اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

عرصه‌های طبیعی همدان رو به بیابانی شدن است

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: عرصه‌هایی از منابع طبیعی همدان رو به بیابانی شدن است که باید به مردم و مسئولان هشدار داد.

عرصه‌های طبیعی همدان رو به بیابانی شدن است

عیسی بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به 20 مهر ماه روز کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: منابع طبیعی و پوشش گیاهی از جمله عرصه‌هایی است که با حفظ و گسترش آن می‌توان به مقابله با برخی از بلایای طبیعی پرداخت و خسارات ناشی از آن را کاهش داد.

وی افزود: توسعه پوشش گیاهی مرتعی یا جنگلی خود به خود در کاهش خسارت سیل، خشکسالی، طوفان و ریزگردها که چند سالی است استان همدان را درگیر کرده است، اثر می‌گذارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اینکه استان همدان با شرایط بارندگی و پوشش گیاهی جزو استان‌های مرتعی است، تصریح کرد: بیابان به مناطق و اقالیم خشک و نیمه‌خشکی اطلاق می‌شود که در آنها بارش خیلی کم، نوسان دما و تبخیر زیاد، خاک آن عاری از مواد آلی و از نظر پوشش گیاهی بسیار فقیر است که شامل عرصه‌های همدان نمی‌شود هر چند عرصه‌هایی از استان رو به بیابانی شدن است که باید به مردم و مسئولان هشدار داد.

وی ابراز داشت: از جمله اقداماتی که باعث تخریب عرصه‌های طبیعی و بیابانی شدن در استان ما می‌شود افزایش جمعیت دامی دامداران و عشایر، چرای مفرط، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، تخریب پوشش گیاهی و مدیریت نامناسب مراتع و جنگل‌هاست.

بختیاری با اشاره به وجود 822 هزار هکتار مرتع در استان همدان ادامه داد: این در حالی است که یک میلیون و 792 هزار دام وابسته به مرتع با 65 هزار بهره‌بردار در یک هزار و 67 سامانه از آن بهره‌برداری و استفاده می‌کنند که این رقم سه برابر ظرفیت مراتع استان است که این نیز هشداری است در رویارویی با بلایای طبیعی که منجر به سیل، فرسایش خاک و حتی فرسایش بادی خاک می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ طی سال‌های اخیر در راستای توسعه فضای سبز فعالیت‌های خوبی در استان صورت گرفته و هم‌اکنون 42 هزار هکتار جنگل در استان همدان داریم که شامل اراضی جنگلی و جنگل دست‌کاشت می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: 5 هزار و 600 هکتار از اراضی دست‌کاشت و 35 هزار هکتار نیز اراضی جنگلی است و یک هزار و 400 هکتار جنگل در سطح استان وجود دارد که توسط منابع طبیعی مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم بیشترین آسیب را در تخریب منابع می‌بینند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ریزگردها از مهم‌ترین مشکلات استان بوده که اگر ما پوشش گیاهی مناسبی در کشور داشته باشیم به عنوان فیلتر پایش هوا عمل کرده و از ورود ریزگردها و مشکلات بعدی آن جلوگیری می‌کند.

بختیاری ادامه داد:‌ برای نجات یافتن از بلایای طبیعی در بخش منابع طبیعی مانند فرسایش خاک، سیل، لغزش، ریزگردها، طوفان، خشکی و نامساعد شدن هوا باید به پوشش گیاهی و طبیعت احترام بگذاریم.

وی تأکید کرد: منابع طبیعی استان در حد توان و اعتباراتی که سالانه تخصیص می‌یابد طرح‌هایی از جمله اصلاح مراتع و توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری را در دستور کار خود دارد که اگر کمک و مساعدت مردم در استفاده بهینه از این منابع خدادادی نباشد این اعتبارات کفایت نمی‌کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطرنشان کرد:‌ از دیگر اقدامات ما در زمینه حفظ منابع طبیعی مدیریت و کنترل دام است که هر ساله از ابتدای سال شروع می‌شود که برای ورود به مراتع تاریخی مشخص می‌شود و قبل از آن اجازه نمی‌دهیم دام وارد مراتع شود.

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول