اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

منابع طبیعی بهشهر حوزه میراثی عباس‌آباد را نقض کرد

خبرگزاری فارس: اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر در حوزه میراثی منطقه تفریحی توریستی عباس‌آباد بهشهر، در حال ساخت یک پاسگاه اطفای حریق است.

منابع طبیعی بهشهر حوزه میراثی عباس‌آباد را نقض کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، روز گذشته خبری با عنوان «ساخت بدون مجوز پاسگاه منابع طبیعی در عباس آباد بهشهر» روی خروجی فارس رفت که از امروز واکنش‌ها درباره این خبر آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرنگاران بهشهری که در جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعضای ستاد تسهیلات سفر شهرستان حضور نداشت، با ناصحیح خواندن این خبر اعلام داشت: اداره منابع طبیعی بهشهر ساختمانی قدیمی در منطقه‌ای خارج از بافت گردشگری عباس آباد بهشهر دارد که بر اساس یک طرح ملی، این مکان را بازسازی کرد و با عنوان پاسگاه اطفای حریق مورد استفاده قرار خواهد داد.

اما این در حالی است که زمین مورد نظر دقیقاً در حوزه میراثی عباس‌آباد واقع شده و هرگونه ساخت و ساز در این مکان ممنوع است و حتی اگر سند آن هم به نام منابع طبیعی باشد دلیل نمی‌شود که این اداره بدون استعلام میراث اقدام به ساخت و ساز کند.

از طرفی بر اساس آنچه که خود سازمان منابع طبیعی می‌گوید، این پارک 138 هکتاری به‌ خاطر شرایط اقلیمی و جنگل منحصر به فرد با زیبایی‌های طبیعی و چشمه‌ساران فراوان از دیرباز مورد توجه دوستداران طبیعت بوده و اثر تاریخی و فرهنگی بر جای مانده دقیقا در مقطع خاص خود با هدف بهره‌وری تفرجی بنا نهاده شده است.

همچنین این منطقه از نخستین مناطقی محسوب می‌شود که در مکان‌یابی‌های اولیه دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها در دهه 40 به عنوان پارک انتخاب شد. مدیریت این پارک جنگلی طبیعی و زیبا در سال 1378 با رعایت قوانین و مقررات جاریه سازمان متبوع به سازمان ایرانگردی و جهانگردی وقت یعنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعلی برای مدت 30 سال واگذار شد.

و اما دخل و تصرف اداره منابع طبیعی از آنجا آغاز شد که این اداره هیچگونه استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی استان برای ساخت و ساز دریافت نکرده است و از طرفی هنوز ضرورت وجود یک پاسگاه اطفای حریق در منطقه عباس‌آباد مورد بررسی قرار نگرفته است و اگر هم بود به ‌صورت شفاهی عنوان شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر در حالی این خبر را توسط یکی از خبرگزاری‌ها نادرست خواند که خود در پایان گفت‌وگو صراحتاً به نداشتن مجوز اعتراف می‌کند و می‌گوید: اخذ این مجوز در حال انجام است. این مطلب در واقع تاییدی بر خبر فارس است.

آنطور که به نظر می‌رسد سازمان منابع طبیعی مبلغ 110 میلیون تومان به اداره تابعه در بهشهر اعتبار اختصاص داده که آقای رئیس برای جذب آن بهتر دید ساختمان منابع طبیعی را بازسازی کند.

سوال این است که حتی اگر مجوز ساختمان اطفای حریق در نهایت با اصرار یا دور زدن قانون، به منابع طبیعی داده شود اما آیا لازم بود که ساختمان اطفای حریق در چهار طبقه ساخته شود. آیا منابع طبیعی بهتر نبود که نام این ساختمان را ویلای منابع طبیعی می‌گذاشت.

چه‌طور می‌شود هیئت دوچرخه‌سواری شهرستان بهشهر برای ایجاد پیست دوچرخه‌سواری کوهستان، منطقه‌ای را در ضلع شرقی درخواست و بیش از 6 میلیون تومان برای گرفتن مجوز برق و ... هزینه کند و رئیس هیئت دوچرخه‌سواری با مخالفت منابع طبیعی مواجه شود و حتی اجازه نصب فنس‌های چوبی را نداشته باشد به طوریکه هیئت دوچرخه‌سواری با وجود همه پیگیری‌ها و تلاش‌ها و صرف وقت و هزینه از طرح خود منصرف شود آنگاه منابع طبیعی خیلی راحت می‌تواند حریم میراثی را نقض کند و آهن و سیمان و بلوک به منطقه بیاورد و ساختمانش را هم فعلاً تا سقف دوم بالا ببرد بدون اینکه آب از آب تکان بخورد؟

حرف آخر اینکه، رئیس اداره منابع طبیعی بهشهر باید بداند نادرست خواندن یک خبر زمانی ارزشمند خواهد بود که توسط منبع اصلی خبر صورت گیرد وگرنه مصاحبه با خبرنگاری که در کم و کیف جلسه نبوده است، می‌تواند منجر به القای هرگونه نظری خارج از بحث‌های جلسه و در نهایت تکذیب گفته‌هایی باشد که واقعا گفته شده است.

به گزارش فارس، پارک جنگلی و ملی عباس‌آباد بهشهر در پنج کیلومتری جنوب جاده بهشهر گرگان و به فاصله 9 کیلومتری شمال شرقی این شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام/آ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول