اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایر همدان:

12 هزار و 500 عشایر در همدان وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور عشایر همدان گفت: 12 هزار و 500 نفر عشایر در استان وجود دارند که 100 درصد این جمعیت دارای دفترچه بیمه درمانی بوده و بیش از 40 درصد زیر پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند.

12 هزار و 500 عشایر در همدان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حمزه‌علی یزدانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه به اعتقاد ما در حال حاضر جزء بلایای طبیعی به شمار می‌رود خشکسالی است که جامعه عشایری را تهدید می‌کند.

وی افزود: حداقل 20 درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور از عرضه سالانه 8 میلیون رأس دام به بازار مصرف توسط قشر زحمت‌کش عشایر تولید و باعث ایجاد تعادل قیمت دام و گوشت در بازارهای مصرف می‌شود.

رئیس اداره امور عشایر همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان بیش از 200 هزار رأس دام به بازار عرضه می‌شود اما با توجه به خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی، عمده دام‌های تولد عشایر روانه کشتارگاه شده و وابستگی بیشتر به دام‌های وارداتی را افزایش می‌‌دهد.

وی بیان کرد: در سالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی قرار گرفته، باید مسئولان در راستای حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی به عشایری که عمده محصولات و مایحتاج خود را تولید کرده و به بازار مصرف عرضه می‌کنند، یارانه تولید را اختصاص دهند.

یزدانی ادامه داد: ارائه یارانه تولید به عشایر می‌تواند علاوه بر تولید پایدار، مانع از کاهش تولیدات به دلیل گران بودن نهاده‌ها شده، اشتغال در جامعه عشایری را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون نرخ بیکاری در جامعه عشایری پنج درصد است و اگر این روند ادامه یابد و عشایر نتوانند علوفه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تأمین کنند، دام‌ها روانه کشتارگاه شده و تولید ناپایدار می‌شود، که برای رفع این مشکل دولت باید کمک کند تا یارانه به عشایر و تولیدکنندگان واقعی پرداخت شود.

رئیس اداره امور عشایر همدان اذعان کرد: با توجه به قرار داشتن در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی به عشایر توصیه می‌شود تا در هنگام کوچ از مناطق پر تردد عبور نکنند چرا که مسیرهای کوچ عشایر طی سال‌های اخیر توسط کشاورزان و کارخانجات و تأسیسات تصرف شده است.

وی بیان کرد: عشایر برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق از خودرو استفاده کرده و این امر باعث تسریع در رفت و آمد و پدید آمدن مشکلات در مراتع شده و همچنین عبور از مناطق صعب‌العبور و پرتگاه نیز خطرناک است و به عشایر توصیه می‌شود به منظور جبران حوادث احتمالی طبیعی و غیر طبیعی دام‌های خود را بیمه کرده تا خسارات توسط صندوق بیمه دام تأمین شود.

یزدانی از عشایر خواست تا از برپا کردن چادرهای خود در مسیرهای عبور سیلاب خودداری کرده، و به منظور پیشگیری از آسیب‌‌های مالی در هنگام بروز حوادثی چون آتش‌سوزی پول‌های خود را در بانک نگهداری کنند.

وی اظهار کرد: عشایر باید مراقب اسلحه‌های خود بوده و آن را در جای امن و دور از دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهند و از قرار دادن فشنگ‌ها در مجاورت حرارت و آتش خودداری کنند تا منجر به وقوع انفجار و آتش‌سوزی نشود.

رئیس اداره امور عشایر همدان خاطرنشان کرد: آموزش و نظارت بر اسلحه‌های عشایر بر عهده سپاه پاسداران است که بخشی از نیروهای سپاه در اداره عشایری مستقر هستند و در بسیج عشایری نیز بر سلاح‌های عشایر نظارت می‌کنند.

وی بیان کرد: به منظور آموزش عشایر در هنگام بروز آتش‌سوزی در چادرها، سال گذشته مانوری در همین راستا برگزار شد و تعدادی کپسول آتش‌نشانی در اختیار عشایر قرار گرفت تا در هنگام بروز حریق از آن استفاده کنند.

یزدانی ادامه داد: واحد ترویج و مشارکت اداره عشایری آموزش‌های مورد نیاز به عشایر را انجام می‌دهد که با تقویت این بخش می‌توان زمینه آشنایی عشایر با یافته‌های جدید و اثرگذار را افزایش داد.

وی تصریح کرد: عشایر باید به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع استفاده از هیزم در برپایی آتش را با سوخت فسیلی جایگزین کرده و در هنگام بروز حوادث و مشکلات اداره عشایری و دستگاه‌های ذیربط را آگاه کنند.

رئیس اداره امور عشایر همدان اذعان کرد: عشایر با دریافت کمترین تسهیلات بیشترین خدمات را ارائه کرده و گاهاً به دلیل عدم دارا بودن وثیقه از دریافت تسهیلات محروم می‌شوند.

وی بیان کرد: به منظور فراهم کردن تعادل میان دام و مرتع، تعداد دام عشایر از 600 هزار رأس در سال گذشته به 465 هزار رأس تعدیل یافته تا با هماهنگی لازم 950 هزار هکتار مرتع در اختیار عشایر استان فراهم شود، اما همچنان ازدیاد دام‌ها نسبت به مراتع وجود دارد.

یزدانی تصریح کرد: امید است عشایر به کیفیت دام بیش از کمیت آن توجه کنند چرا که مراتع دچار فقر شده و عشایر بیش از دو ماه در مراتع توقف نمی‌کنند و با اجاره زمین‌های کشاورزی که محصول آن برداشت شده دام‌های خود را تأمین می‌کنند.

وی از خشک شدن چشمه‌های تأمین آب شرب و دام عشایر خبر داد و گفت: به دلیل پایین رفتن سطح ایستایی آب نیازمند تأمین آب عشایر از طریق بخش خصوصی و تانکرهای سیار هستیم و امسال در اسدآباد آب مورد نیاز عشایر را تأمین کردیم.

رئیس اداره امور عشایر همدان افزود: با توجه به علاقه‌مندی عشایر به سکونت دائم، دو منطقه در شهرستان بهار و ملایر در نظر گرفته شد و زیرساخت‌های آن فراهم شده و طی سفر سوم ریاست جمهوری اعتبارات لازم برای آن اعلام شده که به دلیل عدم تحقق تسهیلات، موفق به اسکان عشایر نشدیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد شد به منظور سکونت دائم عشایر، با رعایت ساز و کار مناسب حقوقی و اجتماعی روستاهای خالی‌ از سکنه‌ای که دارای زیرساخت‌ها هستند، شناسایی شود تا هزینه کمتری برای دولت ایجاد شود.

یزدانی با اشاره به بی‌سوادی 40 درصدی افراد واجد شرایط عشایر عنوان کرد: آموزش و پرورش برنامه‌ریزی لازم را در این باره انجام داده، اما با توجه به پراکندگی عشایر، عدم استقبال آنها از سواد و سوادآموزی و جابه‌جایی مداوم از ییلاق به قشلاق، برنامه‌های آموزش و پرورش اجرا نشده اما اگر عشایر خود تمایل به آموزش سواد در ایل خود کنند آموزش و پرورش از آنها حمایت کرده و هزینه حق‌التدریس را پرداخت می‌کند.

وی در پایان سخنانش گفت: هم‌اکنون 12 هزار و 500 نفر عشایر در قالب 2 هزار و 500 خانوار در استان قرار دارند که 100 درصد این جمعیت دارای دفترچه بیمه درمانی بوده و بیش از 40 درصد زیر پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر قرار دارند.

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول