اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان خواستار شد

پیگیری انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان از نمایندگان مردم این خطه خواست تا برای تأیید ماده 215 طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به استان کرمان پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

پیگیری انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید‌محسن ثمره‌هاشمی بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان کرمان با مدیران صنعت آب این خطه اظهار داشت: متوسط بارندگی در استان کرمان برابر با 140 میلی‌متر است.

وی با اشاره به اینکه فقط 35 روز در کرمان هوا ابری است، عنوان کرد: به علت آفتاب کرمان 18 میلیارد متر مکعب از 25 میلیارد متر مکعب آب موجود در استان کرمان تبخیر و تعریق می‌شود.

ثمره‌هاشمی از وجود 24 هزار حلقه چاه مجاز و یک هزار و 900 رشته قنات در استان کرمان خبر داد و افزود: بیلان منفی آب استان کرمان برابر با 1.1 میلیارد متر مکعب است که این امر زنگ خطر بزرگی برای این خطه به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: به واسطه برداشت‌های غیرمنطقی و غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی در استان کرمان نه تنها این سفره‌ها را از دست می‌دهیم بلکه جبهه آب شور به سمت آب شیرین حرکت می‌کند و کیفیت و کمیت آب در کرمان را از دست می‌دهیم.

ثمره‌هاشمی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای کرمان سه راهکار را برای مشکل آب این خطه در دستور کار دارد، ابراز داشت: بهره‌گیری از توان گروه گشت بازرسی در حوزه حفاظت بهره‌برداری از جمله طرح‌های کوتاه مدت است.

وی احداث سد در نقاط مختلف و انتقال آب از سد به سمت شهرها را از راهکارهای میان مدت شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان برشمرد.

ثمره‌هاشمی تصریح کرد: انتقال آب از شمال و جنوب کشور از جمله راهکارهای بلند مدت برای مقابله با بحران آب استان کرمان است.

این مسئول با اشاره به اینکه بحث انتقال آب از بهشت‌آباد به استان کرمان از 15 سال قبل آغاز شده است، اذعان داشت: این طرح به تأیید آب و فاضلاب کشور هم رسیده است.

ثمره‌هاشمی بیان کرد: انتقال آب از بهشت‌آباد به استان کرمان با هدف تأمین آب شرب مردم طراح شده است، اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی از نمایندگان مردم استان کرمان خواست تا برای تأیید ماده 215 طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به استان کرمان پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا این طرح به سمت اجرایی شدن پیش رود.

ثمره‌هاشمی گفت: طرح انتقال آب از سولکان استان چهار محال و بختیاری توسط بخش خصوصی برای مصرف در حوزه کشاورزی استان کرمان نیز یکی دیگر از طرح‌ها است که این طرح هم ناموفق مانده است.

وی انتقال آب از جنوب کشور توسط گل‌گهر را یکی از راهکارهای مؤثر در تامین آب مورد نیاز استان کرمان دانست و خاطرنشان کرد: مطالعات فاز نخست و دوم طرح تأمین آب آشامیدنی شهرهای جنوبی استان کرمان از دریای عمان و میناب نیز انجام شده است، اما اعتبار اجرای این طرح اختصاص نیافته است.

ثمره‌هاشمی بالا آمدن آب‌های زیرسطحی کرمان را زلزله‌ای خاموش برای این شهر برشمرد و تصریح کرد: این بحث باید جزو اولویت‌های کرمان قرار گیرد.

وی ابراز داشت: فاز نخست طرح ایجاد گالری‌ها برای انتقال آب‌های زیرسطحی کرمان آغاز شده و در حال انجام است و به اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول