیدی است گریبانگیر جمعی از هم‌وطنان آبیکی ماست و موضوع گفت‌‏و‏گوی خبرنگار ما با حجت‏‌الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در خانه ملت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که وعده کرده بودید در پنج شنبه این هفته به مشکل زمین‏‌های فاقد سند آبیک رسیدگی و تکلیف مردم را در جمع مسئولان استانی برطرف کنید، گفت: همان طور که اشاره کردید، در جلسه‌‏ای که در روز پنج‌شنبه سیزدهم مهر ماه در دفتر ارتباط مردمی اینجانب در آبیک با حضور مردم و مسئولان شهری و استانی برگزار شد، عده‏‌ای از مردم آبیک از مشکلات عدیده‌‏ای که معاملات زمین‏‌ها و خانه‏‌های قولنامه‏‌ای برایشان ایجاد کرده بود گفتند، همچنین شهردار آبیک با بیان اینکه به صورت قانونی شهرداری نمی‏‌تواند اجازه ساخت و ساز بدهد، از رویارویی شهرداری با مردم به واسطه ساخت و سازهای غیر مجاز گله کرد و اعضای شورای شهر آبیک هم بر این مشکل صحه گذاشتند. در پایان نیز مقرر شد روز پنج‌شنبه بیستم مهر به این مشکل در جمع مسئولان و دست‌‏اندرکاران استانی رسیدگی و مصوبه آن در اختیار شهرداری آبیک قرار گیرد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین تکلیف زمین‏‌های فاقد سند خواهد توانست مشکل گروه زیادی از همشهریان آبیکی را که سال‏‌های سال لاینفک مانده برطرف کند، گفت: این زمین‏‌ها عمدتاً با قولنامه دست به دست می‏‌شوند و خریداران آنها از هرگونه اقدام عمرانی در آن‏ها عاجز هستند چراکه از یک طرف شهرداری نمی‌‏تواند به خاطر عدم احراز هویت زمین به مالکانش اجازه ساخت و ساز دهد و اگر چنین کند مورد بازخواست دیگر ادارات مانند بازرسی و دادگستری و ... قرار می‏‌گیرد و از طرف دیگر اخذ سند برای ساختمان‏‌های ساخته شده در دست‏‌انداز می‌‏افتد و خلاصه هزاران ساعت وقت مردم و مسئولان شهری گرفته می‏‌شود بدون اینکه حاصلی برای هیچکدام داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه اصولگرایان مجلس افزود: ماحصل این فرآیند معیوب، احداث ساختمان‏‌هایی است که اگر از تیغ تخریب شهرداری در امان بمانند، به خاطر فرآیند ناقصی که ساخت و سازشان داشته است، با هر زلزله چند ریشتری آماده آوار شدن بر سر خانواده‏‌هایی است که ویژگی مشترکشان محرومیت است.

عضو کمیته هنر، رسانه و گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: این چرخه معیوب صدمات و لطمات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جبران‏‌ناپذیری را بر جامعه تحمیل می‏‌کند و در نهایت هم ساخت‏ و سازهای شبانه را سبب می‌‏شود و به قانون‏‌گریزی دامن می‏‌زند و مردم و مسئولان را در مقابل هم قرار می‏‌دهد که حاصل این کشمکش هم به شکل ساختمان‏‌های نامأنوسی بروز و ظهور خواهد داشت که مورد تأیید هیچکس نیست و چهره شهر و آبادی و محله را زشت می‏‌کند.

حسینی شهرک فردوس آبیک را مثال روشنی از این چرخه ناسالم ساخت و ساز دانست که محصول آن احداث حدود 800 تا 1000 واحد ساختمانی است که تنها تعداد محدودی از آنها مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ کرده‌‏اند و بقیه به صورت غیر مجاز احداث شده‌‏اند.

این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه از برگزاری جلسه‏‌ای با حضور دست‏‌اندرکاران امور شهر و استان در دفتر معاون سیاسی، امنیتی استاندار قزوین خبر داد و گفت: در این جلسه پس از استماع نظرات مجموعه شرکت کنندگان، تفاهمنامه‏‌ای به تصویب اعضا رسید تا بر اساس آن شهرداری آبیک بتواند تعامل سازنده‌‏ای با مالکان زمین‏‌های قولنامه‏‌ای این شهر برقرار کند.

حسینی در پایان گفت: امیدوارم این مصوبه راهگشا باشد و بتواند گره‌‏ای از کار مردم خوب و ولایت‌مدار آبیک باز کند، از مردم می‏‌خواهم با سعه‏ صدر اجازه دهند تمام مراحل اداری انجام این کار توسط شهرداری با دقت انجام پذیرد، از مسئولان شهرداری هم می‏‌خواهم مراقبت‏‌های لازم را انجام دهند مبادا این مصوبه مورد سوء استفاده دلالان و واسطه‌‏ها و کسانی که طمعی به زمین‏‌های مردم و بیت‏‌المال دارند، قرار گیرد.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول