اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول امور عشایر استان یزد:

نخستین پروژه برق‌رسانی به عشایر استان یزد کلید خورد

خبرگزاری فارس: مسئول امور عشایر استان یزد گفت: برق‌رسانی به عشایر ابرکوه، نخستین پروژه برق‌رسانی به عشایر یزد است که از طریق امور عشایر جهاد کشاورزی استان یزد و با تلاش‌های جهاد کشاورزی به ویژه امور دام ابرکوه انجام شده است.

نخستین پروژه برق‌رسانی به عشایر استان یزد کلید خورد

حسن زارع در حاشیه بهره‌برداری از پروژه برق‌رسانی به عشایر ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: در استان یزد هزار و 150 خانوار عشایر وجود دارند که از این تعداد 750 خانوار در طبس، 220 خانوار در خاتم و 180 خانوار در ابرکوه زندگی می‌کنند.

وی افزود: دفتر عشایری از سال 90 در معاونت جهاد کشاورزی استان یزد تشکیل شده است و یک کارشناس مسئول و یک کارشناس در اختیار دارد که این تعداد نیرو پاسخگوی نیازها نیست.

زارع ادامه داد: از سال 86 تا 89 بیشتر اعتبارات عشایر از محل اعتبارات استانی بود و در سال 90 علاوه بر اعتبارات استانی، اعتبارات ملی نیز به این امر اختصاص یافته است و از مبلغ یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده به این امر، یک‌میلیارد تومان آن از محل اعتبارات ملی تأمین شده است.

وی افزود: از محل 500 میلیون تومان اعتبارات استانی، مبلغ 120 میلیون تومان اعتبارات خشکسالی برای خرید علوفه عشایری هزینه شده است و بقیه این اعتبارات مربوط به خدمات کوچندگان بوده است.

زارع ادامه داد: از اعتبارات ملی نیز 800 میلیون تومان مربوط به خدمات کوچندگان در چند پروژه از قبیل خرید دو دستگاه کامیون آب‌رسانی، حفر دو حلقه چاه در طبس، حفر چاه مالداری، تجهیز اتراق گاه‌ها و ساخت سرویس‌های بهداشتی هزینه شده و 200 میلیون تومان دیگر نیز در طرح‌های آبی خاکی در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم هزینه شده و حدود 140 هکتار از اراضی عشایری برای تبدیل به باغات زراعی تسطیح شده است.

وی در تشریح مشکلات عشایر عنوان کرد: نداشتن نیروی کافی در دفتر عشایری، نداشتن امکانات خدماتی به ویژه در ادارات شهرستان‌ها و کمبود اعتبارات با توجه به وسعت کار و پراکندگی عشایری از جمله مشکلات موجود برای ارائه خدمات بهتر به عشایر استان است.

زارع در مورد برنامه‌های آینده برای اسکان عشایر نیز اظهار داشت: پروژه سایت پروار بندی در منطقه هارونی ابرکوه که آب‌رسانی به آن از طرق چاه در سال 90 با اعتبار 50 میلیون تومان انجام شده، یکی از برنامه‌هاست و تلاش می‌کنیم تا پایان سال 91 به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این سایت 30 هزار متری، واحدهای پروار بندی در قطعات یک‌هزار و 200 متری به عشایر واگذار می‌شود و هدف از اجرای این قبیل پروژه‌ها، کم کردن تعداد دام در مراتع برای حفظ آنهاست.

پروژه کشاورزی طبس برای کشت علوفه دامی از دیگر طرح‌های آینده است که در قالب این کار یک مزرعه ترویجی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/صا10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول