علی نیکزاد در جریان کلنگزنی ایستگاه راه آهن اردبیل در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما هم اکنون سعی میکنیم از جهات اربعه با کشورهای همسایه خط ریلی خود را متصل کنیم به طوری که راهآهن شلمچه تا بصره، خواف در مرز افغانستان، خط ریلی کرمانشان در مرز خسروی برای اتصال به عراق، چابهار در جنوب کشور، خط ریلی گرگان برای اتصال به ترکمنستان و قزاقستان سپس روسیه و چین از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
نیکزاد اجرای خط ریل اردبیل – میانه و از جهتی اتصال به ارومیه و آن سوی مرزها را از یک سمت و اردبیل – پارسآباد و اتصال به حوزه قفقاز را از اولویتها توصیف کرد و گفت: چهار قطعه این پروژه 175 کیلومتری که حدود 100 کیلومتر است برای اجرا در دست همشهری ماست که عملیات اجرایی این قطعات به سرعت در حال تکمیل شدن است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه ابراز داشت: پروژه راه آهن اردبیل از سال 84 آغاز شده به طوری که تا سال 89 تنها 2.9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است در حالی که با روی کار آمدن دولت دهم و پیگیریهای مستمر در کمتر از دو سال پیشرفت فیزیکی این پروژه را به 20 درصد افزایش دادیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه از لحاظ زیرسازی 49 تا 50 درصد پیشرفت دارد به طوری که 20 درصد پیشرفت سالهای اخیر از مراحل سخت و صعبالعبور پروژه راه آهن اردبیل بوده است.
نیکزاد ابراز داشت: در این 20 کیلومتر در سالهای اخیر تونلها و پلهای متعدد و کند و کاوهای زیادی را شاهد بودیم به طوری که تلاش شد با همت پیمانکاران بخشی از این تونلها و پلها حفاری شده و آماده بهرهبرداری شود.
وزیر راه و شهرسازی این 20 درصد را معادل 70 درصد کار اجرایی توصیف کرد و افزود: رو سازی راهآهن کار اجرایی سخت و سنگین نیست چرا که به سرعت میتوان زمینه ریلگذاری را فراهم کرد.
نیکزاد در پایان سخنان خود از پرداخت مطالبات پیمانکاران تا 10 روز آینده خبر داد و گفت: این پروژه هماکنون در هشت قطعه توسط پنج پیمانکار اجرایی میشود و ما سعی داریم تا پایان دولت دهم بخش عظیمی از این پروژه را تکمیل و تحویل مردم دهیم.
انتهای پیام/خ20/پ3003