اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) آبیک خبر داد

رشد 500 درصدی پرداخت زکات در آبیک

خبرگزاری فارس: مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان آبیک از رشد 500 درصدی پرداخت زکات در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

رشد 500 درصدی پرداخت زکات در آبیک

فرزاد جهانگرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته 450 میلیون ریال زکات جمع‌آوری شد ولی در شش ماهه نخست امسال 4 میلیارد و 500 میلیون ریال از روستاهای شهرستان آبیک زکات جمع‌آوری شده که نشان می‌دهد 10 برابر رشد داشته است.

وی افزود: امسال با برگزاری نشست‌های شبانه با شوراهای اسلامی در روستاها، خیرین، روحانیون مستقر در طرح هجرت و کشاورزان توانستیم بسترهای لازم را برای پرداخت زکات فراهم کنیم گرچه فرهنگ‌سازی بیشتر در زمینه پرداخت زکات، همت همه مسئولان را می‌طلبد.

این مسئول ادامه داد: 60 درصد پرداخت کنندگان زکات از بخش بشاریات و 40 درصد پرداخت کنندگان زکات از بخش مرکزی شهرستان آبیک بوده‌اند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان آبیک تصریح کرد: زکات کشاورزان صرف هزینه‌های پروژه‌های عمرانی روستاها نظیر ساخت مسجد، جدول کشی، ساخت وضوخانه، غسالخانه و کانال آب کشاورزی و موارد دیگر می‌شود.

جهانگرد ادامه داد: درصدی از زکات جمع‌آوری شده نیز صرف نیازمندان می‌شود.

وی اضافه کرد: با فرهنگ‌سازی که در زمینه پرداخت در سطح روستاها صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال میزان پرداخت زکات به 10 میلیارد ریال برسد.

این مسئول بیان کرد: امسال از محل اعتبارات سال 90 مبلغ 500 میلیون ریال برای کمک به پروژه های عمرانی اختصاص یافته است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان آبیک ادامه کرد: در روستای کوندج از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک حسینیه‌ای در حال احداث است که بخشی از هزینه آن در قالب پرداخت زکات بوده است.

پرداخت 40 میلیون ریال زکات مستحبی از سوی کشاورزان آبیکی

جهانگرد در ادامه گفت‌وگو از پرداخت 40 میلیون ریال زکات مستحبی در قالب شجره طیبه از سوی کشاورزان شهرستان آبیک خبر داد و افزود: این میزان زکات از میوه‌های سردرختی مانند انگور و سیب و همچنین میوه‌هایی نظیر هندوانه و خربزه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی و نیز زکات یک واحد مسکونی در روستای زیاران و دو واحد مسکونی در روستای حاجی تپه برای مددجویان در حال احداث است.

این مسئول نزدیکی به خدای متعال، رستگاری، درمان بخل، افزایش روزی، بیمه کردن مال، کفاره گناهان، پوشاندن بدی‌ها، قبولی نماز و دریافت رحمت خاص خدا را از آثار فردی پرداخت زکات برشمرد و تصریح کرد: تعمیق روابط اجتماعی، کینه زدایی، تقویت بنیه دینی مردم، فقرزدایی، حفظ آّبروی فقرا و نیازمندان و دفع بلا از مردم را می‌توان از آثار اجتماعی پرداخت زکات ذکر کرد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان آبیک اذعان کرد: تلف شدن اموال، کمبود و قحطی، مرگ چهار پایان، هم‌ردیف رباخواران طبق روایات ذکر شده از سوی ائمه اطهار (ع) از آثار ترک پرداخت زکات است.

جهانگرد ادامه داد: در آیه پنج سوره مبارکه بقره خداوند فرموده است "مؤمنان کسانی هستند که از آنچه روزیشان کردیم انفاق می‌کنند" لذا عدالت اجتماعی خواسته شده از یک سو و پاکی طهارت نفوس از سوی دیگر پرداخت زکات (مستحبی) را برای رسیدن به تزکیه نفس و رسیدن به درجه ایمان گوشزد می‌کند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین فلسفه تشریع پرداخت‌های مالی مانند زکات، خمس، کفاره و صدقات این است که به این وسیله طبقات ضعیف و مستضعف جامعه را که نمی‌توانند بدون کمک‌های مالی از سوی طبقات برخوردار و متمکن نیازهای زندگی خود را برآورند مورد حمایت قرار دهد تا زندگی مادی آنها تا حد متوسطی رشد کند که این مساعدت مالی سبب نزدیکی سطح زندگی طبقات مختلف جامعه به یکدیگر شده و اختلاف فاحش طبقات جامعه تا حد امکان از بین می‌رود و یا حداقل اختلاف بین آنها از نظر ثروت و نعمات مادی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول