اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی:

خسارت خشکسالی خراسان‌رضوی در سال گذشته 401 میلیارد تومان است

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: در سال گذشته 401 میلیارد تومان خسارت بر اثر خشکسالی و ‌205 میلیارد تومان بر اثر سیل و سرمازدگی به وجود آمده است.

خسارت خشکسالی خراسان‌رضوی در سال گذشته 401 میلیارد تومان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا اورانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری هفته کاهش اثرات بلایا که در سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امکانات دادن به روستائیان تنها به معنی رساندن آب، برق و یا امکاناتی از این دست نیست.

وی روستا را مکان تولید و شهر را مکان مصرف دانست و تصریح کرد: برای مهاجرت نکردن روستائیان به شهر باید تمام دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: از شروط مهمی که می‌تواند در موفقیت مدیریت بحران کشاورزی بسیار تعیین کننده باشد خود کشاورزان هستند.

اورانی توجه نکردن کشاورزان به اقلیم را یکی از دلایل برزو خسارت در کشاورزی دانست و یادآور شد: باید کشاورز اقلیمی که در آن کشت می‌کند را در نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقلیم کشور ما یک اقلیم خشک و نیمه خشک است، تصریح کرد: بدیهی است که در این اقلیم کشت دیمی در بسیاری از نقاط امکان‌پذیر نیست.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی در این راستا ادامه داد: کشاورزان باید این مسئله را در مناطق مختلف در نظر بگیرند ولی متاسفانه درصد زیادی از خساراتی که به بخش کشاورزی ما وارد می‌شود مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش دیمی است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در سال گذشته چیزی حدود 180 هزار هکتار زیر کشت دیم بوده‌اند که به دلیل بارندگی کم به محصول نرسیده‌اند.

اورانی کشت دیم را در اکثر مناطق استان خراسان‌رضوی غیر ممکن دانست و بیان کرد: کشت دیم در مناطقی مناسب است که بین 250 تا 300 میلی‌متر در سال بارندگی با پراکنش منظم داشته باشند که در استان خراسان‌رضوی این مقدار بارندگی در بیشتر مناطق وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به خسارات وارد شده در اثر بحران‌ها به بخش کشاورزی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته 401 میلیارد تومان خسارت بر اثر خشکسالی و ‌205 میلیارد تومان بر اثر سیل و سرمازدگی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه  ستاد بیمه محصولات کشاورزی از سال 89 به ریاست محمد طباطبایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فعال شده است، تاکید کرد: با یک کار کارشناسانه قوی که مسئولان انجام داده‌اند بیمه خشکسالی را برای محصولات زیر کشت به تصویب رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی مقوله خود کفایی را در زمینه محصولات کشاورزی و دامی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه در حوزه‌های مختلف مانند امور دام، تولیدات گیاهی،‌ شیلات و سایر حوزه‌ها جلساتی گذاشته است تا بتوان به خودکفایی رسید و اثرات منفی تحریم‌ها را کاهش داد.

انتهای پیام/آ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول